مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌هاترفند

12+1 راه صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کنار آمدن با قیمت جدیدش!

گرانی بنزین باعث شده تا بسیاری از مردم برای استفاده از خودروهای شخصی خود دچار مشکل شده و به دنبال راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف این سوخت باشند. روش‌های زیادی در سطح اینترنت برای صرفه جویی در مصرف بنزین گفته شده ولی بسیاری از آنها برای مردم قابل استفاده نیست ولی قصد داریم در این مطلب به 12+1 راه اشاره کنیم که قطعا بسیار کاربردی خواهند بود.

 

1- آهسته و یکنواخت رانندگی کنید!

به همین راحتی می‌توانید بخش قابل توجهی از مصرف سوخت خودرویتان را کاهش دهید. متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که رانندگان به صورت لحظه‌ای تصمیمات عجیب و غریبی اتخاذ می‌کنند و یا یک مسیر مستقیم را با سرعت‌های مختلفی طی می‌کنند!

اگر می‌خواهید از مصرف بنزین ماشین خود بکاهید و به معنای دیگر اینکه مصرف بنزین خودروی شما مطابق با استاندارد گفته شده توسط خودروساز باشد، از تعویض دنده‌های بیهوده بپرهیزید و با یک سرعت یکنواخت به ادامه حرکت بپردازید. دنده معکوس کشیدن و بالا بردن عقربه دور موتور خودرویتان همان چیزی است که در زمان خرید بنزین متوجه اثرات آن خواهید شد! پس سعی کنید که برای هر سفر داخل و بیرون شهری برنامه‌ریزی کنید و با سرعت زیاد، کمبود زمانتان را جبران نکنید.

بنزین2- ماشین شما برای گرم شدن نیاز به دقایق طولانی ندارد!

بارها گفته شده گرم کردن خودرو به صورت درجا اشتباه بوده و بایستی این کار را با روشن کردن خودرو و حرکت آرام خودرو پس از چند ثانیه انجام دهید. به معنای دیگر اینکه در زمستان‌های سرد، ابتدا خودرو را روشن کنید، 10 الی 20 ثانیه بعد به آرامی حرکت کنید و هر 20 الی ثانیه اقدام به بالا بردن دنده خودرو نمایید. یعنی شتاب‌زده رانندگی نکنید چرا که نه خودرو گرم می‌شود و طبیعتا شامل ضرر و زیان می‌شوید و نه اینکه در مصرف خودرویتان صرفه‌جویی خواهد شد!

3- صندوق عقب خودرو را خالی کنید

یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین خودرو، سنگین بودن آن است که هر چه بار ماشین بالاتر برود، طبیعتا مصرف بنزین خودرو نیز افزایش می‌یابد. یکی از دلایل این اتفاق سنگینی بیهوده صندوق عقب خودرو است چرا که بسیاری از افراد عادت به نگهداری وسایل بلااستفاده در صندوق ماشینشان دارند و خبر از تاثیر این عادت در افزایش هزینه‌هایشان ندارند.

کارت سوخت خودروهای داخلی بنزین سوپر اکتان بالا کارت سوخت خودرو4- هنگام انتظار، خودرو را خاموش کنید

یکی از عادات بد ما ایرانی‌ها این است که در هنگام انتظار برای چرغ قرمزهای طولانی تا انتظار برای رسیدن یک فرد و …. خودرو را روشن نگه می‌داریم و علاوه بر بحث‌های زیست محیطی، طبیعتا این روشن ماندن ماشین تبعات مالی و هزینه‌ای نیز برای ما خواهد داشت. بدیهی است راهکار این خواهد بود که در هر توقف بالای 1 دقیقه خودرو را خاموش کنید و بدین ترتیب از هدر رفتن بخشی از سوختتان جلوگیری کنید.

5- شیشه‌های خودرو را بالا بکشید

یکی دیگر از راهکارهایی که در بلندمدت تاثیر بسزایی در مصرف سوخت شما خواهد داشت، عدم پایین کشیدن شیشه‌های خودرو است. پایین بودن شیشه خودرو باعث می‌شود تا جریان هوا جلوی سرعت خودرو را گرفته و خودرو برای حرکت با سرعت مدنظر شما به تکاپوی بیشتری بیفتد و فشار بیشتری به موتور خودرو وارد شود. به همین دلیل در تابستان، استفاده از کولر به جای پایین کشیدن شیشه راهکار مناسبی است. در زمستان نیز اگر گرمتان شده ترجیحا سیستم گرمایشی خودرو را خاموش کرده و خودرو را از حالت بخاری خارج کنید.

6- باک خالی به هدر رفت بیشتر بنزین کمک می‌کند

یکی دیگر از مواردی که منجر به هدر رفتن منابع سوختی شما می‌شود، باک خالی است چرا که با کم شدن مقدار بنزین موجود در باک شما، عملا گرمای باک افزایش پیدا کرده و منجر به بخار شدن بنزین موجود در آن می‌شود. هر چقدر بتوانید سطح بنزین موجود در باک را در سطوح بالا نگه دارید، برای صرفه جویی و مدیریت سوخت ماشین بهتر خواهد بود. به معنای دیگر اینکه مصرف سوخت خودرو در باکی که 10 لیتر بنزین دارد، بیشتر از خودرویی است که در باک آن 30 لیتر بنزین وجود دارد.

7- تنظیم موتور را فراموش نکنید

از دیگر پیشنهادات ما برای صرفه جویی در مصرف بنزین، تنظیم موتور خودرو است که معمولا به آن توجهی نمی‌شود. در صورتی که موتور خودروی شما تنظیم شده کار نکند، عملا مصرف بیشتری خواهد داشت و برای عملکرد بهتر، سوخت بیشتری را خواهد سوزاند. با یک هزینه‌کرد اندک و مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز، می‌توانید این اقدام را عملیاتی کنید.

باک بنزین کارت سوخت المثنی8- برای بنزین‌زدن در هوای خنک اقدام کنید

چگالی و تراکم بنزین در هوای گرم کمتر بوده و عملا تاثیر نسبی روی کیفیت بنزین دریافتی شما خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید که برای سوخت‌گیری صبح زود به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنید و اگر امکان این زمان را ندارید، شب و حتی‌الامکان اواخر شب را برای سوخت‌گیری انتخاب کنید. بدیهی است این پیشنهاد در ماه‌های گرم سال به شدت ضروری و مهم بوده و در زمستان نیز موثر واقع خواهد شد.

البته یک نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ترجیحا مراجعه به جایگاه‌های بنزین را در مواقعی قرار دهید که خلوت نیز باشند! انتظار در صف پمپ بنزین، طبیعتا منجر به مصرف بخشی از بنزین درون باک خودرویتان نیز خواهد شد!

9- روغن موتور مناسب استفاده کنید

شما بایستی یک روغن موتور برای خودروی خود انتخاب کنید! طبیعتا راه دررویی برای شما وجود ندارد، پس به جای هزینه‌کرد کمتر، با یک هزینه‌کرد 20 الی 30 درصدی بیشتر، از یک روغن موتور بهتر استفاده کنید تا موتور روان‌تر و بهتر کار کرده و از آن طرف در مصرف بنزینتان هوای شما را داشته باشد! روغن موتورهای با کیفیت پایین، هم به اصل و اساس عملکرد موتور خودروی شما آسیب می‌زنند و هم اینکه مصرف سوختتان را افزایش می‌دهند و به همین دلیل با هر نگاهی که به روغن موتور بنگریم، انتخاب یک رونکار مناسب بهترین تصمیم شما خواهد بود.

کارت سوخت المثنی بعد از روشن شدن چراغ اخطار بنزین چقدر می‌توان رانندگی کرد؟10- قبل از موانع سرعت ماشین را کم کنید!

بسیاری از ما عادت داریم که دقیقا روی مانع ترمز بزنیم و یا هنگام رسیدن به مقصد ترمز کنیم! این یک عادت نادرست بوده و علاوه بر افزایش هزینه‌های مربوط به لنت ترمز شما، عملکرد موتور را دچار مشکل کرده و هم اینکه مقدار اندکی در مصرف شما تاثیر می‌گذارد. شما در صورتی که قبل از رسیدن به مانع شروع به کاهش سرعت با برداشتن پایتان رو از روی پدال گاز کنید، عملا از آن زمان که گاز نمی‌دهید تا رسیدن به مانع یا مقصد، مصرف کمتری خواهید داشت و از سوی دیگر در زمان رسیدن به مانع یا مقصد، ترمز آرام‌تری خواهید زد!

11- بالانس بودن و باد لاستیک‌ها را چک کنید

یکی دیگر از موارد موثر در مصرف بنزین برای خودروهای داخلی و خارجی، بالانس بودن لاستیک خودروهاست. عدم توجه به بالانس لاستیک‌ها باعث می‌شود خودرو به صورت نامتعادل حرکت کرده و هر افزایش سرعتی منجر به فشار بیشتر به موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت آن گردد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که هر 6 ماه یکبار با مراجعه به مراکز تنظیم تعادل لاستیک‌ها، این موضوع را مورد بررسی قرار دهید. بدیهی است وجود نشانه‌هایی از جمله ریپ زدن خودرو در سرعت بالای 80 کیلومتر و … از جمله نشانه‌هایی بالانس نبودن لاستیک‌ها هست.

همچنین تنظیم باد لاستیک‌ها را به صورت هفتگی انجام دهید و به بررسی چشمی آنها اکتفا نکنید. هزینه‌کرد اندک چند هزار تومانی به صورت هفتگی، طبیعتا به افزایش مصرف بنزین 3000 تومانی می‌ارزد!

12- تعویض فیلترها را جدی بگیرید

از دیگر پیشنهادهای ما برای کاهش مصرف بنزین این است که از تعویض فیلترهای مختلف خودرو غافل نمانید. کار فیلترهای خودرو این است که ورودی بنزین و هوا و … را تمیز کنند تا موتور بهتر کار کرده و بنزین کمتری را مصرف کند. بدیهی است که استفاده از فیلترهای استاندارد و اصل، در این مهم بسیار کارا خواهد بود

صرفه جویی بنزین

12+1: زندگی را برای خود و خانواده‌تان سخت نگیرید!

شاید این راه، راهی نیست که بخواهیم در کاهش مصرف سوخت مطرح کنیم، ولی این را بدانید که 12 راه مطرح شده در بهترین حالت چیزی در حدود 2 لیتر در هر 100 کیلومتر برای شما موثر خواهد بود. هزینه 2 لیتر بنزین یعنی 6 هزار تومان که در هر 100 کیلومتر خواهد بود و طبیعتا هزینه آن‌چنان بالایی نیست. بدیهی است که این هزینه برای بسیاری از افرادی که سفرهای زیادی می‌روند، قابل توجه خواهد بود و یا در بلندمدت به یک هزینه بالایی تبدیل می‌شود، ولی عموم جامعه از مصرف بسیار پایینی در بحث بنزین برخوردار هستند.

شما برای آرامش فکری و روحی خانواده‌تان چقدر حاضرید بپردازید؟ زبان نگارنده لال! ولی اگر برای پدرتان، مادرتان، همسرتان، فرزندانتان و یا اقوام نزدیکتان اتفاقی بیفتد، آیا حاضر به پرداخت صدها هزار تومان برای آرامششان نیستید؟ قطعا که بیشتر از این‌ها خواهید پرداخت.

مهم‌تر از همه این موارد، شخص خودتان را در نظر بگیرید و تصور کنید که در هر 100 کیلومتر، قرار است برای آرامش ذهنی و فکری خود چیزی نزدیک به 6 هزار تومان هزینه کنید، زیاد است؟ قطعا نه!

پیشنهاد می‌کنیم تا جاییکه می‌توانید موارد گفته شده را رعایت کنید ولی به خودتان سخت نگیرید، بهترین راه صرفه جویی و زندگی بهتر و راحت‌تر، شادی و آرامش در کنار خانواده‌ایست که عاشقانه دوستشان دارید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مورد ۵- شیشه های خودرو را بالا بکشید
    استفاده از کولر خودرو در موتورهای متعارف چهار سیلندر که شاید نزدیک به ۹۰ درصد خودروهای مورد استفاده مردم میباشند مصرف سوخت را به نسبت پایین کشیدن شیشه بالاتر میبرد زیرا خودروهای چهار سیلندر توان زیادی برای استفاده از کولر ندارند.
    در خودروهای شش سیلندر و یا بیشتر چون قدرت موتور برای استفاده از کولر کافی است بهتر است شیشه ها را بالا برده و از کولر استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا