مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آینده بازار خودروهای داخلی و معاملات آن به کدام سمت خواهد رفت؟

بازار خودروهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر در یک رکود فرو رفته که این رکود با گرانی نیز همراه بوده است. در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ایست که نه خریداری حاضر به خرید خودروهای گران شده بازار است و نه فروشنده‌ای به این راحتی‌ها حاضر به فروش خودروی خود است! البته بازار بعضی از خودروها متفاوت از آن چیزی است که تصور می‌کنید!

به گزارش چرخان، بازار خودرو در هفته‌های اخیر متفاوت از وضعیت آن طی یکسال اخیر بوده و وضعیت مشابهی برای آن نمی‌توان مثال زد. در حالیکه انتظار می‌رفت وضعیت نزولی بازار ادامه‌دار بوده و روند چندماهه اخیر بازار در ماه‌های باقیمانده از سال 98 نیز تکرار شود ولی این اتفاق رخ نداد و با کم شدن عرضه خودرو در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم ولی این افزایش قیمت به قدری نبود که نگرانی فعالان را به همراه داشته باشد.

بازار خودرو خودروهای داخلی بازار خودروعدم وجود نگرانی از سوی فعالان بازار به این دلیل بود که آنها معتقد بودند که با عرضه مناسب خودروسازان، امکان برگشت قیمت‌ها به راحتی وجود داشته و وزارت صنعت نیز بر این موضوع تاکید داشت. حتی خبرهایی از وزارت صنعت شنیده شده بود که با اعمال فشار روی خودروسازان، قصد افزایش عرضه را داشته و طرح‌هایی نیز از سوی این وزارت‌خانه شنیده میشد ولی همه این اتفاقات با یک تاخیر تغییر کرد!

گرانی بنزین باعث شد تا بازار دچار یک شوک جدید شده و این بار گرانی‌ها، ارزانی‌ها، معاملات و نظر فعالان بازار به نحو دیگری نمایان شد. گرانی‌ها در بعضی از خودروها بسیار زیاد بوده و حتی تا 100 میلیون تومان نیز فرق معامله یک خودرو از 23 آبان تا 30 آبان بوده و در خودروهای داخلی نیز شاهد افزایش قیمت‌هایی در حد 10-20 میلیون تومان بودیم.

خودروهای داخلی بازار خودروارزانی‌ها در بازار خودروهای بنزینی کمی قابل مشاهده بود ولی این ارزانی‌ها دوام نداشت و فروشندگان برای تعیین تکلیف بازار، دست از فروش برداشتند و عرضه خودرو در بازار به شدت کم شد. نکته جالب‌تر در خودروهای با سهمیه سوخت بالاتر بود که از جمله آن می‌توان به وانت‌های بازار اشاره کرد. وانت پراید و وانت پیکان به رکوردهای جدیدی دست پیدا کردند و این اتفاقات همگی در حالی بود که به طور کلی بازار معامله چندانی را ثبت نمی‌کند!

در بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت به همین شکل بوده و در خودروهای هیبریدی شاهد یک گرانی افسارگسیخته هستیم و در سایر خودروها عملا گرانی چندانی رخ نداده و بازار به این اتفاقات واکنشی نشان نداده است. فریدون احمدی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: اختلافی که در قیمت خودرو کارخانه و بازار وجود دارد، به مساله تقاضا ربط داشته و در صورتی که عطش برای خرید خودرو وجود داشته باشد و عرضه متناسب با آن نباشد، طبیعتا منجر به گرانی می‌گردد. البته در حال حاضر فصل رونق معاملات خودرو نیست و باید به این موضوع توجه شود.

خودروهای داخلیوی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که از الان تا شب عید شاهد رکود در بازار خواهیم بود و خرید و فروش خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد. در صورتی که تقاضا در بازار تشدید نشده و اضافه نشود، تغییر قیمتی نیز رخ نخواهد داد. اختلاف قیمتی که در بازار و کارخانه وجود دارد بستگی به تورم و بازار ارز داشته که تولید کارخانه را ادامه‌دار می‌کند.

فریدون احمدی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با علت بالا رفتن قیمت خودرو در بازار گفت: مردم چون در انتظار تورم هستند و این پیش بینی را از آینده دارند، پول خود را به کالا تبدیل می‌کنند و به همین دلیل نقدینگی خود را به سمت خرید خودرو می‌برند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. یه چند وقت اه از نظرات فرید زاوه که از کارشناسان خبره بازاره خبری نیست نکنه مرده

  2. آینده قیمت خودرو در ایران بستگی به صداقت مدیران داره….اگر همین سیاست کاری قبلی باشه قیمتها نجومی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا