مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

آیا باید به احیای پارس خودرو با تولید دوباره رنو امیدوار باشیم؟

بحران پارس خودرو پس از تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان چیزی نیست که فعالان بازار اقتصادی کشورمان به آن واقف نباشند ولی حالا خبری در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد، این شرکت وضعیت متفاوتی پیدا کرده و تولید مجدد رنو را آغاز کرده است. اما این آغاز مجدد تولید خودروهای رنو به نحوی است که پارس خودروی بحران زده را نجات بدهد؟

به گزارش چرخان، وضعیت بازار خودروهای داخلی علی‌الخصوص در بخش خودروهای مونتاژی، پس از تحریم‌های صنعت خودروسازی به شدت بحرانی شده که شرکت‌هایی مانند پارس خودرو با انبوهی از این خودروها، زیان بیشتری را از این بابت متحمل شدند. این ضرر و زیان هنگفت زیرمجموعه گروه سایپا در حالی است که حالا خبرهای خوبی از آن مخابره می‌شود.

رنو تندر پارس خودروطبق گزارشات منتشر شده از شرکت خودروسازی پارس خودرو، این شرکت توانسته قطعات رنوی باقیمانده در گمرکات کشور را ترخیص نماید که با این ترخیص عملا بستر تولید 3 هزار خودرو برای این خودروساز مهیا می‌شود. با مهیا شدن این بستر، بسیاری از تعهدات این شرکت عملیاتی می‌شود و بخش اعظمی از مشکلات مربوط به این بخش نیز حل خواهد شد.

این خودروها که در دو مدل رنو ساندرو و پارس تندر تولید خواهند شد، به ترتیب زمانی تحویل داده می‌شوند و قیمت تحویل نیز به همان قیمت قبلی خواهد بود. این نوع قیمت‌گذاری باعث خواهد شد تا عملا پارس خودرو با مشکلات زیادی روبرو شده و زیان هنگفتی را از این بابت داشته باشد. البته شاید زیان مربوط به طرح تبدیل یا طرح انصراف حواله‌های معوق این شرکت نیز قابل توجه باشد که گریزی از آنها نیست.

6 دلیل برای آنکه رنو ساندرو استپ‌ وی را نخریم !اما مشکل اصلی اینجاست که تعهدات پارس خودرو برای خودروهای خانواده رنو بیش از این اعداد بوده و کماکان بخشی از مشتریان این شرکت بدون خودرو باقی خواهند ماند و از سوی دیگر حاضر به تبدیل حواله‌های خود نیز نیستند. این اطلاعاتی است که از این خودروساز شنیده شده و بایستی منتظر تاییدیه‌های بعدی باشیم اما به هر حال وضعیت پارس خودرو در بحث عملیاتی بهبود پیدا نمی‌کند و کماکان به زیان‌سازی این شرکت کمک خواهد نمود.

اما خبر خوبی که در این بین شنیده شد و شاید کمتر به آن پرداخته شد، مساله داخلی سازی برخی از قطعات محصولات رنو است که امکان تولید محدود این محصولات را به گروه سایپا خواهد داد. با داخلی سازی قطعات بیشتر و احتمال استفاده از موتور ملی برای این خودروها، شاهد اتفاقات خوبی برای پارس خودرو باشیم که این روزها در بازار بورس از وضعیت خوبی نیز برخوردار است.

ساندرو پارس خودروچیزی که فعلا مشخص بوده و شکی در آن نیست، مساله تحریم‌هایی است که دست پارس خودرو و به طور کلی گروه خودروسازی سایپا را از همکاری بین‌المللی قطع کرده و به هیچ وجه امیدی به بازگشت رنو وجود ندارد. این قطع امید در حالی دو امضائه شده است که با پیوستن این خودروساز به بازار آمریکا، در حقیقت امکان ادامه فعالیت در ایران را نداشته و همه احتمالات گذشته از بین رفته است.

به نظر می‌رسد که بهمن ماه یک ماه بسیار عالی برای پارس خودرو بوده و با خبر تولید کوییک دو رنگ برای سایپا و همچنین تولید محدود محصولات رنو در این ماه، اوضاع برای این خودروساز تغییر کرده و احتمالا وضعیت سهام این شرکت در بازار بورس نیز به مراتب بهبود خواهد یافت.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. کمپانی ای که شما بهش میگید “پارس خودرو” در اصل “جنرال موتورز ایران” نام داره که روزگاری بیوک و کادیلاک میزد محال ممکنه با مونتاژ 3000 تا داچیا از بحران دربیاد

  2. به عنوان یک ایرانی اعتقاد دارم تنها راه خروج کارخانه پارس خودرو ساخت خودرو دو دیفرانسیال با توجه به تجارب مونتاژ گروه نیسان مخصوصا رونیز است. در ایران موتور سازی مثل مگاموتور داریم، طراح خودرو گنو داریم، شرکت های قطعه ساز مثل عظیم و کروز و سایپا سازه را داریم و از آن مهمتر مهندسین صنایع دفاع را داریم… فقط یک مدیر شیر دل و قابل لازم داریم تا تمام توان کشور را بدل به عزت و ثروت کند تا چشممان به دست فرانسوی یا چینی یا هندی نباشد. اسفند 98.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا