مکمل بنزین
آموزشترفند

13 روش برای مقابله با ترفندهای جدید سرقت خودرو که احتمالا نمی‌دانید!

سرقت خودرو یکی از مشکلات بسیار دردناکی است که به راحتی می‌توان سطح این دردناکی را کاهش داد و در بسیاری از مواقع حتی جلوی آن را گرفت! اما عدم توجه به بعضی از مسائل بسیار ساده و پیش پا افتاده باعث می‌شود تا سارقان فرصت مناسبی برای کار خود پیدا کنند و در یک چشم برهم زدنی سرمایه یک عمر مردم را بدزدند!

در بسیاری از مواردی که گزارش سرقت خودرو به پلیس رسیده، معمولا برخی از نکات به صورت تکراری قابل مشاهده بوده و به نوعی می‌توان گفت که ویژگی مشترک بین پرونده‌های سرقت خودرو در کشورمان است. حتی برخی از این نکات در بسیاری از گزارشات سرقت در دنیا نیز به همین شکل بوده و تفاوت چندانی با گزارش‌های داخلی ما ندارد.

مهم‌ترین نکته در سرقت‌های خودرو این است که معمولا سهل انگاری مالک خودرو نقش بسزایی در رخ دادن این اتفاق بد داشته و سارقان از نکات مغفول مانده اولیه ایمنی خودرو برای سرقت ماشین استفاده می‌کنند. نکاتی که قطعا بسیاری از مالکین خودرو اطلاع کافی نسبت به آن دارند ولی در مقام عمل، به دلایلی مثل تنبلی و سستی، از اجرای آن سر باز می‌زنند!

دزددر این مقاله قصد داریم به نکاتی بپردازیم که شما را برای ایمن کردن خودرو کمک می‌کنند و تا حدود زیادی از احتمال به سرقت رفتن خودرویتان جلوگیری می‌کنند. بدیهی است که سارقان نیز به ترفندهای جدیدتری دست پیدا می‌کنند اما فراگیری نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، باعث می‌شود تا حداقل خودرویتان را به دلیل یک سری نکات بسیار ساده و قابل انجام، از دست ندهید! از دست دادن خودرو طبیعتا با احتمال فراوان بازگشت توسط پلیس قابل تحمل است ولی تجربه نشان داده، بسیاری از خودروهای به سرقت رفته، عملا پس از پیدا شدن قابل استفاده نیستند و بلاهای عجیب و غریبی روی آنها پیاده شده است!

1- از پارک خودرو در مکان‌های بی رفت و آمد خودداری کنید!

این توصیه در مواقع مسافرت، بیش از پیش توصیه می‌شود و عدم رعایت آن برای شما مشکلاتی را به همراه خوهد داشت. حتی المقدور سعی کنید که خودرو را در مکانی پارک کنید که نسبت به امنیت آن مطمئن هستید. لزوما اینکه در یک مکانی، جای پارک مناسبی برای شما وجود داشته باشد، دلیل خوبی نیست که سرمایه زندگیتان را آنجا بگذارید! استفاده از پارکینگ‌های رسمی و قانونی در سطح شهرهای مختلف، بهترین اقدامی است که توسط شما صورت می‌پذیرد.

2- از رها کردن مدارک شنایی در خودرو خودداری کنید.

از دیگر اشکالات مالکین خودرو این است که نه تنها خودروی خود را در کنار خیابان رها می‌کنند، بلکه با گذاشتن مدارک کامل خودرو، سارق را در به سرقت بردن امن ماشین کمک می‌کنند! همراه داشتن مدارک خودرو برای سراق یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود که او را در ایست و بازرسی‌های پلیس کمک می‌کند.

3- شماره پلاکتان را در وسایل داخلی خود حک کنید!

یکی از ترفندهای سارقین برای سرقت خودرو این است که اقدام به تعویض پلاک می‌کنند و عملا پلیس را به اشتباه می‌اندازند. با حک کردن شماره پلاک خودرو در روی ضبط صوت و سایر موارد، هم از به سرقت رفتن خود این موارد جلوگیری می‌کنید و هم اینکه در هنگام بازرسی‌ها، به نوعی به پلیس سیگنالی برای به شک انداختن می‌دهید تا با دقت بیشتری اقدام به چک کردن خودرو نماید.

4- بسته‌های خود را در دید سارقین قرار ندهید!

از دیگر اشتباهات مالکین خودرو این است که فکر می‌کنند، داخل خودرو همانند خانه و منزلشان است! بعضا دیده می‌شود که حتی اجناس گران قیمت را به راحتی در مقابل دید مردم قرار می‌دهند و با مشاهده این بسته، احتمالا یک فرد سارق تحریک شده و برای برداشتن این بسته اقدام می‌کند. در بهترین حالت می‌توان گفت که باید منتظر دزدیده شده همان بسته باشید و در ادامه احتمالا خود خودرو نیز ورد سرقت سارق قرار خواهد گرفت.

سرقت خودرو5- از قفل کردن درب خودرو و بالا کشیدن شیشه غافل نمانید

از دیگر سهل انگاری‌های مالکین خودرو این است که معمولا به دلیل عجله یا حتی تنبلی، از چک کردن درب‌های خودرو و شیشه‌های ماشین خودداری می‌کنند. طبیعتا پایین بودن شیشه خودرو و یا باز بودن درب خودرو به هر فردی کمک می‌کند تا کنجکاوی‌های احتمالیش را جامه عمل بپوشاند و خودروی شما به یک وسیله عمومی تبدیل گردد!

6- افراد مشکوک دور یک خودرو را به پلیس گزارش دهید

کار پلیس صرفا پیدا کردن سارق خودروی شما یا دیگران نیست! اتفاقا پلیس به شدت علاقه مند است که قبل از وقوع جرم، از آن جرم جلوگیری کند! پس در صورتی که با افراد مشکوک دور خودروهای پارک شدن مواجه شدید، این موضوع را به پلیس گزارش دهید تا با اعزام نیروهای لازم، موضوع را بررسی کنند. بررسی موضوع توسط پلیس نه تنها اشکالی به شما وارد نمی‌کند بلکه به سارقین این سیگنال را می‌دهد که آن منطقه برای فعالیتشان بسیار خطرناک است!

7- از وسایل ایمنی برای خودروی خود استفاده کنید

خودروهای شخصی شما به صورت بالقوه امن نیستند! کافی است در اینترنت سرچی بکنید و پیرامون رکوردهای سارقین در باز کردن درب خودروهای قفل شده، فیلم‌هایی را ببینید تا بفهمید که این چهارچرخ‌های بی جان در برابر سارقین، چقدر مظلوم و دست بسته هستند! برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودروی خود، از ابزارهایی مانند قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیرهای حرفه‌ای بهره ببرید.

البته گفتنی است که سارقین امروزی مجهز به از کار انداختن همه این ابزارها هستند ولی طبیعتا سرقت خودرویی که هم‌زمان از قفل پدال و قفل فرمان استفاده می‌کند برایشان سخت‌تر از خودرویی است که صرفا درب‌های قفل شده است! بسیاری از سارقین دستگیر شده در اعترافاتشان گفته‌اند که معمولا از سرقت خودرو با وجود قفل پدال و قفل فرمان خودداری می‌کردند و اولویت اصلی آنها سرقت خودروهایی بوده که از این دو ابزار ایمنی بهره نمی‌بردند.

8- حواستان را جمع کنید

یکی دیگر از مواقعی که معمولا فرصت را برای سرقت خودرو غنیمت می‌دانند مواقعی است که حواس راننده به باز کردن صندوق خودرو یا مشاهده وضعیت لاستیک‌ها و سایر موارد پرت است! متاسفانه به کرات مشاهده شده که، راننده علیرغم باز گذاشتن درب‌های خودرو و وجود سوییچ روی خودرو، ماشین را رها کرده و برای بررسی یک مورد فنی از خودرو پیاده می‌شود. این بزرگترین اشتباهی است که توسط مالک انجام می‌شود و بهترین فرصت برای یک سارق حرفه‌ای ایجاد می‌کند.

ذکر این نکته الزامی است که شما برای هر خروجی از خودرو باید سوییچ را از روی خودرو بردارید و ماشین را خاموش کنید. حتی برای خروج چند ثانیه‌ای از خودرو نیز، رعایت این توصیه الزامی بوده و عدم توجه به آن باعث می‌شود که احتمالا با یک داغ بزرگ به نام به سرقت رفتن خودرو مواجه شوید و ضرر سنگینی را از این بابت متحمل شوید.

سرقت خودرو9- مواظب تصادف یا دعواهای ساختگی باشید

یکی دیگر از ترفندهای سارقین خودرو این است که یک تصادف ساختگی برای شما می‌سازند و یا یک دعوا و نزاع بدون دلیل را برایتان ایجاد می‌کنند که این نزاع و تصادف ساختگی، شما را از خودرو خارج کرده کرده و بهترین فرصت را برای سرقت ایجاد می‌کند. سارقین از این فرصت استفاده کرده و خودروی شما را به سرقت می‌برند. شما باید توجه کنید که خروج شما از خودرو در این مواقع، بسیار خطرناک بوده و حتی المقدور با خاموش کردن خودرو در دست گرفتن سوییچ از ماشین بیرون بروید تا فرصت را برای سرقت خودرو بکاهید.

10- از گزارش به پلیس نترسید!

بعضا دیده می‌شود که مالک خودرو پس از به سرقت رفتن ماشین به تصور اینکه خودش امکان یافتن خودرو را خواهد داشت، گزارش لازم را به پلیس نمی‌دهد و همین تعلل در گزارش‌دهی به پلیس، به سارق فرصت فرار داده و به قول معروف، به گم و گور شدنش کمک می‌کند! سارقین از هر دقیقه تعلل شما در پیگیری موضوع استفاده می‌کنند و شما با گزارش‌دهی به موقع می‌توانید عملا از قدرت و نیروی پلیس در سطح شهر استفاده کنید تا به محض مشاهده خودرو، با اقدام به موقع پلیس، به ماشینتان برسید.

11- در هنگام سفر شکمو نباشید!

یکی دیگر از ترفندهای سارقین برای به دام انداختن مالکین خودرو، استفاده از مواد خوراکی مسموم است که معمولا به کاهش هشیاری مالک منجر می‌شود و زمینه را برای یک سرقت بی دردسر توسط سارق فراهم می‌کند. ترجیحا سعی کنید که از پذیرش خوراکی‌هایی که در شهرهای غریبه به شما می‌شود، خودداری کنید و خودرویتان را پای یک خوراکی بسیار ناچیز از دست ندهید.

سرقت خودرو12- خودروی خود را به افراد غریبه نسپارید

بعضا مشاهده می‌شود که مالک خودرو برای مراجعه به مکانی یا پارک کردن لحظه‌ای خودرو از افراد غریبه استمداد می‌طلبد ولی این اقدام، باعث می‌شود تا خودرو در معرض یک ریسک بزرگ سرقت قرار بگیرد. به هیچ وجه در هیچ جا اقدام به سپردن خودرو به افراد غریبه نکنید و حتی برای چند ثانیه هم که شده، از خودروی خودتان دور نشوید. بهترین راه این است که خودرو را در یک مکان امن پارک کنید و با استفاده از قفل فرمان یا پدال، ایمنی لازم را تامین نمایید.

13- حواستان به ورود و خروج‌های پارکینگتان باشد

اولین نکته این است که وقتی از پارکینگ منزلتان خارج می‌شوید، برای بستن درب پارکینگ، حتما ماشین را خاموش کرده و سوییچ را بردارید. دومین نکته این است که حواستان به ورود و خروج افراد به پارکینگ باشد، چرا که بعضا با ورود سارق به پارکینگ، مترصد یک وقت مناسب خواهد بود تا سرقت مدنظرش را انجام دهد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا