مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبرداخلی

گرانی خودروهای داخلی و تنظیم بازار مضحک 30 ثانیه‌ای خودروسازان!

گرانی بازار خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر باعث شده تا تقاضا برای خرید خودرو از خودروسازان افزایش پیدا کند و فارغ از اینکه چه خودرویی از سوی خودروساز عرضه می‌شود، در کسری از دقیقه شاهد اتمام ظرفیت خودروها هستیم. این اتمام ظرفیت چند ثانیه‌ای که در برخی از خودروها به 30 ثانیه می‌رسد، تاثیر چندانی در بازار نداشته و به نظر می‌رسد که خودروسازان با ظرفیت‌های بسیار اندک، قصد جدی برای متعادل کردن بازار ندارند!

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی و خارجی در یک سال اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده که از جمله این مشکلات، شکایت‌های زیادی است که به عناوین مختلف وصول شده است. شکایت‌هایی که غالبا از پیش فروش‌های کلاهبردارانه و تاخیرهای بسیار زیاد شرکت‌ها در تحویل خودرو بوده و سهم بسزایی در بهم ریختگی و وضعیت فعلی بازار داشته است.

بازار خودرو خودروهای داخلی بازار خودروبسیاری از این شکایات از شرکت‌هایی بوده که عملا مجوزی برای پیش فروش خودرو نداشتند و در کمال تعجب اقدام به پیش فروش خودروهای خارجی می‌کردند که عملا با ممنوعیت واردات خودرو، امکا‌ن‌پذیر نبوده است! در برخی دیگر از این شکایات، شاهد پیش فروش خودروهای داخلی بودیم که به دلیل عدم وابستگی به خودروسازان، این بخش از تعهدات نیز با اتفاقات مختلف روبرو بوده است.

ورود نهادهای قانونی به مساله این شکایات در مسیرهای مختلف باعث شد تا شاهد بهبود اوضاع باشیم تا جایی‌که در شهریورماه سال جاری عملا قیمت خودروهای داخلی به قیمت کارخانه‌ای نزدیک‌تر شد و در بخش خودروهای خارجی نیز بعضا شاهد کاهش قیمت تا 200 میلیون تومان نسبت به 3 ماه قبل از آن بودیم ولی دوباره این بازارها بهم ریخته و افزایش قیمت زیادی را شاهد بوده‌ایم.

بهم ریختگی فعلی بازار خودروهای داخلی و خارجی با صعودی شدن قیمت ارز و همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر عدم عرضه خودرو توسط سایپا و ایران‌خودرو شروع شد و افزایش قیمت بنزین، به عنوان یک آتش‌افزای بسیار شدید وارد عمل شد تا حتی رکوردهای جدیدی در قیمت برخی از خودروهای دوگانه سوز، وانت و خودروهای هیبریدی باشیم که این افزایش قیمت‌ها طبیعتا در قیمت سایر خودروها نیز موثر بود.

خودروهای داخلیخودروسازان در هفته‌های اخیر اقدام به عرضه شرایط پیش فروش مختلف کرده‌اند که بیش از اینکه تاثیری در بازار و افزایش عرضه خودرو داشته باشد، نقش تامین نقدینگی را برای این شرکت‌ها دارد. از سوی دیگر این شرکت‌ها اقدام به عرضه طرح فروش فوری نیز نموده‌اند ولی عملا محدودیت بسیار شدید این طرح‌ها، منجر به تاثیر جدی در بازار نشده و مردم نیز از بی‌تاثیر بودن این طرح‌های فروش می‌گویند.

مردم می‌گویند که علاوه بر ظرفیت بسیار کم خودروساز برای این خودروها، عملا امکان ثبت سفارش برای همان مقدار کم نیز وجود ندارد و علیرغم تلاش‌های چند روزه و با مقدمات بسیار زیاد، امکان ثبت سفارش وجود نداشته و در همان دقایق ابتدایی، شاهد پیام اتمام ظرفیت هستیم! حتی در برخی از گزارش‌ها مشخص شده که ظرفیت بسیاری از خودروهای فروشی خودروسازان، در عرض 30 ثانیه به اتمام می‌رسد که در صورت ثبت سفارش حتی با رکورد زیر یک دقیقه، امکان خرید وجود ندارد!

مسئولین تعزیرات نیز در پاسخ به اعتراض مردم می‌گویند که خودروساز با محدودیت تولید روبرو بوده و امکان ارائه خودروی بیشتر را ندارد. مسئولین تعزیرات می‌گویند که وجود خارجی نداشتن ظرفیت فروش و پیش فروش خودروها صحت نداشته و عملا ظرفیت واقعی برای خرید مردم در نظر گرفته می‌شود ولی به دلیل کم بودن ظرفیت تولید خودروسازان، سریعا پر می‌شود.

خودروهای داخلی قیمت پراید خرید خودرو بازار خودرو صنعت خودروسازی بازار خودروسخنگوی تعزیرات در پاسخ به سوالی در رابطه با تعهدات قبلی سایپا و ایران‌خودرو گفت: چند روز قبل و طی یک جلسه با ایران‌خودرو بر این موضوع تاکید داشتیم که انجام تعهدات قبلی بایستی به درستی صورت بگیرد. خودروسازان موظفند که تا پایان سال تمام تعهدات قبلی خود را عملیاتی کنند و بدین ترتیب عملیات فروش در سال آینده بهتر خواهد شد. به هر حال در شرایط تحریم هستیم و باید این موضوع مد نظر قرار بگیرد ولی تعهدات خودروسازان باید ایفا شود.

وی در ادامه به موضوع تخلفات تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: ورود به این موضوعات جزو وظایف ماست و در هر بخشی که گران فروشی وجود داشته باشد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا