مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

پارس خودرو یا “خپارس” با بازگشت برلیانس جان دوباره می‌گیرد؟

خروج آمریکا از برجام و به تبع آن بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور باعث شد تا خودروسازان کشورمان با مشکلات زیادی روبرو شوند. از جمله این شرکت‌ها پارس خودرو است که عملا از قله پیشرفت به یک تاریکی عمیق فرو رفت و حتی شایعاتی پیرامون تعطیلی قریب الوقوع آن نیز شنیده شد. اما حالا گویا شایعاتی از بازگشت برلیانس وجود دارد که این شرکت را زنده خواهد کرد!

به گزارش چرخان، شرکت پارس خودرو از جمله شرکت‌های متضرر از بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور بوده و زیان‌های زیادی را تحمل کرده است. این شرکت که قبل از تحریم‌های اخیر با تولید محصولات مونتاژی مانند برلیانس و رنو سودسازی خوبی در صورت‌های مالی به ثبت می‌رساند ولی با خروج این شرکت‌ها از ایران به یک شرکت کاملا زیان‌ده تبدیل شد!

وضعیت پارس خودرو طی یکسال اخیر به قدری بد شد که حتی شایعاتی پیرامون اعلام ورشکستگی کامل این خودروساز شنیده شد و در برخی دیگر از اظهار نظرها نیز شایعه‌ای پیرامون همکاری لادا با این خودروساز منتشر شد. لادای روسیه باعث شد تا دوباره پارس خودرو بر سر زبان‌ها بیفتد و قیمت سهام این شرکت در بورس نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

پارس خودرواما عملکرد پارس خودرو در صورت‌های مالی به هیچ وجه بهبود پیدا نکرد و زیان‌های حاصل از تولید و تحویل خودروهای رنو و برلیانس با قیمت قبلی چیزی نبود که بتوان به راحتی از کنارش گذشت. این در حالی بود که تنها تولیدات پارس خودرو در یکسال اخیر صرفا تولید پراید به صورت حق الزحمه برای سایپا بود ولی این مقدار از تولید به اندازه نیاز این خودروساز سود نداشت و جبران زیان‌های این شرکت را نمی‌کرد.

همچنین پارس خودرو برای تامین بخشی از درآمدهای موردنیاز خود وارد همکاری در تولید یک محصول دیگر از محصولات گروه سایپا شد که البته هنوز تولید آن به صورت عمده آغاز نشده و پیش بینی خاصی نیز از کیفیت محصول و از سوی دیگر، استقبال مردم وجود ندارد. هم اینکه آیا می‌توان روی سود این خودروی جدید تولیدی پارس خودرو حسابی باز کرد و یا صرفا برای ظاهرسازی‌های احتمالی در صورت‌های مالی بوده و یک مفر جدید برای فرار از ورشکستگی است.

حالا شنیده‌ها حاکی از این است که پارس خودرو در حال مهیا کردن مقدمات بازگشت دوباره برلیانس بوده و احتمالا در ماه‌های آتی شاهد تولید دوباره محصولات برلیانس خواهیم بود. البته بدیهی است که این بازگشت تولید به معنای حل کامل مشکلات این زیرمجموعه سایپا نخواهد بود ولی طبیعتا تاثیرات زیادی روی عملکرد این شرکت در بورس و بازار خواهد داشت.

پارس خودروالبته منابع خبری این شنیده، مدعی هستند که در صورت فراهم شدن مقدمات این بازگشت استراتژیک، تولید برلیانس به صورت محدود از هفته‌های آتی شروع می‌شود ولی تولید انبوه این خودرو به ماه‌های بعدی موکول خواهد شد. گفتنی است که تعداد محدود تولیدی‌های این شرکت نیز به معوقاتی تعلق خواهد گرفت که به هیچ نحوی حاضر به انصراف از قراردادشان نشده‌اند! البته این شایعه دارای ابهامات فراوانی بوده که در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

از جمله ابهامات این شایعه که مشخص نیست چرا بایستی در این برهه از زمان منتشر شود، موضوع تحریم‌هایی است که باعث شده تا شرکت برلیانس قید حضور در ایران را بزند و طبیعتا وقتی هیچ تغییری در تحریم‌های مذکور رخ نداده، برگشت برلیانس نیز بسیار غیرمنطقی خواهد بود. برای رفع این شبهه دو فرض وجود دارد که یکی از آنها پذیرش تبعات تحریم‌های آمریکا توسط برلیانس است که طبیعتا این موضوع با توجه به گستردگی فعالیت‌های این شرکت در اروپا و آمریکا بسیار بعید است!

فرض دوم نیز به این گونه است که به طور کلی خبری از حضور مستقیم برلیانس در ایران نبوده و پارس خودرو یا راسا اقدام به تولید خودروهای این برند خواهد کرد و یا اینکه برلیانس از طریق شرکت سوم با خودروساز ایرانی در رابطه خواهد بود تا اثرات تحریمی را کاهش داده و مستقیما اقدام به تولید قطعات حساس و ضروری این سری از محصولات نماید.

پارس خودرو ساندرو پیش فروش خودروهای داخلی برلیانس و رنوتولید مستقیم محصولات برلیانس توسط پارس خودرو یک اتفاق ویژه خواهد بود و در صورت موفقیت این خودروساز، راه برای ادامه فعالیت خودروساز باز شده و روزهای خوبی را می‌توان برای زیرمجموعه سایپا متصور بود. ولی شکست این خودروساز در تولید محصول با کیفیت و همطراز با نمونه چینی باعث خواهد شد تا یکبار برای همیشه پرونده پارس خودرو بسته شده و اعتماد مشتریان و بازار به محصولات تولید داخل از بین برود.

بدیهی است که سابقه تولید پژو 301 توسط ایران‌خودرو یک نمونه موفق و قابل توجه بوده و امیدها را برای موفقیت پارس خودرو زنده نگه می‌دارد. به نظر می‌رسد که روش برگرداندن برلیانس به خط تولید توسط این شرکت، همان داخلی سازی بوده و احتمالات دیگر بسیار بعید خواهد بود. به همین دلیل طبیعتا می‌توان گفت که سهامداران این شرکت در ماه‌های آتی خبرهای خوبی خواهند شنید و وضعیت سهام این شرکت نیز روند صعودی خوبی خواهد داشت.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. یه جاش نوشته: تولید محصول با کیفیت و همطراز با نمونه چینی!!! از کی تا حالا چینیا الگوی کیفیت شدن؟!

    1. الگوی تولید خودروی برلیانس چینی ، طبیعتا نمی تونه تلیسمان رنو یا راو4 تویوتا باشه دوست عزیز

    2. دوست عزیز چینیا دارن به سرعت تو صنعت خودرو پیشرفت میکنن و کیفیت محصولاتشون خیلی نسبت به قبل بالاتر رفته

    3. درود بر شما من 330 موتور 1650 دارم خیلی ماشین فوق العاده ای هست موتور میتسوبیشی گیربکس پاورتک کره که برای هیوندای گیربکس میزنه سربلایی در جاده دنده 4 و 5 فقط شتابش خیلی بهتر شده فرمان پذیری عالی بشدت چسبندگی خوب به جاده بخاطر eps سرپیج با سعرت 140 هم رفام تهادل برقرار هست راحت و چادار نقاط ضعف : داشبرد خشک- بعد از یک هفته داشبرد عادی میشه والبته خودمآپشن مانیور 11 و کلید های کنترل دوطرف برای فرمان وو .گذاشتم بهتر شده . در سرعت های بالا صدای موتور داخل میاد ولی آزار دهنده نیست . قطعات گرانقیمت . و ترس از پیدانشدن باعث میشه کمتر سوار بشی ولی در کل راضیم و ماشین خوبی هست و خیلی خیلی بهتر از ماشین داخلی لذت بخشه کلا رانندگیش

  2. دروغهای پارس خودرو و سایپا را باور نکنید. اینها ماشین های چانگان رو که باید برای معوقات برلیانس تبدیل میگذاشتند را بصورت سبدی دوباره شروع به واگذاری به عوامل فروش خود کرده اند تا در بازار آزاد بصورت نقد و اقساط چند برابر قیمت به مردم بفروشند و این شایعه را شیوع داده اند تا طلبکارانی را که بیش از ۱.۵ سال خودروی خود را نگرفته اند باز دور بزند.
    این در حالیست که قبل از هر نمایشگاه بین المللی، این خودرو بندازها چنین شایعاتی کرده اند. مانند طرح تبدیل حواله های برلیانس به سراتو در نمایشگاه امسال و امسالهم…

  3. من نفهمیدم اخرش چی شد یکی بیاد تو یه خط بنویسه حالا برلیانس برمیگرده یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا