مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

عجیب ترین پتنت های خودرویی که هیچ گاه به مرحله تولید نرسیدند!

امروزه به دلیل وجود شرکت‌های بسیار متفاوت و گوناگون خودروسازی در سراسر دنیا، ثبت اختراع‌های جالب و جدیدی، با سرعت زیاد، در کشورهای بزرگ و پیشرو دنیا در حال انجام گرفتن هستند که می‌توانند پیشرانه صنعت جذاب خودروسازی برای آینده باشند؛ اما همیشه این اختراع‌ها و طرح‌هایی که ثبت می‌شوند، مفید نبوده و گاهی می‌توانند عجیب و دور از انتظار باشند.

درواقع این سازمان‌ها و شرکت‌ها مختلف ثبت اختراع، با این هدف راه‌اندازی می‌شوند تا بتوانند تفکر و ایده‌های خودروسازان و مخترعانی که فکر می‌کنند ایده‌هایشان به درد این صنعت خورده و مفید واقع می‌شوند را از دنیای خیال به واقعیت راه بدهند. در همین راستا، تعداد بسیار زیادی ‌از پتنت های متفاوت در سال‌های گذشته ثبت‌شده‌اند. برای مثال، در سال 2018، شرکت‌های تویوتا ژاپن و فورد آمریکا در صدر فهرست ثبت‌کنندگان قرار داشته‌اند که توانسته بودند، بیش از 2,000 پتنت را به ثبت برسانند.

بااین‌حال، همان‌گونه که می‌دانید، به دلایل متفاوت، همه‌ی این پتنت ها، راه خود را به سمت تولید نهایی پیدا نکرده و در حد همان ثبت شدن، باقی می‌مانند. در این فهرست می‌توانید، پتنت های عجیبی را مشاهده کنید که هیچ‌گاه به مرحله تولید نرسیده‌اند. با چرخان همراه باشید:

پخش‌کننده اشک مانند گاز، توربین بادی و دم خودرویی قابل‌ردیابی تلسکوپی

اولین مورد از این پتنت ها، به‌عنوان یک رایحه پخش‌کن، درون خودرو به کار می‌رود. بااین‌حال، تویوتا همچنین عنوان کرده است که کاربرد دیگر آن می‌تواند پخش‌کننده گاز به شکل اشک در قسمت عقب خودرو به‌عنوان یک دفاع شخصی باشد. همچنین در جستجوی دیگر منابع انرژی برای خودروها، یک سیستم توربینی که بر روی سقف خودرو نصب می‌شود، در سال 2012 به‌عنوان یک پتنت ثبت‌شده است. توربینی که می‌تواند انرژی برای خودرو تولید کند.

تویوتا یک پتنت دیگر با عنوان دنباله یا دُم تلسکوپی را نیز ثبت کرده است تا با کمک آن بتواند ضریب آئرودینامیک خودرو را افزایش دهد. آیا شما می‌توانید برای مثال، یک تویوتا سوپرا را با چنین سیستم‌های عجیبی حتی تصویر کنید؟!

خودروی نامتقارن، کاپوت چسبنده و تمیزکننده شیشه لیزری

این پتنت که باهدف کاهش جراحات آسیب‌دیدگی‌های عابران پیاده، توسط گوگل ثبت‌شده بود، می‌توانست با کمک کاپوت چسبناک خودرو، آسیب‌دیدگی عابر را به حداقل برساند. همچنین مورد دیگر نیز از طرف شرکت تسلا بوده که در سال 2018 به ثبت رسیده است و می‌تواند با کمک اشعه لیزر، شیشه جلو خودرو را تمیز کند. درنهایت نیز یک پتنت عجیب برای ایجاد کردن طراحی نامتقارن در خودرو بوده که واقعاً ایده عجیبی است!

کمربند عجیب و موتورسیکلت جاسازی‌شده

این دو پتنت، در نگاه اول، مفید و قابل‌استفاده به نظر می‌رسند؛ اما فورد حتی سعی هم نکرده است که بخواهد آن‌ها را از مرحله ایده و ثبت، به مرحله نهایی تولید برساند. درواقع اگر شما بین انتخاب یک موتورسیکلت و خودرو گیرکرده‌اید، فورد انتخاب هردو را به شما پیشنهاد می‌دهد. منتها مسئله این است که در این طرح، موتور خودرو قرار است در کجا قرار بگیرد؟!

از طرف دیگر، فورد کمربندهایی را در نظر گرفته است که اگر سرنشینان نیاز باشد که وسیله‌ای را از صندوق‌عقب خودرو بردارند، دیگر لازم نباشد راننده، خودرو را کنار زده، کمربند را باز کند و از خودرو پیاده شوند. جالب است، نه؟ ولی کمی عجیب به نظر می‌رسد.

کارواش پهپادی و خودروی پرنده بانام آئروکار

شرکت ژاپنی تویوتا از همان سال 2014، در آرزوی ساخت یک خودروی پرنده بوده است. البته بدون شک با این طراحی عجیب، هیچ‌گاه نمی‌تواند به این آرزوی خود برسد. شاید درست به همین خاطر است که تازگی‌ها، این شرکت با همکاری با یک شرکت دیگر، به فکر ساخت تاکسی‌های پرنده افتاده است.

از طرف دیگر، شرکت آلمانی بی ام و، می‌خواهد این آرزوی پرواز را نه مانند تویوتا بلکه به سبک و سیاق خودش و از نوع پهپادهایی که نقش کارواش پرنده رادارند، به واقعیت تبدیل کند. بله کاملاً درست است; استفاده از روبات و پهپاد درست مانند فیلم‌های علمی-تخیلی.

اتاق ملاقات متحرک و علائم روشنایی جلوی خودرو برای خودروهای خودران

در حوزه خودروهای خودران و بدون سرنشین، شرکت فورد طرحی را به ثبت رسانده است که بانام اتاق ملاقات متحرک خودرویی شناخته می‌شود. این اتاق به شکل دایره‌ای بوده و در قسمت عقب یک خودروی خودران نصب می‌شود. یک پتنت دیگری که در حوزه همین خودروهای خودران به ثبت رسیده است، سیستم خروجی نور خودرو است که می‌تواند به عابران پیاده کمک کرده و به‌نوعی، به آن‌ها هشدار دهد. سامانه‌ای که امکان دارد در آینده، بر روی چنین خودروهایی مورداستفاده قرار بگیرد.

پارک کردن عمودی و چرخش حول یک محور جدید

تاکسی که بتواند به این صورت و حول چنین محوری چرخش داده باشد، یک ایده جدیدی نیست. همان‌گونه که تاکنون نیز احتمالاً دیده‌اید، کامیون‌ها به خاطر اینکه موتورهای حجیم و بزرگ آن‌ها، در زیر صندلی خودرو قرارگرفته است، با چنین محور چرخشی، کاپوتشان باز می‌شود. بااین‌حال، برای یک خودروی مسافری یا تاکسی، این ایده، بی‌فایده به نظر می‌رسد.

همچنین پتنت دیگری که برای حفظ مکان بیشتر در اماکن شلوغ و در سال 1923 به ثبت رسیده، ایده پارک کردن عمودی خودرو است. البته تقریباً پس از حدود صدسال از ثبت این ایده، هیچ شرکتی جرئت این را هم نکرده است که سراغ عملی کردن این ایده برود!

توالت سیار و کافه درون خودرو

شخصی به این فکر افتاده است که چه می‌شود اگر درون یک خودروی مسافربری، یک توالت سیار وجود داشته باشد. البته شاید به نظر خود کسی که این ایده به ذهنش رسیده و حتی آن را ثبت کرده است، همه‌چیز عالی باشد؛ اما آیا خود همان شخص، هنگامی‌که تنها سفر می‌کند یا حتی با یکی از دوستانش با خودرو سفر می‌کنند، می‌تواند درون خودرو، از این ایده استفاده کند یا خیر؟!

مورد دیگر نیز ایده‌ای است که در سال 1991 ثبت‌شده و می‌خواهد تا به مسافران، حداقل امکانات رفاهی را بدون غذا و مواد خوراکی و تنها به‌صرف یک نوشیدنی گرم، مانند قهوه، ارائه دهد. البته این طرح هم به دلایل مشخص، هیچ‌گاه به مرحله تولید نهایی نرسید.

جدا کردن کودکان در خودرو و کمربندهای ایمنی قابل بغل کردن

البته شاید کمی این ایده مسخره و ترسناک به نظر بیاید اما بدون شک در ذهن شرکت SeatPets LLC که در سال 2011 این ایده را ثبت کرده است، هیچ‌گاه این ترسناک بودن خطور نکرده است. آن‌ها تنها می‌خواستند روکش‌های کمربندی را تولید کنند که برای راحتی بیشتر و حتی به‌عنوان یک اسباب‌بازی برای کودکان، قابل بغل کردن باشند.

از طرف دیگر، ایده جدا کردن و پارتیشن‌بندی کودکان در صندلی عقب، درست همان ایده‌ای است که می‌توانیم سرمان را به‌واسطه دیدن آن بخاریم. ایده‌ای که هنوز معلوم نیست هدف واقعی‌اش چه بوده است. شاید جدا کردن بچه‌هایی که زیادی شلوغ و سروصدا می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا