Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

8 توصیه جدی فعالان بازارخودروهای داخلی و خارجی در مورد گرانی نیمه دوم سال 98

افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی باعث شده تا بسیاری از مردم در خرید خودرو عجله کنند و این عجله سرانجامی جز خسران و زیان برایشان نداشته باشد. به همین دلیل توصیه‌هایی از سوی فعالان بازار به مشتریان صورت می‌گیرد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنها بپردازیم و امیدواریم که بیان این توصیه‌ها، شما را در یک معامله مطمئن و سالم کمک کند.

بدیهی است که نکاتی از جمله استفاده از کارشناس خبره برای خرید خودرو جدی و مهم بوده و از بیان این توصیه‌ها خودداری می‌کنیم. در ادامه به 8 نکته ویژه و متفاوت اشاره می‌کنیم که مختص شرایط نیمه دوم سال 98 و روزهای باقیمانده از سال بوده و بایستی مورد توجه شما مخاطبین گرامی قرار بگیرد.

1- در پس هر گرانی یک ارزانی هم وجود دارد!

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های فعالان بازار این است که اگر نیاز جدی و فوری به خرید خودرو ندارید، از خرید خودرو خودداری کنید و اسیر قیمت‌های فعلی نشوید. از سوی دیگر اینکه بسیاری از خودروهای کارکرده‌ای که این روزها عرضه می‌شوند، در بسیاری از مواقع دارای مشکلات جدی بوده و در بسیاری از مواقع شاهد سودجویی برخی از فروشندگان در فروش خودروهای مشکل‌دار هستیم. به بیان دیگر اینکه خودروهای کارکرده خوب در بازار نایاب شده و صاحبان خودروهای این چنینی ترجیح می‌دهند که در بازار آرام‌تری اقدام به فروش محصول خود کنند. ( بدیهی است که فروشندگان محترم و معتبر از این قاعده مستثنا هستند)

بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر نیاز جدی به خودرو ندارید، پولتان را در یک کسب و کار بیندازید و یا در یک فعالیت سودده قرار دهید تا ارزش آن حفظ شود و همزمان برای یک فرصت خوب، منتظر بمانید. بدیهی است که این وضع گرانی الی‌الابد نخواهد بود و به زودی تعادل در بازار ایجاد می‌شود.

2- به طرح‌های پیش فروش خودروسازن توجه کنید

یکی دیگر از توصیه‌های اساسی فعالان بازار این است که معتقدند نگهداری ریال در روزهای فعلی اشتباه بوده و در صورتی گه در حال جمع‌آوری نقدینگی برای خرید خودرو هستید و پولتان به خرید خودروی صفر نمی‌رسد، ترجیحا از پیش فروش‌های خودروسازان استفاده کنید. در حال حاضر شاهد عرضه شرایط پیش فروش مختلف از سوی ایران‌خودرو و سایپا هستیم که با نقدینگی حدود 30 میلیون تومان، قابلیت ثبت سفارش را ایجاد کرده‌اند. پس با شرکت در این شرایط فروش و تامین نقدینگی لازم طی یکسال آینده، خرید ایمن‌تری را تجربه کنید.

ناقص تولید ایران‌خودرو خودروسازانفعالان بازار معتقدند که تاخیر در خرید خودرو با قیمت‌های فعلی بازار، به مراتب به صرفه‌تر از خرید مستقیم خودرو بوده و حتی اگر نقدینگی لازم را برای خرید دارید، بازهم در طرح‌های پیش فروش شرکت‌ها ثبت سفارش کنید و از گران خریدن خودرو بپرهیزید.

3- تا خودرو را ندیدید، هیچ تصمیمی نگیرید

از دیگر اشتباهات این روزهای مردم این است که وقتی قیمت پایینی برای یک خودرو می‌بینند، در پشت تلفن توافقات اولیه را انجام می‌دهند و بدون مشاهده خودرو، عملا معامله را تمام می ‌کنند. یکی دیگر از توصیه‌های اساسی فعالان بازار این است که بدون مشاهده خودرو اقدام به خرید نکنید و همه تصمیمات خود را به زمان مشاهده ماشین موکول کنید. احتمالا در مواجهه با خودرو با موردی برخورد کنید که در تصمیم گیری‌تان موثر باشد.

از سوی دیگر اینکه در برخی از معاملات شاهد پرداخت بیعانه به صورت تلفنی هستیم که متاسفانه این بستر کلاهبرداری‌های بعدی را مهیا می‌کند. در صورتی که هنوز خودرو را ندیدید و نسبت به خودرو مطمئن نشدید، از توافقات اینترنتی و تلفنی بپرهیزید و خودتان را در مهلکه جدیدی نیاندازید.

4- به شرکت‌های متفرقه توجه نکنید

یکی دیگر از مقتضیات وضعیت فعلی ظهور شرکت‌هایی است که مدعی پیش فروش خودرو با شرایط عجیب و غریب هستند. آنها مدعی‌اند که با کمترین نقدینگی و پرداخت‌های بلندمدت شما، خودروی گران قیمت بازار را با چند میلیون تومان قیمت کمتر به شما تحویل می‌دهند. به طور کلی در وضعیت فعلی از خریدهای این‌چنینی پرهیز کنید و صرفا پای معامله‌ای بروید که تحویل خودرو همان ساعت باشد. به بیان دیگر در قبال پرداخت پول و چک و هر چیز دیگر، صرفا باید خودرو بگیرید و تحویل کاغذ و قراردادهای بلندمدت، احتمالا شما را راهی دادگاه‌های کشور خواهد کرد!

سرقت خودرو5- سقف افزایش قیمت خودروهای خارجی در حال پرشدن است

از دیگر توصیه‌های فعالان حرفه‌ای بازار این است که سقف افزایش قیمت در خودروهای خارجی پرشده و یا در حال پرشدن است و خرید با قیمت‌های بالاتر منطقی نیست. به بیان دیگر اینکه اگر تصور شما بر این است که با خرید سانتافه 900 میلیون تومانی سود می‌کنید، قطعا اشتباه بوده و این خودرو که تا همین چند وقت پیش با نرخ 670 میلیون تومان معامله می‌شد، به این قیمت رسیده و طبیعتا قیمت میلیاردی برای این خودرو توجیه پذیر نیست.

پس در بسیاری از خودروهای خارجی حباب قیمتی وجود داشته و کوچکترین اتفاق سیاسی یا اقتصادی در بازار منجر به خالی شدن این حباب خواهد شد و ضرر هنگفتی را به شما می‌زند. بنابراین برای جلوگیری از این ضرر و زیان‌ها، در خرید خودروهای خارجی کمال دقت را داشته باشید و ترجیحا برای خرید خودرو عجله نکنید. حتی توصیه می‌شود که اگر نگران گرانی خودرو هستید و بودجه مثلا 900 میلیون تومانی برای خرید سانتافه دارید، پولتان را تبدیل به ارز یا طلا یا سایر موارد مشابه کنید تا در صورت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت خودرو، ارزش نقدینگی شما نیز حفظ گردد ولی بعید است که سانتافه قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان را ببیند.

ترخیص خودرو-در-گمرک-CARIMPORT6- خرید خودرو فقط برای مصارف شخصی!

شاید کسی که در شهریورماه اقدام به خرید خودروهای داخلی و خارجی کرده، حالا با سود بسیار کلانی روبرو شده ولی از این به بعد این اتفاق با اما و اگرهای بسیار زیادی روبرو خواهد شد. از سوی دیگر اینکه کسب سود از بازار خودرو بسیار سخت بوده و حتی در روند صعودی بازار نیز بسیاری از مردم با سود بسیار اندکی از این بازار خارج می‌شوند. بدیهی است که سمند 120 میلیون تومانی یا تیبای 75 میلیون تومانی قیمت‌هایی نیست که در زمان عادی باورپذیر باشد و خرید این خودروها در این قیمت‌ها صرفا برای مصارف شخصی توجیه دارد.

بنابراین برای خرید خودرو به دنبال دلیل شخصی باشید و دلایلی همچون کسب سود از این بازار به هیچ وجه درست نبوده و قطعا استرس زیادی در این مسیر خواهید داشت و کسب سود به شدت دارای ریسک خواهد بود.

7- خودروهای هیبریدی فراتر از یک ریسک بزرگ!

از دیگر اشتباهات خریداران فعلی بازار این است که گرانی بنزین باعث افزایش قیمت بیشتر خودروهای هیبریدی خواهد شد ولی زمزمه‌هایی در بازار وجود دارد که دولت به زودی مجوز واردات خودروهای هیبریدی را صادر خواهد کرد که طبیعتا این اتفاق باعث کاهش قیمت بسیار زیادی در بازار خودروهای خارجی خواهد شد.

از سوی دیگر اینکه قیمت برخی از خودروهای هیبریدی بازار به قدری بالا رفته و غیرمنطقی شده که حتی با دلار 20 هزار تومانی نیز متناسب نیست و در صورت آزادسازی واردات، بسیاری از خودروهای موجود بازار با کاهش قیمت 50-60 میلیون تومانی روبرو خواهند شد. از سوی دیگر اینکه مجوز واردات خودروهای هیبریدی در حالی صادر خواهد شد که شنیده‌ها حاکی از تعرفه صفر یا نزدیک به صفر واردات بوده و طبیعتا با این اتفاق و دلار حتی 15 هزار تومانی، شاهد افزایش عرضه مناسبی در این حوزه خواهیم بود. این افزایش عرضه نه تنها در بخش خودروهای خارجی که در بخش خودروهای داخلی علی الخصوص خودروهای بالای 200 میلیون تومان موثر خواهد بود و دومینیوی کاهش قیمت به سایر محصولات نیز کشیده می‌شود.

به همین دلیل، فعالان بازار به خریداران خودروهای هیبریدی توصیه می‌کنند که مردم در صورت امکان فعلا دست از خرید بکشند تا وضعیت بازار مشخص شود. حتی در صورت عدم ارائه مجوز واردات از سوی دولت، بازهم وضعیت فعلی سقف افزایش قیمتی است که در این خودروها شاهد هستیم و بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد.

خودروهای داخلی8- پرداخت پول را به صورت مرحله‌ای انجام دهید

یکی دیگر از توصیه‌های بسیار مهم فعالان بازار به مردم این است که بازار فعلی بهشت سودجویان شده و با عناوین مختلف اقدام به اخاذی می‌کنند. توصیه فعالان بازار این است که در خرید خودرو صرفا به صورت حضوری اقدام کنید و پرداخت مبلغ خودرو را به صورت مرحله‌ای و پس از طی کردن هر مرحله از انتقال انجام دهید. بدیهی است که آغاز پرداخت شما همراه با نوشتن قولنامه اولیه خواهد بود و شروع نقل و انتقال پلاک مرحله دیگر خواهد بود.

به بیان دیگر اینکه تا زمانی که سند رسمی و امضای شاهدین معتبر نداشتید، اقدام به پرداخت پول نکنید و برای هر پرداخت، یک برگ معتبر داشته باشید که در ازای چه چیزی صورت گرفته تا با مشکلات قانونی احتمالی اقدام به پیگیری کرده و به حق و حقوق خود برسید. از سوی دیگر در دریافت پول نیز دقت نمایید که ترجیحا همه اقدامات از طریق نظام بانکی کشور صورت بگیرد و از پذیرش چک با هر عنوانی و یا پول نقدهای ریالی و ارزی پرهیز کنید. بدیهی است این توصیه‌ها صرفا برای افرادی است که با طرف معامله غریبه وارد خرید و فروش می‌شوند!

 

 

2 دیدگاه
  1. Shahin می گوید

    من اصلا قبول ندارم صبر کردن و وبا اقتصاد چهل ساله اخیر حکومت جمهوری اسلامی و اتفاقات سیاسی و اقتصادی کاملا بازار قابل پیش بینی هست.از سال نودو هفت اقتصاد به شیب بی سابقه به سمت فروپاشی رفته و قطعا عملش تحریم نیست. ثبات قیمت دلارچهارهزارو دیستی ازنوروز۹۷شروع شد۴۸ساعت قبل ازاعلام ترامپ از خروج برجام و تا اردیبهشت دلار به هفت هزارتومن رسید و امریکا ازبرجام خارج و تحریمها شروع شد پس مشخصه ربطی به تحریم نداره افزایش قیمتها.ازعید۹۷ ثبات ارزانی مقطعی و حبابی بوده.عاملگرانی ها هم که واضح بانک مرکزی هست وهرجایه استراحت میده یکم ثبات و ارزانی کوتاه و دوباره شروع میشه.من تیر۹۷پولم اماده شد برای خرید ماشین وقیمت ماشین تاخردادهنوزبالانرفته بود درعرض چهارهفته ماشین مورد نظرم ده میلیون بالا رفت همه گفتن نخرالان صبرکن.حتی استادیاراقتصاد دانشگاهم گفت نخرو برام عجیب بود که حتی استادیاراقتصاددانشگاه نظر عوام و داره وازهمه عجیبتر هوش پایین سیاسی اقتصادی مردم و تحصیلکرده ها بود.ماشین و خریدم پشت سرو روبه رو بهم میگفتن حماقت محض کردی نزدیک پونزده میلیون ازقیمت نمایندگی و ده میلیون بازار ازاد نسبت به یک ماه قبل گرانترخریدی.این افزایش قیمت تو تاریخ هفت۷هزارساله کشور بی سابقه بودامامیشدپیش بینی کرد.حتی دونفرازاونامیخواستن مثل من ماشین بخرن دست نگهداشتن قیمتا بیادپایین و ماشین۶۰تومنی که۷۰ خریدم الان۱۷۰تومن شده و اون ۲نفربعداز۱سال و نیم هنوز بی ماشین هستن و با ۵۰ ۶۰ تومن پولی که از ۱سالپیش نگهداشتن تا امروز به امید ارزان شدن میتونن مراید بخرن

  2. میهمان می گوید

    این مطالبی که اینجا گفته شد تماما در راستای سوق دادن مردم و سیل خرید به سوی کارخانجات خودرو سازی بود چطور مردم الان خودرو نخرند ولی ثبت نام کنند این دلیلش این هست که الان خودرو ساز خودرو قابل تحویل نداره از طرفی بازار و قیمت رو هم نمیخواد از دست بده وقتی نیمی از پول مصرف کننده را به بهانه خرید بلند مدت با سودی ۱ سوم تورو وارده به بازار و جیب مصرف کننده در اختیار بگیره عملا بازار و قیمت رو در اختیار داره تازه خودرو را هم به قیمت روز تحویل حساب میکنه خودرو ساز و دولت اگر دنبال متعادل کردن بازار خودرو بود الان قیمت تعیین میکرد نیم پول رو با همین سود که بانک میده می گرفت بابت دیرکرد تحویل هم حداقل ۳ درصد سود بیشتر میداد نه اینکه سال بعد هم تیبا را ۸۰ میلیون قیمت گذاری کند و هیچ تاریخ و الزامی هم در تعهدات نداشته باشه مردم اگر فقط پیش خرید نمی کردند تمام مشکلات خودرو حل میشد کارخانه جات و صندوق های وابسته دولت دارند جیب مردم رو خالی میکنند تا کمبود و کسری خودشان را در مرحله اول و در مرحله دوم رسیدن به سود خالص و کلان را داشته باشند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.