مکمل بنزین
تحلیلیخبر

رهام سایپا همه شکست‌های صنعت خودروسازی کشورمان را جبران می‌کند؟

کمبود تولید خودروهای داخلی که با تاخیرهای زیاد برای تحویل خودروسازان خود را نشان داده، به یکی از معضلات اساسی صنعت خودروسازی تبدیل شده است. از جمله راهکارهایی که خودروسازان به دنبال تحقق آن هستند، تولید خودروهای جدیدی است که در سال‌های پیش خبر طراحی و تولیدشان منتشر شده و خودروی رهام سایپا از جمله خودروهایی است که احتمالا کمبودهای موجود را جبران می‌کند.

به گزارش چرخان، شرکت‌های خودروسازی داخلی کشورمان که در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در زمینه تولید خودرو دست و پنجه نرم می‌کردند و امیدواری‌ها برای بهبود این وضعیت از طریق برجام ایجاد شده بود، حالا در تولید بسیاری از خودروهای ساده نیز دچار مشکل هستند و مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

سایپا 131 کوییکخودروسازانی که تا دو سال پیش ادعاهای بزرگی داشتند و خود را سردمدار پیشرفت‌های آن‌چنانی می‌دانستند ولی با برگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان، همه چیز عیان شد و حتی در تولید محصولاتی مانند پراید نیز دچار مشکل شدیم که این ایجاد مشکل نه تنها باعث سلب اعتماد از جامعه شد، بلکه پوچ بودن بسیاری از ادعاهای سایپا و ایران‌خودرو را مشخص کرد.

اما این شرکت‌ها که از طریق برجام به پیشرفت‌های حداقلی رسیده بودند، حالا به مراحلی از تولید برخی از محصولات رسیده‌اند که به نظر می‌رسد با کمک قطعه سازان خصوصی و شبه خصوصی، به یک وضعیت پایداری تبدیل شده و در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در این صنعت خواهیم بود.

رهام سایپاگروه سایپا که سال گذشته خبر رسمی طراحی و تولید رهام را منتشر کرده بود حالا در حال برنامه ریزی برای تولید انبوه این خودرو بوده و در همین زمانی که خبر توقف تولید پراید منتشر می‌شود، این شرکت اقدام به اعلام برنامه‌های خود برای تولید انبوه رهام کرده است. این خودرو که برخلاف بسیاری از تولیدات داخلی از ظاهر بسیار مناسبی برخوردار بوده و امکانات منتشر شده از آن نشان می‌دهد که سایپا قصد تکرار مکررات نداشته و به دنبال عرضه محصول متناسب با انتظار بازار را دارد.

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا این خودرو را با قیمتی در حدود 100 تا 150 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد کرد و طبیعتا این قیمت گذاری متناسب با ادعای جایگزینی با پراید نیست ولی وقتی در مقام مقایسه با خودروهای موجود در این رده قیمتی می‌رویم، عملا تفاوت آشکار این خودرو با سایر خودروهای موجود در بازار مشخص می‌شود.

رهام سایپااین خودرو در بازار و با این قیمت احتمالی از یک امتیاز ویژه به نام بروز بودن برخوردار خواهد بود که طبیعتا با احتمال دوگانه سوز شدن و یا حتی استفاده از موتور ملی پایه گازسوز، می‌توان موافقیت بی نظیری را برای این خودرو متصور بود. البته این موفقیت‌ها در گرو همکاری عظیمی است که قطعه سازان همکار سایپا داشته‌اند و نباید این همکاری را نادیده گرفت.

در همین راستا شاهد گردهمایی عظیمی با حضور سازندگان مجموعه‌ها و قطعات اصلی پلتفرم SP100 گروه خودروسازی سایپا بودیم که طی این گردهمایی، هماهنگی‌های لازم برای تولید انبوه این خودرو در سال آینده انجام شد و به نظر می‌رسد برای اولین بار طی تجربه خودروسازی کشورمان، شاهد یک برنامه ریزی مدون و قابل توجه برای یک اقدام ملی هستیم.

رهام سایپاطی این برنامه که با حضور مدیران ارشد گروه سایپا و بسیاری از متخصصین دخیل در تولید این خودرو و همچنین مدیران نهادهای مالی و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، آخرین وضعیت تولید این خودرو بررسی شده و هدف گذاری‌های مورد نظر سایپا با دست اندرکاران مربوطه در میان گذاشته شد.

البته هنوز برخی از قطعات موردنیاز برای تولید خودروی رهام داخلی سازی نشده که در همین راستا، نمایشگاهی در حاشیه این گردهمایی برگزار شد و این قطعات در معرض دید عموم قرار گرفت تا شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این قطعات همکاری داشته باشند. گروه سایپا که چند ماهی است با تغییر و تحولات عظیم توانسته مسیر درستی را برای پیشبرد اهداف خود در پیش بگیرد، حالا در پی آماده سازی یک زنجیره تامین بسیار قوی برای تولید خودروی رهام است.

رهام سایپاطبق برنامه ریزی‌های انجام شده برای تولید این خودرو، رهام در سال آینده با تیراژ 12 هزار عدد تولید خواهد شد و هدف گذاری سایپا برای تولید این خودرو به عدد 100 هزار خودرو در سال 1401 می‌رسد که این یک اتفاق بزرگ در بازه میان مدت در صنعت خودروسازی کشورمان به شمار می‌رود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام یک بار شده حرف مردم را چرخان نشر بده.
    فروشی فوری سایپا ثبت نام کردم ماشین تیبا دوگانه سوز
    قرار بوده فروردین ماه به من ماشین تحویل بده اما هنوز تحویل نداد الان ۹ ماه دیرکرد داره زنگ میزنم شرکت یه جواب درست نمیده.. چرخان این مطلب را نشر کن تا یکی به داد ما برس خواهش میکنم.

    1. سلام
      ما که همه نظرات این شکلی رو منتشر می کنیم.
      ولی برای پیگیری بیشتر اگر مدارک ثبت نام رو برای تحریریه بفرستید که بشه گزارش مستند نوشت، ما آماده این این گزارش رو به صورت یک خبر کار کنیم و پیگیر بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا