مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

سیکل عجیب گرانی و ارزانی بازار خودرو و 2 راهکار ویژه برای بهبود وضعیت!

بالا و پایین شدن قیمت در بازار خودرو یکی از عجایبی است که بسیاری از فعالان بازار به دنبال رمزگشایی از آنها هستند و بدیهی است که مردم نیز بی خبر از هر جایی، صرفا اسیر این نوسانات هستند. اما این نوسانات قطعا به صورت خودجوش نبوده و یکی سری از عوامل خاص منجر به این نوسانات عجیب و غریب می‌شوند که در این گزارش سعی داریم به برخی از آنها بپردازیم.

به گزارش چرخان، بازار خودرو در دو سال اخیر به قدری با نوسانات تکراری همراه بوده که در حال حاضر کسی کوچکترین توجهی به صحبت‌های وزیر صنعت و سایر مسئولین ندارند و می‌دانند که هرگونه کاهش قیمت در بازار خودرو فرصت خرید بوده و هر گونه افزایش نیز احتمالا سقف جدیدی است که بازار ایجاد می‌کند و به راحتی قابل شکستن خواهد بود.

ناقص تولید ایران‌خودرو خودروسازانبه طور مثال در حالی قیمت پراید از حوالی 22 میلیون تومان شروع به حرکت کرد و به رقمی در حدود 30 میلیون تومان رسید که بسیاری از افراد تصور می‌کردند این رقم آخرین مرحله گرانی این خودرو خواهد بود و رقم‌های بالاتر برای این چهار چرخ یک شوخی بسیار بعید خواهد بود. اما قیمت پراید در حالی به 30 میلیون تومان رسید و کمی ارزان شد که در حرکت بعدی به راحتی از این رقم گذشت و رکوردهایی مثل 35 تا 40 میلیون تومان را به ثبت رساند.

سیکل ارزانی بعد از این رکورد قیمتی دوباره تکرار شد و قیمت پراید به حوالی قیمت 30 میلیون تومان کاهش پیدا کرد ولی حرکت بعدی پراید باعث شد تا قیمت 45 میلیون تومان نیز برای این خودرو در بازار به ثبت برسد. دوباره شاهد ارزانی پراید تا حوالی قیمت 32 تا 35 میلیون تومان بودیم و حرکت بعدی بازار خودرو به سمت ثبت رکورد 50 میلیون تومان بود.

این سیکل‌های گرانی و ارزانی تکرار شد و حتی رقم 60 میلیون تومان نیز برای پراید به ثبت رسیده است و حالا معامله پراید در حوالی قیمت 50 میلیون تومان به یک امر معمولی در بازار خودرو تبدیل شده است. اما همه این اتفاقات طبق روالی که به صورت خلاصه گزارشی از آن را ارائه کردیم، دارای یک سیکل مرتب بوده و گویا طبق یک برنامه ریزی مدونی انجام می‌شود!

سایپانکته جالب اینکه درست در زمانی که همه چیز برای عادی شدن وضعیت بازار خودرو مهیا می‌شود، یک سری اخبار عجیب از سوی خودروسازان، وزارت صنعت، بانک مرکزی و …. مخابره می‌شود که قطعا هماهنگ شده نیستند ولی در کمال تعجب این هماهنگی حیرت بازار را به همراه دارد. به طور مثال در حوالی شهریور ماه سال جاری قیمت خودرو در بازار به شدت کاهش پیدا کرده بود و فاصله قیمتی کارخانه و بازار به کمترین حد خود رسیده بود، اما ناگهان خبری در بازار خودرو منتشر شد مبنی بر اینکه تولید خودروسازان کم شده و خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود! همین خبر کافی بود که پراید 45 میلیون تومانی دوباره به حوالی 50 میلیون تومان برسد و از سوی دیگر با خبر گرانی بنزین در 24 آبان ماه سال جاری، هیزم دیگری به آتش بازار ریخته شد و وضعیت فعلی بازار را رقم زد!

این یک بخشی از ماجرای گرانی‌های بازار خودرو است که رمزگشایی خاصی ندارد و وضعیت همین چیزی است که به صورت خلاصه عنوان شد. اما در مقابل کارشناسان به یک مساله دیگر به عنوان افزایش تقاضا نیز اشاره می‌کنند. مساله افزایش تقاضا در بازار خودرو یکی از مسائل اساسی است که با عملکرد بسیار بد خودروسازان در زمینه عرضه خودرو و ارائه خودروهای کافی در طرح فروش فوری، منجر به گرانی‌های اخیر شده است.

البته سوال اصلی اینجاست که این افزایش تقاضا به چه دلیل رخ داده است؟ چرا تا همین دو سه ماه پیش که شاهد روند نزولی قیمت در بازار بودیم، معاملات چندانی در بازار وجود نداشت و اکثریت بازار در مقام فروشنده وارد گود معامله می‌شدند؟ این بخش از تقاضا چرا در زمان ارزانی بازار به دنبال خرید خودرو نبوده است؟ بدیهی است که بخش زیادی از تقاضای فعلی تقاضا سفته بازی و دلالی است چرا که دی ماه زمان خرید خودروی مورد نیاز نوروز نبوده و از سوی دیگر معمولا زمانی است که به طور سالانه شاهد کاهش قیمت نیز هستیم.

تقاضای سفته بازی خودرو در حال حاضر و با قیمت‌های فعلی به این دلیل وارد بازار خودرو می‌شود که پیش بینی گرانی دوباره را در ذهن خود دارد. این بخش از نقدینگی تصور می‌کند که تقاضای شب عید هنوز به بازار وارد نشده و با اضافه شدن تقاضای شب عید، می‌توان یک سود حداقل 10-20 درصدی از بازار گرفت که طبیعتا در یک بازه زمانی 1-2 ماهه یک رقم بسیار عالی نسبت به سود بانکی و بازارهای مشابه خواهد بود.

کارشناسان بازار معتقدند که از نیمه دوم دی ماه سال جاری تقاضا بالا رفته و احتمالا در بهمن ماه شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودروی نوروز 99 خواهیم بود. این افزایش تقاضا نه از بابت تقاضای معمول هر ساله بلکه از نوع یک تقاضای مضاعف در وضعیت فعلی مورد توجه خواهد بود. کارشناسان می‌گویند که وضعیت فعلی بازار به قدری بهم ریخته و متلاطم هست که نیازی به هیچ اقدام دیگری برای بهم ریختنش نباشد و اضافه شدن تقاضا در بهمن ماه منجر به بهم ریختگی بیشتر نیز خواهد شد.

خودروهای داخلی بازار خودروآنها معتقدند که خودروسازان هر چه سریعتر باید اقدام به تحویل خودروهای معوق خود بکنند و بدون ورود به بحث فروش‌های فوری، صرفا تعهدات قبلی خود را بروز نماید. خودروسازان کشورمان در حالی اقدام به تحویل خودرو می‌کنند و از خوش عهدی خود خبر می‌دهند که برخی از این خودروها مربوط به بهار 98 بوده و به نام فروش فوری به مشتریان فروخته شدند!

این سیگنال از سوی خودروسازان به بازار خودرو باعث شده تا دلالان دست پیش را بگیرند و با این دلیل که ایران‌خودرو و سایپا ماشینی برای عرضه ندارند، اقدام به تغییر قیمت کرده و گرانی‌های اخیر را رقم بزنند. کارشناسان می‌گویند که افزایش تولید علی الخصوص در خودروهای قابل افزایش، بسیار مهم بوده و بایستی هر چه سریعتر رخ بدهد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام این مردم واقعاساده هستن،وگرنه این حرف ها همش الکیه، ازاین طرف میگن تحویل فوری،ازاین طرف تا۶ماه خودرو روتحویل نمیدن،این وسط هم ازپول مردم سود میگیرن،اون خودروهایی هم که قرار بوده تحویل مردم بدن خودشون میدن دست دلال ها یه سودی هم ازشون میگیرن،توهمه کارهااین مسئولین خودشونو خبره میگیرن،اگه بخوان واقعاقمیت خودروروکاهش بدن این کار۲۴ ساعت هم زمان برنیست، ولی چه فایده که ملت ساده ای داریم و علاوه براین کسی دلش به حال کسی دیگه نمیسوزه، کسی که دویاسه تاماشین شاسی بلند داره ونمیدونه کدموسواربشه،اگه یه درصد به فکرجونی باشه که نمیتونه یه پراید بخره باشه همه چی درست‌میشه،ولی حیف…..

  2. سلام این مردم واقعاساده هستن،وگرنه این حرف ها همش الکیه، ازاین طرف میگن تحویل فوری،ازاین طرف تا۶ماه خودرو روتحویل نمیدن،این وسط هم ازپول مردم سود میگیرن،اون خودروهایی هم که قرار بوده تحویل مردم بدن خودشون میدن دست دلال ها یه سودی هم ازشون میگیرن،توهمه کارهااین مسئولین خودشونو خبره میگیرن،اگه بخوان واقعاقمیت خودروروکاهش بدن این کار۲۴ ساعت هم زمان برنیست، ولی چه فایده که ملت ساده ای داریم و علاوه براین کسی دلش به حال کسی دیگه نمیسوزه، کسی که دویاسه تاماشین شاسی بلند داره ونمیدونه کدموسواربشه،اگه یه درصد به فکرجونی باشه که نمیتونه یه پراید بخره باشه همه چی درست‌میشه،ولی حیف…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا