مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

ای سی شنیتزر؛ برترین خودروهای شرکت تیونینگ زیرمجموعه بی ام و!

حتماً تاکنون نام تیونینگ و شرکت‌های فعال در این زمینه به گوشتان خورده‌اند. شرکت‌هایی که کار آن‌ها، افزایش دادن پتانسیل یک خودروی خاص چه ازلحاظ قدرت و چه ازلحاظ زیبایی و ویژگی‌های فنی است. شرکت آلمانی ای سی شنیتزر (AC Shnitzer) نیز که اکنون بیش از 30 سال در این زمینه فعالیت می‌کند، تاکنون تیونینگ های جذابی را انجام داده است.

این شرکت که از زیرمجموعه‌های تیونینگ بی ام و محسوب می‌شود، در سال 1987 توسط ویلی کول و هربرت شنتیزر تأسیس شد تا بتواند خودروهای مسابقه‌ای خود را داشته باشد. اولین محصول این شرکت نیز، یک بی ام و E32 سری 7 بود که بانام ACS7 شناخته می‌شد و در همان سال 1987، در موتورشو فرانکفورت رونمایی شد. این شرکت پس‌ازآن، باقدرت به کار تیونینگ خود ادامه داده و اکنون حتی می‌خواهد کارش را برای خودروهای برندهایی غیر از بی ام و نیز گسترش دهد.

با چرخان باشید تا با جذاب‌ترین محصولات این برند آلمانی بیش‌تر آشنا شویم:

ای سی شنیتزر ACS7(بی ام و E30 M3)

این خودروی تیونر آلمانی که همان سری 3 خودروی E30 بی ام و است، با تغییراتی در طراحی خارجی همراه شد که ازجمله این تغییرات جذاب می‌توانیم شاهد، آینه‌های جانبی بازبینی‌شده، چراغ‌های عقب متفاوت با نسخه اصلی و همچنین برف‌پاک‌کن‌هایی جدید باشیم که یک چهره تهاجمی‌تر و جذاب‌تری را به خودرو بخشیده‌اند. این خودرو همچنین بافرمان خاص این شرکت و سیستم تعلیق سفارشی آن، تجهیز شده است؛ اما معجزه اصلی، زیر کاپوت ACS7 نهفته است.

موتور عالی 2 لیتری 4 سیلندر موسوم به S14 با یک موتور قوی‌تر 2.4 لیتری که توان تولید 245 اسب بخار قدرت داشت، جایگزین شد. اگرچه ممکن است این اعداد، در سال 2020 شبیه معجزه نباشند اما در اواخر دهه 80 میلادی، این اعداد برای یک موتور 4 سیلندر، بسیار عالی و قابل‌قبول بودند.

ای سی شنیتزر V8 رودستر (بی ام و Z3)

این خودروی کوپه درواقع همان بی ام و Z3 با کد خودرویی 2.8i بود که در سال 1997 تولید شد. نه‌تنها این شرکت تیونر، یک موتور 8 سیلندر را از درون بی ام و 540i به‌عنوان قلب تپنده این Z3 انتخاب کرد بلکه با تغییر میل‌لنگ‌های معمول خودرو با مدل‌های سفارشی و خاص خود و ایجاد یک سیستم خروج دود بسیار مدرن و پیشرفته، خودرو را به‌مراتب، متعادل‌تر از گذشته کرد.

این Z3 شنیتزر می‌توانست 310 اسب بخار (24 اسب بیشتر از نسخه معمولی) و حدود 440 نیوتون متر گشتاور را به زیر پای راننده خود منتقل کند. همچنین این تیونر آلمانی، شتاب صفرتا صد آن را به عدد 5.4 ثانیه رساند.

ای سی شنیتزر تنشن (بی ام و M6)

خودروی تنشن (Tension) شنیتزر که بر پایه بی ام و M6 E63، تیون شده بود که با سرعت 330 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی تیون شده بی ام و بود که تا آن زمان ساخته‌شده بود. همچنین غیرازاین جذابیت سرعتی خاص، این خودرو می‌توانست با سیستم تعلیق قابل تنظیم خود، ارتفاع اش را تا 30 میلی‌متر، کاهش دهد.

یکی دیگر از نقاط مثبت تنشن، بدنه خاص آن بود که هم ضریب آئرودینامیک را بهینه‌تر می‌کرد و هم نیروی چسبندگی خودرو را افزایش می‌داد. همچنین با افزایش میزان جریان ورودی هوا به داخل خودرو، موتور 10 سیلندر و ترمزهای خودرو، دیرتر داغ می‌شدند.

بی ام و سری 8- ای سی شنیتزر

یکی از آخرین خودروهایی که این تیونر آلمانی، هنرش را به‌خوبی روی آن پیاده کرده است، همین خودرویی است که با قلب تپنده 4.4 لیتری 8 سیلندر و استفاده از سیستم توربوشارژ دوقلو، توانایی تولید 620 اسب بخار را دارد. خودرویی که شرکت شنیتزر، قدرت آن را از 530 اسب بخار معمول، به عدد 620 اسب بخار رسانده است.

همچنین تیونر آلمانی، برای بهینه‌تر کردن آئرودینامیک خودرو، از کیت‌های فیبر کربنی، باله و اسپلیتر (شکننده باد)، بال‌های جلویی، قسمت‌های باله‌ای کناری، دیفیوزر قسمت عقب و همچنین دریچه‌های هوای روی کاپوت، استفاده کرده است.

ای سی شنتیزر رنج روور اسپرت

از سال 2015، این تیونر آلمانی برنامه‌ای را برای رنج روور اسپرت بریتانیایی نیز در نظر گرفته است. بااین‌حال، به‌روزرسانی موتور خودرو تنها برای نسخه دیزل آن در نظر گرفته‌شده است و هدف ای سی شنیتزر، این بوده است که بدون افزایش دادن آلاینده‌های زیست‌محیطی، بالاترین میزان قدرت را از قلب تپنده این رنج روور دریافت کند. آنچه جالب‌توجه است، رساندن قدرت 292 اسب بخار این خودرو به عدد 340 اسب بخار توسط مهندسان تیونر آلمانی است.

همچنین این شرکت ادعا کرده است که مصرف نسخه قدرتمندتر این شرکت، کمتر از نسخه معمولی خود رنج روور بوده و حتی آلایندگی کمتری نیز دارد.

ای سی شنیتزر ACL2(بی ام و سری 2)

هیچ راه گریزی برای این تیونر وجود نداشت که به سراغ خودروهای سری 2 بی ام و نرود. حال حاصل این هنر مهندسی، همین ACL2 شده است که مشاهده می‌کنید. اولین کاری که مهندسان این شرکت انجام دادند، قرار دادن موتور بی ام و M235i درون همین بی ام و M4 بوده که توانایی تولید 570 اسب بخار قدرت را دارد. همچنین سیستم تعلیق باقابلیت تنظیم ارتفاع شنیتزر و یک دیفرانسیل قفل شونده با لغزش محدود که با میله‌های فیبر کربنی این شرکت همراه شده‌اند، نوسان خودرو و کنترل کلی راننده را، بسیار بهینه کرده‌اند.

البته این خودرو، تنها یک طرح مفهومی از طرف ای سی شنیتزر بوده که توانسته در پیست نوربرگرینگ، زمان 7:25.8 دقیقه را به ثبت برساند. زمانی که آن را سریع‌ترین خودروی جاده‌ای بی ام و در پیست مسابقات می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا