مکمل بنزین
خبرداخلی

بساط دلالان بازار خودرو با اخذ مالیات جمع می‌شود

دلالی در بازار خودرو به یکی از اساسی‌ترین مشکلات آن تبدیل شده و عملا سازوکار کلی صنعت خودروسازی کشورمان را نیز بهم ریخته است. حالا این معضل اساسی بازار که توانسته هزاران میلیارد تومان از سود مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار را به جیب بزند، با طرح‌های احتمالی جدید مجلس به مشکل بخورد و در صورت تصویب این طرح‌ها، عملا شاهد جمع شدن بساط دلالان در بازار خودروهای داخلی و خارجی کشورمان باشیم.

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی و خارجی کشورمان در دو سال اخیر با اتفاقات و نوسانات بسیار زیادی روبرو شده و عملا بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرده است. یکی از دلایل نوسانات بسیار زیاد بازار، عملکرد دلالان و سودجویان بازار است که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید و فروش‌هایی می‌کنند که هدفی جز خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالاتر ندارد.

خودروهای داخلی بازار خودرواین اقدامات دلالان در حالی است که از سوی مقابل شاهد قیمت گذاری دستوری دولت در بازار هستیم و خودروسازان مجبور به فروش خودرو با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت بازار هستند. این قیمت گذاری دستوری نه تنها باعث شده تا سود کلانی وارد جیب دلالان بازار شود، بلکه بازار خودرو را با مشکل عرضه نیز مواجه کند چرا که خودروسازان کشورمان به هر نحوی که هست، خودروی کمتری را به بازار عرضه می‌کنند و هیچ جذابیتی برای فروش خودرو برای آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر بخش اعظمی از تقاضای موجود در بازار تقاضای دلالی بوده و در صورتی که فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و به حداقل قیمت ممکن برسد، عملا می‌توان شاهد حذف تقاضای دلالی باشیم و خودروسازان راسا امکان تحویل خودرو به مشتریان را داشته باشند. اما راهکارهای زیادی برای وضعیت فعلی مطرح می‌شود که از جمله آن دریافت مالیات از دلالان بازار است که حتی زمزمه‌هایی مبنی بر قرارگیری این لایحه در بودجه 99 نیز شنیده می‌شود.

خودروهای داخلی بازار خودروسیدجواد حسینی کیا عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی پیرامون وضعیت بازار خودرو و اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی این بازار گفت: بایستی موضوع افزایش قیمت‌های افسارگسیخته بازار توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مورد بررسی قرار بگیرد زیرا سودجویان بازار با قیمت سازی اقدام به گرانی خودروها می‌کنند.

وی در ادامه افزود: خودروسازان باید برای افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار اقدام به راه اندازی شیفت‌های جدید کنند چرا که برخی از واحدهای این شرکت‌ها در شهرهای دیگر غیرفعال هستند. خودروسازان باید اطلاع رسانی دقیق‌تری نسبتا به پیش فروش‌های خود داشته باشند و این پیش فروش‌ها را افزایش دهند. در صورتی که مردم از تحویل به موقع خودرو مطمئن باشند، اقدام به ثبت سفارش در پیش فروش‌ها خواهند کرد. این اقدام از سویی باعث تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان خواهد شد و از سوی دیگر باعث کاهش اشتهای کاذب بازار برای خودرو نیز می‌شود.

خودروسازان ایران‌خودرو قیمت بازار خودروهای داخلیعضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با اخذ مالیات از سوداگران بازار می‌توان جلوی فعالیت آنها را گرفت و فعالیتشان را در بحث خرید و فروش خودرو کم نمود. بایستی از هر فردی که در سال بیش از یک خودرو خریداری می‌کند، مالیت گرفته شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اگر بخواهید کاری کنید می کنید دلال کیه خودشما یا وابستگانتان هستند فقط فکر منافع خودتان هستید که بقط تولید کنید وسود کنید والا‌خیلی راحت باهر کارت ملی یک ماشین تحویل دهید بالای هیجده سال وتا چند سال بعد اجازه ثبت نام ندهید وکسانی نیز درحال حاضر ماشین دارند که بالای پنج سال هست اجازه ثبت نام ندهید خیلی راحت دست دلالان‌ کوتاه میشد من خودم دو ساله میخواهم ثبت نام کنم سریع پر میشود چرا؟

  2. چشممون روشن واقعا که دستتون درد نکنه مالیات که بگیرید قیمتها از این بیشتر میشن که اگه واقعا دوست ندارید قیمت بالا بره ندید دست دلالا واستون سود آوری کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا