مکمل بنزین
گوناگونبرترین‌ها

آشنایی با جذاب‌ترین طرح‌های مفهومی که تاکنون،شرکت نیسان تولید کرده است

در طول دهه‌های گذشته، خودروساز ژاپنی نیسان همواره سعی کرده است تا بتواند خودروهای اسپرت خارق‌العاده را به جهان معرفی کرده و یکی از همین مدل‌های نمادین که در کلاس کوپه جای می‌گیرد،GT-R نام‌آشنا است. خودرویی که هم ازلحاظ طراحی و ظاهر و هم ازلحاظ قدرت موتوری و از همه مهم‌تری، قیمت منصفانه و خوب آن نسبت به رقبا، حرف زیادی برای گفتن داشته و دارد.

اما آنچه امروزه ممکن است فراموش‌شده باشد، حس کنجکاوی و نوآوری این شرکت برای رسیدن به طرح‌های مفهومی جذاب و منحصربه‌فردی است که نیسان همواره سعی کرده است آن را در قالب این خودروها، نشان دهد. اگرچه هیچ‌یک از این طرح‌ها، هیچ‌گاه به مرحله تولید نهایی نرسیدند اما بسیاری از آن‌ها، تأثیر بسزایی بر روی خودروهای دیگر نیسان داشته و دارند.

باوجوداینکه این فهرست، تعداد جامع و کاملی از این طرح‌های مفهومی جذاب را توسط نیسان نشان نمی‌دهد اما بازهم می‌توانیم با جذاب‌ترین‌های این شرکت، بیشتر آشنا شویم. با چرخان همراه باشید.

نیسان IDx نیسمو مدل 2013

بیشتر اوقات، طرح‌های مفهومی از طرف شرکت‌ها از راه رسیده و همه نیز می‌دانند که به‌احتمال‌زیاد، این طرح‌ها راهی به سمت تولید پیدا نخواهند کرد؛ اما این طرح که حدود 7 سال پیش معرفی‌شده است، هنوز امیدی برای طرفداران این برند باقی گذاشته است تا بتواند به مرحله نهایی تولید برسد. خودرویی که به‌عنوان یک جایگزین لایق برای داتسون 510 بوده و با پیشرانه دیفرانسیل عقب (RWD)، معرفی‌شده بود.

درواقع باوجوداینکه نیسان، هنوز چنین خودرویی را در خط تولید خود ندارد اما گمان می‌رود که IDx نیسمو، یک مدل گران‌قیمت بوده باشد که حداقل تا الان و بر روی کاغذ، رقیب تویوتا 86 محسوب می‌شود.

نیسان بول (Bevel) مدل 2008

حداقل برای این طرح مفهومی جذاب، گروه نیسان در کالیفرنیا آمریکا، بر روی طراحی خودروی چندمنظوره‌ای کار می‌کرده است که بتواند نیازهای راننده را در خودرو، برطرف کرده و یا به‌نوعی، یک مدل راننده محور باشد. درواقع نیسان هم می‌خواست از این فرصت استفاده کند تا یک مدل، هیجان‌انگیز و سرگرمی برای افراد میان‌سال داشته باشد. این بدان معناست که افراد بین 45 تا 60 سال، این مدل را یک خودروی پر از ابزارهای کار ساده کن و به‌نوعی، یک گاراژ متحرک پیدا می‌کردند.

نیسان آلفا تی-کانسپت مدل 2001

با بازگشت به سال 2001، نیسان طرح مفهومی فول سایزی را به‌عنوان یک وانت، با طراحی آینده نگارانه و انقلابی، به نمایش گذاشت. خودرویی که به رنگ نقره‌ای بوده و ظاهر آن نیز فراتر از سال 2001 بوده است. درواقع این طرح، بیشتر به این منظور ساخته شد تا افراد در مورد آن بحث و گفتگو کرده و نظارت خود را بگذارند و نیسان نیز بتواند وارد این کلاس خودرویی در وانت‌های با اندازه بزرگ شود.

درواقع بر اساس گفته‌های کارلوس گوسن مدیرعامل وقت نیسان، این وانت قرار بوده است تا طراحی این کلاس خودرویی را به مرحله جدیدی وارد کند. البته نه‌تنها این طرح هیچ‌گاه تولید نشد بلکه حتی نیسان تایتان نیز شباهتی به آن نداشته است.

نیسان URGE مدل 2006

این طرح نیز در سال 2006 و در نمایشگاه خودرویی آمریکای شمالی شهر دیترویت، به‌عنوان یک خودروی پرفورمنس و جذاب با طراحی متفاوت و اسپرت به نمایش درآمد. درواقع طراحی این خودرو، بر اساس نظرسنجی نیسان از بیش از 2,000 افراد جوان و گیمرهایی بوده است که در اینترنت، نظرات خود را ثبت کرده بودند. نتیجه نهایی هم این بوده است که آن‌ها، یک خودروی با اندازه کوچک، اسپرت، جذاب برای رانندگی را می‌خواستند که بتواند فن‌آوری‌های روز را برایشان به ارمغان بیاورد.

بر اساس گفته‌های نیسان، این خودروی کوچک و جذاب، با یک موتور کم‌حجم با سرعت چرخش بالا، همراهی می‌شده است که حتی آن‌ها یک ایکس باکس 360 را نیز برای هنگامی‌که خودرو در حالت سکون قرار دارد، روی آن قرار داده بودند.

نیسان ESFLOW برقی اسپرت مدل 2011

در سال 2011، همه‌ی جهان، مملو از شوق رسیدن خودروهای برقی به بازارهای تولید انبوه بود. خودروی نیسان لیف (Leaf) در حال رسیدن به دست نمایندگی‌های فروش بوده و نیسان در آن زمان در این فکر بوده است که چگونه می‌تواند فن‌آوری آن را بر روی یک خودروی برقی اسپرت، در آینده نیز استفاده نماید.ESFLOW نیز به‌عنوان یک خودروی دیفرانسیل عقب دونفره طراحی‌شده بود که نیسان برای هر یک از چرخ‌های عقب آن،‌که محرک محسوب می‌شدند، یک موتوربرقی، در نظر گرفته بود.

بر اساس گفته‌های خودروساز ژاپنی، زمان شتاب گیری صفرتا صد آن، تنها 5 ثانیه بوده و با یک شارژ کامل نیز می‌توانسته تا مسافت 241 کیلومتر را طی کند. مسافتی که در سال 2011، به‌عنوان یک هدف محسوب می‌شده است.

طرح مفهومی نیسان اسپرت مدل 2005

نیسان این خودروی خود موسوم به اسپرت کانسپت را با این هدف رونمایی کرد که امیدوار بود، در آینده بسیار نزدیک بتواند آن را به‌صورت رسمی در نمایشگاه‌های خودرویی بین‌المللی نشان داده و سپس وارد مرحله تولید نماید. خودرویی که یک مدل کوپه با عملکرد بالا و در سطح پایه بوده که البته هیچ‌گاه به مرحله تولید نهایی نرسید.

نیسان در بدنه این هاچبک از فیبر کربن و فلزات مختلف استفاده کرده بود و هیچ‌کس هم نمی‌دانست که این خودروی به‌اصطلاح پرفورمنس، چه ویژگی‌ها و اعداد و ارقامی را درون خود، پنهان کرده است.

نیسان آریا مدل 2019

یکی از همین طرح‌هایی که همین چند ماه پیش، نیسان آن را معرفی کرده و به نظر می‌رسد که پتانسیل رسیدن به مرحله تولید نهایی را نیز دارد، نیسان آریا است. خودرویی که در اواخر سال 2019 به‌عنوان یک کراس اوور برقی معرفی شد و دارای ویژگی‌ها و فن‌آوری‌هایی است که غیرواقعی و خیالی نیستند. این فن‌آوری‌ها شامل، سامانه کمکی مجازی شخصی، ویدئو چت یکپارچه، پارک از راه دور هوشمند ProPILOT، سیستم پروپایلوت کروز بدون نیاز به کمک‌راننده و موارد دیگری که هیچ‌کدام، غیرواقعی به نظر نمی‌رسند.

این کراس اوور جذاب، درواقع می‌تواند بیانگر زبان وجهت طراحی این شرکت برای طرح‌های آینده‌اش بود و بنا بر شایعات، احتمال دارد که تا سال 2021 نیز به مرحله تولید نهایی برسد.

نیسان کانسپت ویژن گرن توریسمو مدل 2020(Vision Gran Turismo)

اگرچه نیسان، نام این طرح را 2020 گذاشته اما این خودروی جذاب، در سال 2016 و همراه با بازی کامپیوتری گرند توریسمو اسپرت، به نمایش درآمد. نیسان بر ای طراحی این طرح مفهومی، اختیار تمام و کمال را در دست یک گروه طراحی جوان از لندن گذاشت تا آن‌ها بتوانند آزادانه، یک سوپراسپرت جذاب را طراحی کنند.

این خودرو، درست چهره‌ای مانند ابرخودروهای آینده داشته و حتی ممکن است نسل بعدی GT-R نیسان نیز چهره‌ای به همین شکل داشته باشد. تنها با این تفاوت که لاستیک‌ها و رینگ‌ها و همچنین کمان دور لاستیک‌ها، باید واقعی‌تر از این طرح تولید شوند.

نیسان جوک R 2.0 مدل 2015

اگر تاکنون به این فکر کرده‌اید که حاصل ترکیب یک نیسان جوک و نیسان GT-R در یکدیگر، چه خواهد شد، باید بدانید که نیسان این کار را با جوک R نسخه محدود خود در سال 2015، انجام داده است. این خودرو یک نیسان جوک است که درون آن، موتور و سیستم تعلیق خودروی افسانه‌ای GT-R نهفته است. به همین خاطر، نیسان این خودرو را اولین کراس اوور ابرخودرو نامیده است.

قدرت تولیدی توسط این کراس اوور، حدود 600 اسب بخار بوده و بنا به گفته‌های خودروساز ژاپنی، شتاب صفرتا صد آن نیز، در زمان تنها 3 ثانیه، میسر خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا