مکمل بنزین
تحلیلیخبر

چقدر می‌توان به بهبود وضعیت بازار خودرو در سال 99 امیدوار بود؟

به گزارش چرخان، وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی در سال اخیر بهم ریختگی عجیبی را نشان می‌دهد که البته با بهبود وضعیت خودروسازان کشورمان در تولید و عرضه خودرو نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد. اما از جمله دلایلی که کارشناسان در رابطه با آن سخن می‌گویند این است که یکی از عناصر بهم ریختگی وضعیت فعلی بازار خودرو دلالانی هستند که عملا نقدینگی موجود در بازار را می‌بلعند و هزاران میلیارد سود را روانه جیب خود می‌کنند.

خرید و فروش خودرو خودروهای داخلی خرید خودرو معاینه فنی خودروهای داخلی پیش فروش خودرو خودروهای شخصی خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایدپیشنهاد بسیاری از کارشناسان برای جلوگیری از دلالی‌های موجود در بازار خودرو این بود که مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات خودرو اعمال گردد تا سود حاصل از این دلالی‌ها برای افرادی که این معاملات را به یک رویه تبدیل کردند، کاهش پیدا کرده و جذابیت آن از بین برود. دلالی‌های موجود در بازار به قدری جدی بوده که گمانه‌زنی‌ها از سود حاصله این بخش از بازار به رقمی در حدود 7 هزار میلیارد تومان می‌رسد و وقتی این رقم قابل توجه می‌شود که بدانید پس از کش و قوس‌های فراوان، وزارت صنعت در خبری اعلام کرد که به هر کدام از خودروسازان 2500 میلیارد تومان تسهیلات اعطا خواهد شد تا وضعیت بدهی‌هایشان به قطعه سازان بهبود پیدا کند.

اما مساله اینجاست که با تصویب مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها مشکل دلالی در بازار خودرو بلکه در بسیاری از بازارهای دیگر مانند بازار سکه و ارز نیز برچیده خواهد شد تا اثرات این بازار پرتلاطم نیز بر بازار خودرو تحمیل نگردد. البته دولت در لایحه بودجه ارسالی به مجلس جایی برای مالیات بر عایدی سرمایه باز نکرده و با تصویب همین بودجه در مجلس، می‌توان سال 99 را یک سال بی نظیر دیگر برای سفته بازان و دلالان نامید. اما همه امیدها به نمایندگان مجلس است تا با اضافه کردن این بند به درآمدهای دولت، وضعیت بازار را بهبود ببخشند و از سوی دیگر یک منبع درآمدی بی نظیر برای دولت ایجاد نمایند.

قیمت خودرو خودروهای داخلی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرو خودروهای داخلیاما مشکل اصلی و کل ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه از آنجایی است که فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار به شدت بالاست و این فاصله قیمتی طمع زیادی را برای دلالان به همراه دارد و به هر دری می‌زنند تا بتوانند با افزودن به این فاصله قیمتی عجیب و غریب، سود چند هزار میلیارد تومانی خود را افزایش دهند. از دیگر اقداماتی که می‌توان در کنار بحث مالیات بر این نوع از معاملات بست، دست کشیدن از تعیین قیمت دستوری برای بازار خودرو است و با آزادسازی قیمت‌ها و اجرایی نمودن مصوبه فروش خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار، دندان طمع را از بازار بکشیم.

حالا اقدامات دلالان در بازار خودرو به نحوی است که یک سود کلانی نصیب آنها می‌شود و این سود که به راحتی بسیاری از مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان را حل می‌کند و از سوی دیگر نقدینگی هجوم آورده به بازار خودرو را کنترل می‌نماید، به یک منبع درآمدی بسیار عالی برای دولت نیز تبدیل می‌شود. اما همه این اتفاقات به همت نمایندگانی وابسته است که با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه مشروط به شرایط خاص، وضعیت بازار را بهبود ببخشند.

قطعه سازان خودروهای صفر کیلومتر خودروهای پیش فروش شدهدر حال حاضر نقدینگی زیادی برای کسب سود از بازار خودروهای داخلی و خارجی وارد بازار شده و نوسانات بازار باعث کسب سود آنها شده و اصطلاحا یک لذت ویژه‌ای را برای صاحبان سرمایه ایجاد می‌کند. البته بدیهی است که این نوع مالیات از همه معاملات بازار اخذ نخواهد شد و غرض از این مالیات، ایجاد محدودیت برای معاملاتی است که توسط عده‌ای خاص و بیش از یک بار در سال صورت می‌گیرد.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا