مکمل بنزین
تحلیلیخبر

مالیات بر خرید خودرو چه تاثیری در بازار خواهد داشت؟

مالیات بر خرید خودرو طرحی است که مجلس به دنبال تصویب و اجرایی کردن آن بوده و کارشناسان بازار خودرو نظرات متفاوتی نسبت به آن دارند. بخشی از کارشناسان معتقدند که این طرح تاثیری در روند بازار نخوهد داشت و از سوی دیگر نیز بعضی دیگر از کارشناسان تاثیر مثبت این طرح را پیش بینی کرده‌اند. حالا باید دید که آیا این طرح در عمل منجر به کنترل بازار می‌شود؟

به گزارش چرخان، گرانی خودروهای داخلی و خارجی در بازار به قدری خبرساز شده که مجلسی‌ها برای کنترل این اتفاق وارد عمل شده‌اند و در حالی که بسیاری از طرح‌هایشان عملا ناتمام باقی مانده و تاثیر چندانی در بازار نگذاشته، حالا برای کنترل بازار قصد تصویب مالیات بر خرید خودرو را داشته تا از این طریق جلوی گرانی‌های بیشتر را بگیرند.

بازار خودرو خودروهای داخلی بازار خودرودر حال حاضر وضعیت بازار خودروهای داخلی به دلیل نوسانات مربوط به نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت بنزین روند صعودی به خود گرفته و خودروسازان نیز عملکرد خوبی در زمینه تحویل خودرو نداشته‌اند. یکی از دلایل اصلی کاهش تحویل محصولات توسط خودروسازان وابستگی زیادشان به حضور برندهای خارجی بود که باعث شد تا با خروج این شرکت‌ها همانند رنو و پژو عملا بسیاری از تولیدات خودروسازان دچار مشکل شده و در تحویلشان به مشکل بخورند.

از سوی دیگر با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی بودیم که همین افزایش تقاضا باعث شد تا یک رشد قیمتی بسیار زیادی در داخلی‌ها ایجاد شده و قیمت‌ها به شدت بالا بروند. البته بدیهی است که تقاضای خودروهای خارجی به سمت بازار خودروهای زیر 100 میلیون نرفته ولی فاصله گرفتن خودروهای بالای 100 میلیون باعث شد تا تاثیرات خود را روی سایر محصولات داخلی گذاشته و منجر به دو برابر شدن قیمت داخلی‌ها شود.

از سوی دیگر در 24 آبان ماه تصمیم جدیدی از سوی دولت اتخاذ شد مبنی بر اینکه قیمت بنزین 200 درصد افزایش پیدا کند و با این تصمیم‌گیری شاهد افزایش تقاضا در خودروهای دوگانه سوز، خودروهای با سهمیه بنزین بالا و خودروهای هیبریدی بودیم و همین اتفاقات منجر به افزایش قیمت در سایر محصولات نیز شد. قیمت پراید به 55 میلیون تومان رسید و قیمت سمند دوگانه سوز نیز از رقم 100 میلیون تومان گذشت که تعجب بسیاری از فعالان بازار را برانگیخته است.

بازار خودرو برگ سبز خودرو ازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیسید جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت فعلی بازار و طرح مجلس برای جلوگیری از گرانی خودروهای داخلی گفت: در صورتی که تدبیری برای بازار خودرو اتخاذ نشود و به همین وضعیت رها شود، تا پایان سال شاهد افزایش قیمت زیادی در بازار خواهیم بود. البته جلوگیری از این اتفاق نیازمند ورود نهادهای مختلف بوده که از جمله این اقدامات می‌توان به ورود نهادهای امنیتی برای جلوگیری از فعالیت دلالان اشاره کرد که مافیای بازار منجر به افزایش قیمت خودرو نشوند.

وی در ادامه به اثر افزایش قیمت بنزین و طرح مجلس برای مالیات بر خرید خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت بنزین نیز ظرفیت جدیدی برای متلاطم شدن قیمت خودرو ایجاد کرده است. برای مدیریت این اوضاع مجلس ورود خواهد کرد و به دنبال طرحی هستیم که هر فردی در هر سال قادر به ثبت نام یک خودرو باشد و ثبت نام بیش از یک خودرو مستلزم پرداخت مالیات بیشتر باشد. ما منتظر طرح این موضوع در مجلس و تصویب آن هستیم. در صورت تصویب این طرح شاهد کمتر شدن تلاطمات خواهیم بود و الا این رهاشدگی منجر به افزایش قیمت در بازار خواهد شد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا