مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبرداخلی

از کراس اوور ملی ایران‌خودرو چه خبر؟

با تولید اولین خودروی ملی ترکیه و موج رسانه‌ای که به راه انداخت، یک سوال جدی متوجه خودروسازان کشورمان شده که چرا این شرکت‌ها علیرغم انحصاری که در اختیار دارند اما اقدام جدی در این راستا انجام نمی‌دهند. یکی از اخباری که شاید مدت‌هاست منتظر شنیدن آن هستیم، اخبار مربوط به نهایی شدن تولید کراس اوور ایران‌خودرو است که گویا فعلا نباید منتظر خبرهای این چنینی باشیم.

به گزارش چرخان، به تازگی مدیران گروه خودروسازی ایران‌خودرو اعلام کردند که در حال برنامه ریزی و طراحی کراس اوور ملی هستند که به زودی نتایج این طرح و برنامه ریزی‌ها اعلام خواهد شد. این خبر توانست موجی از امیدها را برای بازار خودروی کشور ایجاد کند و صد البته نیز سوالات دیگری را در اذهان مردم ایجاد نماید.

پژو 207 صندوقدار ایران‌خودرواما این خبر وقتی اهمیت بیشتری یافت که خبر تولید خودروی ملی ترکیه با آن حواشی و موج رسانه‌ای عجیب منتشر شد و چیزی جز حسرت برای ما به همراه نداشت. البته شنیده‌ها حاکی از این است پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رخ داده و حتی کار به نام گذاری این پروژه ملی نیز رسیده است ولی به هر حال تولید اولیه این خودرو و رونمایی از آن چیزی است که بازار در انتظار آن بوده و طبیعتا در حالی که خودروهای بی کیفیت چینی میان‌دار بازار خودروهای کراس اوور شدند، حضور این خودروی ملی بسیار مفید و موثر خواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد که از جمله نام‌های مطرح در بین تمامی نام‌های کاندید برای این کراس اوور ملی، نیوپیکان است که شاید بیش از اینکه یک گزینه جدی برای خودروی جدید کشورمان باشد، یک شوخی تلخ محسوب شده و مطرح کنندگان آن بیشتر به دنبال شوخی با مدیران ایران‌خودرو هستند. بدیهی است که کمترین انتظار بازار برای نام گذاری اولین کراس اوور ملی، یک نامی در خور و برگرفته از فرهنگ اصیل و قابل اتکای کشورمان است که حتی این نام به عنوان یک سفیر فرهنگی در سایر کشورها فعال گردد.

ایران‌خودروالبته از دیگر نکاتی که باید در مورد کراس اوور ملی ایران‌خودرو بدانید این است که آغاز پروژه تولید این خودرو در دوران حیات برجام رخ داده و شرکت‌های بزرگی مثل هیوندای و بوش در طراحی و تدوین برنامه‌های مربوط به این خودرو مشارکت داشتند. اما تحریم‌های جدید آمریکا باعث شد تا همکاری بسیاری از این شرکت‌ها ملغی شده و ایران‌خودرو به تنهایی برای تولید این خودرو فعالیت کند. این فعالیت ایران‌خودرو نیز به دلیل عدم دسترسی به بسیاری از تکنولوژی‌های موردنیاز و همچنین زمان‌بر بودن دسترسی به این موارد، کماکان برای تولید این کراس اوور مشکل داشته و تکمیل بخش‌های باقیمانده از این پروژه با تاخیر زیادی عملیاتی می‌شود.

کراس اوور جدید ایران‌خودرو در کلاس C به بازار عرضه خواهد شد که فاصله محوری مربوط به این خودرو چیزی در حدود 2660 میلی متر خواهد بود. ارتفاع این خودرو نیز چیزی در حدود یک متر و 65 سانتی متر خواهد بود که قبلا بنا بود که از پلتفرم پژو سیتروئن برای این خودرو استفاده شود ولی حالا با قطع ارتباط این شرکت، ایران‌خودرو به دنبال بازسازی این پلتفرم و طراحی ملی این پلتفرم برای استفاده در پروژه جدیدش است.

کراس اووراز سوی دیگر با توجه به موتور ملی جدیدی که در حال طراحی است، احتمالا یک نسخه از این موتور ملی در محصول جدید ایران‌خودرو به کار برده خواهد شد و استقلال خوبی از این لحاظ به محصول جدید این خودروساز خواهد بخشید. خبرهای شنیده شده از ایران‌خودرو نشان می‌دهد که همکاری با ماهله جواب داده و این خودروساز توانسته پیشرانه سه سیلندر 1.2 لیتری تولید کند و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد.

استفاده از استاندارد یورو 6 و نیز قدرت 120 تا 160 اسب بخار از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای کراس اوور ملی ایران‌خودرو است. استفاده از سوخت این خودرو نیز به 5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد که یک مصرف بسیار عالی در بین تولیدات داخلی محسوب می‌گردد. توربوشارژ بودن و سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که در مورد این موتور تازه ساخته ایران‌خودرو می‌توان گفت. از دیگر برنامه‌های این خودروساز می‌توان به تولید موتورهای 1.5 لیتری با مصرف سوخت گاز و بنزین اشاره کرد که البته باعث خواهد شد تا مدل‌های مختلف کراس اوور جدید به بازار خودرو عرضه شود.

این خودرو با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد که دست خریداران را برای خرید این خودرو باز خواهد گذاشت. از دیگر ویژگی‌ها و آپشن‌هایی که احتمالا برای این خودرو عرضه خواهد شد:

  • فرمان کمکی برقی
  • کروز کنترل
  • چراغ روشنایی روز یا همان دی لایت
  • کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کنترل پایداری
  • رینگ آلومینیومی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • آینه های تاشو برقی
  • کامپیوتر سفر
  • دوربین عقب
  • استارت دکمه ای
  • نمایشگر لمسی
  • تنظیم حالت رانندگی
  • کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای
  • سانروف
  • و…

البته گفتنی است که این آپشن‌ها صرفا یک سری اطلاعات تایید نشده بوده و منابع رسمی این خودروساز واکنش مناسبی نسبت به موارد گفته شده نداشتند. این اطلاعات بر اساس شنیده‌های مختلف بوده و همچنین پروژه‌های تعریف شده این شرکت نیز موید مطالب گفته شده است. ایران‌خودرو احتمالا در سال جاری اطلاعاتی از این کراس اوور را به عنوان مرحله ابتدایی پروژه اعلام نماید و در سال آینده نمونه اولیه خودرو به صوررت رسمی رونمایی شود.

پیرامون قیمت گذاری این پروژه نیز، گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که قیمت حدودی این خودرو چیزی در حدود 200 تا 300 میلیون تومان خواهد بود که البته این با وضعیت فعلی بازار بوده و در صورت تغییر قیمت در نرخ ارز و سایر موارد، احتمالا قیمت گذاری نیز تغییر خواهد کرد. بدیهی است که در صورت ورود احتمالی این خودرو به بازار، قیمت‌هایی در حدود 300 تا 500 میلیون تومان نیز برای این کراس اوور بدیهی خواهد بود!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا