مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

از ممنوعیت واردات خودرو در سال 99 تا پیش بینی افزایش فزاینده قیمت خودروهای داخلی و خارجی!

بازار خودروهای خارجی با ممنوعیت واردات خودرو وارد مراحل جدیدی از گرانی‌های خود شده و برخی از کارشناسان معتقدند که گرانی بنزین یکی از دلایل اصلی این اتفاق بوده است. البته تاثیر گرانی بنزین بیش از پیش در خودروهای هیبریدی ظهور پیدا کرده و سایر خودروها نیز متاثر از این خودروها، روند صعودی به خود گرفته‌اند.

به گزارش چرخان، واردات خودروهای خارجی به ظن بسیاری از کارشناسان بازار خودرو یکی از راه‌های بسیار موثر در کاهش قیمت خودروهای خارجی و حتی داخلی است که منجر به متعادل شدن بازارها شده و کمک شایانی برای مدیریت مصرف بنزین در بین اقشار متوسط و مرفه خواهد بود. این دسته از کارشناسان معتقدند که آزادسازی واردات خودرو باعث می‌شود تا بخشی از تقاضای موجود در بازار داخلی‌ها به سمت محصولات خارجی رفته و فشار از روی بازار داخلی‌ها برداشته شود.

واردات خودروالبته کارشناسان پیش شرط تاثیر آزادسازی واردات خودرو را در ارائه تسهیلات تعرفه‌ای در واردات خودروهای هیبریدی ارزان قیمت و حتی واردات خودروهای خارجی دست دوم با عمر زیر 5 سال دانسته‌اند که با مساله گرانی بنزین می‌توان مدیریت خوبی را روی آن اعمال کرد. اما وضعیت بودجه سال 99 و همچنین مسائل ارزی به نحوی پیش رفته که برخی از کارشناسان نسبت به آزادسازی واردات خودرو در سال 99 تردید دارند و این اتفاق را یک امر بعید برای سال 99 عنوان می‌کنند.

از جمله کارشناسانی که وضعیت بازار خودروهای خارجی را تحلیل کرده و آزادسازی واردات در سال 99 را یک امر بعید دانسته، فربد زاوه است. او در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی گفت: به طور کلی یکی از تاثیرات افزایش قیمت حامل‌های سوخت که در ایران برای بنزین رخ داده این است که مردم به سمت خودروهای با سوخت جایگزین می‌روند که در کشور ما به دلیل محدودیت در انتخاب‌ها، به شدت تورم‌زا می‌گردد. با توجه به اینکه در بازار ارز شاهد کنترل قیمت‌ها و سرکوب قیمت‌ها هستیم بازار خودرو به تب و تاب افتاده است. البته دلیل رکود در بازار شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

واردات خودرووی در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل کنترل بازار خودرو آن دسته از محصولاتی است که با قیمت سرکب شده سال 96 به مشتریان تحویل داده می‌شوند و یکی از اهرم‌های کنترلی بازار هستند. همین دلایل منجر به عدم افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود ولی در بلندمدت شاهد افزایش فزاینده قیمت خودروها خواهیم بود.

زاوه در ادامه به راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت خودروها اشاره کرد و گفت: دولت بایستی با انضباط مالی و کاهش کسری بودجه خود به دنبال کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باشد. سیستم مالیات‌دهی نیز باید درست شده و در صورتی که این کارها عملیاتی شود، شاهد کنترل قیمت‌ها خواهیم بود. در صورتی که عرضه مناسبی از سوی خودروسازان انجام شود، ممکن است که تورم سرکوب شود ولی تورم وارد بازار دیگری خواهد شد. کنترل تورم به سیاست‌های پولی دولت مربوط می‌شود.

واردات خودرواین کارشناس بازار خودرو در پایان به موضوع خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: خودروهای خارجی قیمت‌های عجیبی پیدا کرده‌اند که دلیل آن ممنوعیت واردات خودرو است. تا زمانی که ممنوعیت واردات برداشته نشود، عملا این عرضه و تقاضا است که تعیین کننده قیمت خواهد بود. در صورتی که عرضه در بازار وجود نداشته باشد، این قیمت‌ها ثابت شده و حتی روند صعودی نیز خواهد داشت. بازار تابع تصمیمات مربوط به واردات خودرو است و قطعا در سال آینده شاهد آزادسازی واردات نخواهیم بود. با توجه به این موضوع احتمالا شاهد آشفته‌تر شدن بازار و افزایش قیمت بیشتر خواهیم بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بازار خودرو نه خیلی خیلی زیاد اما دستکم 30% نسبت به قیمت های امروز جای رشد داره هنوز پس مصرف کننده بره برای خرید اقدام کنه اما سوداگر نه چون سود آنچنانی ای گیرش نمیاد

  2. من یه کارمندم یه پراید ۹۰ دارم هرچی تلاش می کنم ماشین جدید بخرم مثلا پژو نمیشه به خدا خسته شدیم از وقتی یادم میاد یا به فکر مخارج زندگی بودم یا مسکن ویا ماشین باسختی و مشکلات تازه ۴۲ سالمه اززندگی چیزی نفهمیدم غیر استرس تورم به هر حال اون دنیا اونایی که بد مدیریت کردن رو جلو وشون را خواهم گرفت ازشون راضی نیستم به خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا