مکمل بنزین
گوناگونخبر

طرح مفهومی مزدا فیورای 2008؛ ابرخودرویی بدشانس از جنس رویا!

نام خودرو: مزدا فیورای (Furai)

تاریخ عرضه عمومی: سال 2008 در موتورشو دیترویت آمریکا

موتور: وانکل سه روتور

مشخصات:450 اسب بخار قدرت/377 نیوتون متر گشتاور

در سال‌های آخر اولین دهه از قرن بیست و یکم، شرکت ژاپنی مزدا ثابت کرد که نمی‌خواهد در مورد موتورهای ابداعی موسوم به چرخشی (Rotary Engine) خود، تسلیم شود. این شرکت، کماکان موفقیت‌هایی را در مورد خودروهای اسپرت RX-8 خود پیداکرده بود. خودرویی که می‌توان آن را یک جانشین غیرمستقیم برای محصول موردعلاقه و محبوب مزدا یعنی RX-7 دانست.

به همین خاطر در سال 2008، مزدا یک طرح مفهومی با قوای محرکه وانکل (Wankel) را در موتورشو دیترویت آمریکا بانام فیورای معرفی کرد که دهان هر بیننده‌ای را بازخواهد گذاشت.

آماده برای هر مسابقه‌ای

مزدا هیچ‌گاه، قصد نداشت تا یک نسخه نهایی و یا به‌اصطلاح همان نسخه تولیدی از این خودروی جذاب را به سرانجام برساند. درواقع، خودروساز ژاپنی، از همان اول، فیورای را به‌عنوان یک خودروی مسابقه‌ای، ایجاد کرده بود تا بتواند در سری مسابقات لمانس آمریکا، شرکت نماید؛ اما دراین‌بین، یک سری مسائلی پیش آمد که هیچ‌گاه، چرخ‌های این خودرو، آسفالت مسابقات را لمس نکردند.

در مورد قوای محرکه نیز باید گفت که فیورای از یک انجین وانکل سه روتوره استفاده می‌کرد. این موتور که درواقع یک نسخه بازیابی و بهینه‌شده از موتورهای جاده‌ای سابق مزدا بود، با سوخت اتانول E100 کار می‌کرد. موتوری که عملکرد نهایی خودرو را بسیار عالی می‌کرد و حتی خود مزدا نیز در چندین مسابقات آزمایشی، این خودرو را آزمایش کرده بود.

مرگ ابرخودروی مزدا

در سال 2008، درواقع مدت‌زمان کوتاهی پس از رونمایی آن در دیترویت، این شرکت، کلیدهای خودروی موردعلاقه و جذاب خود را که یک خودروی نمونه اولیه و آزمایشی محسوب می‌شد، به دست رانندگان برنامه تاپ گیر (Top Gear) برای آزمایش داد. راننده این برنامه یعنی مارک تایسهرست، در طول آزمایش خودرو در یک فرودگاه نظامی در بریتانیا، متوجه خارج شدن دود از داخل کاپوت شد. او توانست سریع از خودرو فرار کرده و جان سالم به درببرد اما خوش‌چهره قدرتمند ژاپنی در عرض تنها چند دقیقه، به‌کلی آتش گرفت و سوخت.

پس‌ازاین حادثه، مزدا، قطعات باقی‌مانده از حادثه را به مرکز پیشرفته خود در کالیفرنیا یعنی همان‌جایی که فیورای متولدشده بود برد؛ اما این شرکت هیچ‌گاه، دوباره به این پروژه بازنگشت.

در سال 2013 و در مصاحبه‌ای که طراح ارشد این پروژه آقای کارلوس سالاف، با مجله رود اند ترک داشته گفته است: «این‌یک حادثه غم‌انگیز برای من بود. من روح و قلب خود را به این خودرو منتقل کرده بود. زمانی که شما روح و قلبتان را به چیزی منتقل می‌کنید، آن چیز تبدیل به عزیزتان خواهد شد و سپس من این خودرو را نابودشده دیدم. واقعاً دردناک است، خیلی دردناک.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا