مکمل بنزین
تحلیلیخبر

با وضعیت نیمه دوم دی 98، قیمت خودرو تا پایان سال چگونه خواهد شد؟

قیمت خودرو در یکسال اخیر به قدری نوسان داشته که پیش بینی آن برای کارشناسان و فعالان بازار به یک مشکل و معضل بزرگ تبدیل شده. البته طبیعی است که با وجود اتفاقات مختلف سیاسی و اقتصادی نتوان یک پیش بینی بلندمدت را ارائه نمود اما کارشناسان با توجه به اتفاقات اخیر نظرات متفاوتی را ارائه کرده‌اند.

به گزارش چرخان، مشاهدات فعلی از بازار خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد که قیمت خودرو در ماه‌های آتی روندی نسبتا پایدار را خواهد داشت که این پایداری نه از بابت ثابت ماندن قیمت‌ها و یا کاهش آن بلکه روندی صعودی یا نزولی با شیب بسیار اندک خواهد بود.

ناقص تولید ایران‌خودرو خودروسازانبه بیان دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که روند قیمت خودرو در ماه‌های آینده با یک شیب بسیار کم به سمت کاهش خواهد رفت چرا که وضعیت فعلی اوج یک گرانی بی سابقه بوده و بیش از این شاهد افزایش قیمت‌ها در سیکل 4 ساله همیشگی نخواهیم بود. این بخش از کارشناسان معتقدند که روند صعودی قیمت‌ها که چندماهی است شروع شده و البته قیمت‌های پایین‌تر را نیز لمس کرده، به نقاط اوج خود نزدیک شده و اوج دیگری را متصور نیستیم ولی چسبندگی قیمت‌ها چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

این بخش از کارشناسان معتقدند که چسبندگی قیمت‌ها در بازار خودرو بسیار عمیق خواهد بود و به همین دلیل فعالان بازار و سودجویان بازار اجازه کاهش قیمت را در بسیاری از موارد نخواهند داد و مقاومت زیادی در برابر این اتفاق نشان می‌دهند. از سوی دیگر نقش خودروسازان نیز بسیار مهم بوده و احتمالا با توجه به وضعیت پیش رو، اقدام به عرضه گسترده خودرو خواهند کرد و همین موضوع تاثیر مثبتی در بازار خواهد گذاشت.

خودروسازان ایران‌خودرو قیمت بازار خودروهای داخلیاز سوی دیگر بخش دیگری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که روند قیمتی ارز در بازار و همچنین اتفاقات اخیری که شاهد آن بودیم همگی باعث می‌شود تا یک کف محکم در این حوالی قیمتی برای قیمت خودرو ایجاد شده و روند صعودی جدیدی را در آینده برای این بازار شاهد باشیم.

از سوی دیگر روند تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور و همچنین بازگشت احتمالی تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز مزید بر علت شده و همین اندک ارتباطات بین المللی برای تامین نیازهای صنعت خودروسازی کشورمان نیز از بین خواهد رفت و عرضه خودرو توسط سایپا و ایران‌خودرو بسیار کاهش خواهد یافت.

این کاهش عرضه خودرو در شرایط کنونی که قیمت‌های بازار خودروهای داخلی و خارجی بسیار بالا رفته و حتی رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده، یک اتفاق خوشایند برای دلالان خواهد بود تا قیمت را بیش از این افزایش دهند و موج گرانی جدیدی را به بازار تحمیل نمایند.

خرید و فروش خودرو خودروهای داخلی خرید خودرو معاینه فنی خودروهای داخلی پیش فروش خودرو خودروهای شخصی خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایدمحمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودرو گفت: در صورتی که قیمت گذاری خودروهای داخلی در کارخانه با فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار صورت بگیرد، شاهد ارزان شدن قیمت خودرو خواهیم بود. با اجرای این مصوبه حتی شاهد حذف دلالی نیز خواهیم بود چرا که وضعیت فعلی ماحصل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان بوده و قیمت‌ها افزایش چشم‌گیری داشتند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر فاصله قیمتی کارخانه تا بازار افزایش 7 تا 20 میلیون تومانی داشته و این فاصله قیمتی به شدت بالاست. این نوسان قیمتی برای بازار خودرو به شدت بالا بوده و امیدواریم با عرضه خودرو توسط خودروسازان شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.

قطعه سازان خودروهای صفر کیلومتر خودروهای پیش فروش شدهرییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در ادامه به سوالی پیرامون شروع خریدهای نوروزی بازار پاسخ داد و گفت: هنوز خریدهای مربوط به نوروز شروع نشده و به نظر می‌رسد که خریدهای مردم برای عید نوروز در بهمن و اسفندماه به اوج خود خواهد رسید.

این پیش بینی‌ها نیز مزید بر علت شده تا کارشناسان بازار خودرو با در نظر گرفتن عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان، پیش بینی یک موج دیگر گرانی را داشته باشند. طبیعتا این موج گرانی چیزی جز ضرر برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه به همراه نخواهد داشت و دست بسیاری از مردم را برای خرید خودرو کوتاه می‌کند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا