Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

از زیان‌دیدگان هفته گذشته بازار خودرو تا پیش‌بینی جالب فعالان بازار از هفته آینده!

بازار خودرو در هفته جاری روزهای بسیار عجیبی را پشت سر گذاشت و عملا دوگانگی جالبی در بازار به وجود آمد. تلاطمات سیاسی و اقتصادی کشور باعث شد تا بسیاری از اهالی بازار در تصمیم گیری‌های خود با احتیاط زیادی عمل کنند و این احتیاط بعضا به فروش‌های هیجانی انجامید و در بعضی دیگر از موارد به خریدهایی که حالا با ضررهای بسیار زیادی همراه شده‌اند!

به گزارش چرخان، بازار خودرو که قبلا تحت تاثیر اخبار و نرخ ارز و طلا حرکت خود را تعیین می‌کرد حالا علاوه بر این اتفاقات به صورت مستقیم از اتفاقات دنیا نیز متاثر می‌شود! این بازار که قبل از این به یک بازار با حرکت دیرتر از بازارهای مالی دیگر مشهور بود، در حال حاضر با کوچک‌ترین اخبار سیاسی-اقتصادی دنیا نوسان می‌کند و بعضا تفاوت قیمت‌های چند میلیون تومانی را در خودروهای داخلی و خارجی شاهد هستیم.

خودروهای داخلی بازار خودروآن چیزی که در حقیقت تاثیر قطعی در بازار داشته و عملکرد بازار را در بلندمدت تعیین می‌کند، اخبار مربوط به تولید خودروسازان بوده و هر گونه کاهش یا افزایش در تولید سایپا و ایران‌خودرو به شدت در روند بازار موثر است. به طور مثال در مهرماه سال جاری اخباری مربوط به کاهش عرضه خودرو توسط این دو شرکت مخابره شد یا بهتر است بگوییم شایعه شد، که عملا روند نزولی چندماهه بازار خودروهای داخلی را شکست و یک روند صعودی جدیدی را آغاز کرد.

اما این روند صعودی آن‌چنان قوی نبود و نوسانات بسیار محدودی داشت چرا که این نوسانات عادی بوده و بازار با این اخبار خو گرفته است ولی عملا با افزایش قیمت بنزین همه چیز تغییر کرد و ترکیب بازار و ترکیب دلالان برای چینش بازار تغییر کرد. تغییر چینش بازار توسط دلالان باعث شد تا برخی از خودروها آن‌چنان گران شوند که در مخیله بسیاری از مصرف کنندگان بازار نگنجیده و وضعیت عجیبی را تداعی بکند.

خودروهای داخلی قیمت پراید خرید خودرو بازار خودرو صنعت خودروسازی بازار خودرونکته جالب اینکه در بازار خودرو شاهد نوع دیگری از تحلیل‌های سیاسی-اقتصادی بودیم و بخشی از بازار وضعیت را برای فروش خودرو مناسب دیده بودند و بخشی دیگر نیز فرصت را برای خرید ارزان قیمت خودرو مناسب می‌دانستند! البته که حالا پس از گذشت این اتفاقات و مشخص شدن اوضاع جهانی تا حدود زیاد، به نظر می‌رسد که تحلیل‌های مربوط به فروشندگان خودرو درست بوده و حالا با قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید دوباره خواهند کرد!

البته گفتنی است که بخش دیگر نیز در بازار خودرو حضور داشتند که این بخش عملا منتظر مشخص شدن وضعیت بوده و دست به معامله نمی‌زد. این بخش که عملا احتیاط را در رویه خود لحاظ کرد، حالا با آینده بهتر، تصمیم گیری‌های روشن‌تری برای سرمایه گذاری‌های خود دارد. بدیهی است که نگاه سرمایه گذاری به بازار خودرو اشتباه خواهد بود ولی وضعیت فعلی موید سودهایی است که به گفته برخی از منابع چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان بوده و گریزی از آن نیست!

ناقص تولید ایران‌خودرو خودروسازانحالا بخش اعظمی از بازار معتقدند که قیمت خودرو در روزهای آینده کاهشی خواهد بود و به همین دلیل شاهد کمبود خریداران در بازار هستیم ولی در مقابل فروشنده چندانی نیز حاضر به فروش خودروی خود با قیمت‌های پایین نیست. حالا فعالان بازار می‌گویند که زمان فعلی بهترین فرصت برای خودروسازان است که با ورود خود به بازار خودرو و عرضه مناسب خودرو، قیمت‌ها را کاهش دهند و وضعیت نا به سامان فعلی را سامان ببخشند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.