مکمل بنزین
گوناگونخبر

ارزش برند تسلا از مجموع سه خودروساز بزرگ دنیا،بیشتر است!

شرکت نام‌آشنای تسلا که در سال‌های اخیر و از بدو پیدایشش توانسته، دید مردم و شرکت‌های بزرگ و کوچک خودروسازی را نسبت به خودروهای برقی و این نوع از پیشرانه‌ها با مدل‌های جذاب و پرسرعتش، عوض کند، اکنون نیز حرف‌ها تازه‌ای برای گفتن دارد.

شرکت کالیفرنیایی تسلا، اکنون ارزش بازاری به میزان 161 میلیارد دلار دارد. این عدد بسیار بالا و استثنایی به‌اندازه‌ای است که ارزش این برند برقی ساز را از مجموع سه برند بزرگ و باسابقه‌ای مانند فورد، جنرال موتورز و فیات کرایسلر بیشتر می‌کند. ماه گذشته میلادی، ارزش برند تسلا از مجموع دو برند فورد و جنرال موتورز (GM) بیشتر بود و اکنون پس از گذشت تنها یک ماه، به این عدد منحصربه‌فرد رسیده است.

تسلا در روزهای گذشته و در جریان عمومی‌سازی سهامش،40 درصد از سهام خود را در بورس آمریکا عرضه کرده است که هر یک سهم این شرکت، بیش از 900 دلار، ارزش داشته است. شرکتی که همین چند سال پیش، سهامش بیشتر از 180 دلار ارزش نداشته و اکنون حدود 5 برابر و حتی بیشتر شده است؛ اما چگونه ممکن است؟

علیرغم تمامی انتقادات و تلاش‌های دیگر شرکت‌ها برای ضعیف نشان دادن این شرکت و فن‌آوری‌هایی که ایلان ماسک در خودروهایش استفاده می‌کند، تسلا اکنون مانند پرنده‌های شکاری، در حال پیشروی به سمت جلو بوده و بدون شک، اوضاع منحصربه‌فرد و جذاب کنونی‌اش تا چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما سؤال که اینجا مطرح می‌شود این است که چه زمانی این سرعت پیشرفت کم شده و یا در اصطلاح، حباب سهام تسلا می‌ترکد؟

Tesla model Y - تسلا مدل Yدرواقع باید گفت، زمانی که این شرکت، میزان سودآوری خود در سه‌ماهه آخر سال 2019 را که به عدد 7.38 میلیارد دلار رسیده بود منتشر کرد، حتی تخمین‌های پیشین تحلیل گران و متخصصان بورس و سهام را نیز باقدرت تمام، پشت سرخود گذاشت. تمام این‌ها، به‌علاوه موفقیت این شرکت برای تولید تسلا مدل 3 در شانگهای چین بوده است که توانسته کارخانه جدید خود را در مدت تنها 10 ماه، ساخته و به بهره‌برداری برساند.

همچنین اکنون خودروی تسلا مدل 3 در بازار کشور آمریکا و کشورهای اروپایی، بازار بسیار خوب و موردپسندی داشته و انتظار می‌رود که عرضه تسلا مدل Y کراس اوور نیز به‌زودی و در همین ماه میلادی (فوریه 2020) صورت بگیرد. نکته بسیار جالب و حیرت‌انگیزی که در مورد سودآوری و ارزش سهام تسلا وجود دارد این است که در سال‌های 2018 و 2019، تنها 2 درصد از خودروهای جدید به فروش رفته، برقی بوده‌اند.

Tesla model Y - تسلا مدل Yالبته وارد شدن شرکت‌های بزرگ دیگری مانند پورشه با مدل تایکان برقی خود و فورد با موستانگ Mach-E برقی خود نیز باعث خواهد شد تا در بازارهای جهانی، مردم بتوانند انتخاب‌های بیشتری داشته و کم‌کم، از خودروهای احتراق داخلی به سمت خودروهای برقی، تمایل پیدا کنند؛ اما تسلا تنها حدود یک دهه است که متولدشده و بدون شک در این رقابت سخت و طاقت‌فرسا و البته جذاب، فرازوفرودهای زیادی خواهد داشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا