مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

از کارت گاز برای خودروهای دوگانه‌سوز تا صف چندماهه برای دوگانه‌سوز کردن خودرو!

گرانی بنزین باعث شد تا بسیاری از مردم برای صرفه جویی در هزینه و کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت، اقدام به دوگانه‌سوز کردن خودروی خود کنند که طیبعتا این اقدام از طریق مراکز رسمی باید صورت بگیرد. اخبار منتشر شده از سوی منابع رسمی نشان می‌دهد که تقاضا برای این کار افزایش یافته و به زودی شاید به 50 هزار درخواست در روز نیز برسد.

به گزارش چرخان، پس از افزایش قیمت بنزین بسیاری از مردم به سمت دوگانه‌سوز کردن خودرویشان رفتند که طبق آمارهای منتشر شده از سوی مسئولین، به صورت میانگین چیزی بین 30 تا 40 هزار درخواست به ستاد مربوطه می‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی است. اما این حجم از درخواست‌ها نتوانسته دولت را برای افزایش زیرساخت‌ها قانع کند و شنیده‌ها حاکی از این است که کمبود زیرساخت‌های لازم باعث شده تا صف‌های چندین ماهه برای دوگانه‌سوز کردن خودرو ایجاد گردد.

قیمت بنزین پمپ بنزین‌ها کارت سوخت خودروهای داخلی بنزین سوپر اکتان بالا کارت سوخت خودروالبته رئیس انجمن CNG و صنایع وابسته می‌گوید که در حال حاضر آخرین نوبتی که به متقاضیان داده شده مربوط به دوماه آینده است ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که نوبت‌های بالاتر نیز به متقاضیان داده شده است. حتی اگر بخواهیم مدت زمان دو ماه را نیز قبول کنیم، نشان می‌دهد که بستر موجود برای تقاضای ایجاد شده کافی نبوده و بایستی هر چه سریعتر اقدامات لازم در راستای بهبود اوضاع صورت بگیرد.

کارشناسان می‌گویند که افزایش مصرف گاز از 19 میلیون متر مکعب قبل از 24 آبان و افزایش آن به چیزی در حدود 25 میلیون لیتر مکعب فعلی بدین معنی است که احتمالا تا تابستان سال آینده بتوان رکورد 30 میلیون متر مکعب را شکست که این سوییچ کردن مصرف سوخت از بنزین به سی‌ان‌جی یک اتفاق قابل قبول و خوب برای اقتصاد کشور خواهد بود.

کارت سوخت خودرویکی از اشتباهاتی که مسئولین در رابطه با افزایش قیمت بنزین انجام دادند، عدم بسترسازی‌های مربوطه بود. به طور مثال می‌توان به عدم اطلاع دست اندرکاران گازسور کردن خودروها اشاره کرد که عملا روز 24 آبان از این تصمیم مطلع شدند و به هیچ وجه آماده افزایش تقاضای دوگانه‌سوز کردن خودروها نبودند و به یکباره با چند برابر شدن تقاضا روبرو شدند. مشخص نیست که چرا مسئولین حتی به ذهنشان خطور نکرده که افزایش قیمت بنزین به صورت خودجوش منجر به افزایش تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودرو می‌شود و این افزایش تقاضا نیازمند مقدمات و بسترهایی است که عملا در آن زمان وجود نداشت و در حال حاضر نیز وجود ندارد.

از دیگر اشکالات موجود در بحث سی‌ان‌جی این است که دولت تضمین جدی به سرمایه گذاران این حوزه نمی‌دهد و تجربه قبلی سرمایه گذاری نشان می‌دهد که هر مصوبه دولت به مثابه یک تیر خلاص به همه سرمایه گذاری‌های انجام شده خواهد بود. تصمیم قبلی دولت بدین نحو بود که به یکباره سیاست افزایش استفاده از سی‌ان‌جی کنار گذاشته شد و قیمت سی‌ان‌جی به قیمت بنزین نزدیک شد و عملا صرفه موجود در آن از بین رفت.

در حال حاضر نیز سرمایه گذاران معتقدند که احتمالا دولت در ماه یا سال‌های آتی همین تصمیم گیری را تکرار خواهد کرد و با نزدیک کردن قیمت سی‌ان‌جی به قیمت بنزین، سرمایه آنها را بر باد خواهد داد. به همین دلیل در حال حاضر دولت بایستی یک تضمین جدی به سرمایه گذاران این حوزه بدهد و آنها را از عدم تصمیم گیری‌های این چنینی مطمئن کند.

بنزین معمولی و سوپراز سوی دیگر بعضی از افراد می‌گویند که ظرفیت جایگاهه‌ای سوخت سی‌ان‌جی کشور کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد ولی واقعیت چیز دیگیری است. در حال حاضر فعالیت جایگاه‌های سوخت گاز چیزی در حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت بوده و عملا در این بخش مشکلی وجود ندارد. به بیان دیگر چیزی در حدود 40 میلیون متر مکعب ظرفین سی‌ان‌جی کشور وجود دارد که بدون استفاده مانده و حتی اگر روند افزایش مصرف گاز را در نظر بگیریم، بازهم چیزی در حدود 10 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی خواهیم داشت.

یکی از طرح‌های پیشنهادی برای تشویق مردم به استفاده از سوخت گاز، راه اندازی کارت گاز است که به گفته بعضی از پیشنهاددهندگان بایستی میزبان 10 درصد از عواید افزایش قیمت بنزین باشد و مردم را برای دوگانه‌سوز کردن خودرو تشویق نماید. به گفته پیشنهاددهندگان این طرح، کارت گاز باعث می‌شود تا بنزین بیشتری صرفه جویی شده و دولت با فروش بنزین مازاد، درآمد بیشتری را از آن خود کند و مشکلات ارزی کشور را حل نماید.

به طور کلی در حال حاضر چیزی در حدود 40 هزار درخواست روزانه در سایت دوگانه‌سوز کردن خودروها ثبت می‌شود که با توجه به وضعیت پیش رو، احتمالا این عدد به 50 هزار درخواست روزانه نیز برسد ولی مهم‌تر از این اعداد، بسترسازی‌هایی است که مردم را از شر اثرات قیمت بنزین راحت کرده و منجر به کاهش هزینه‌های آنان شود که قطعا کمتر شدن مدت زمان انتظار برای دوگانه‌سوز کردن خودروها از جمله این اقدامات است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کجای دنیا گاز cngهست که جان مردم اینقدر کم اهمیت شده که همیشه یک بمب همراه باشند کل دنیا الان خودرو های هیبریدی دارنند مسولین تا کی باید به فکر دزدیدن و چاپیدن مردم باشند

  2. سلام….رفتیم‌یکشوردیگه‌نظرشو‌درباره‌‌‌‌ایران‌پرسیدیم‌گفت‌فیلم.علی‌بابا‌.گفتم‌یعنی‌چی‌.رفیقم‌گفت‌چهل‌اادرومیگه…تازه‌فهمیدم.بعدازقضیه‌بنزین‌کی.هستن‌.‌اصلی‌بنزین….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا