مکمل بنزین
گوناگونخبر

تاثیر ویروس کرونا بر روی صنعت جهانی خودرو چگونه است؟

ویروس ناخوانده کرونا که این روزها، سروصدای زیادی در جهان به راه انداخته، نه‌تنها توانسته به گفته کارشناسان، صدها میلیارد دلار خسارت به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا یعنی کشور چین وارد کند، بلکه اگر بخواهیم به‌صورت جزئی‌تر نیز ببینیم، توانسته زنجیره تولید و مصرف قطعات و خودرو را نیز تهدید کرده و بر روی صنعت خودروسازی نیز تأثیرگذار باشد.

قبل از شیوع ویروس کرونا، فروش خودرو در کشور چین، در طی بازه زمانی دو سال پیاپی به دلیل کمتر شدن رشد اقتصادی این کشور و هم‌چنین کاهش پیدا کردن مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای برقی، کاهش محسوسی را تجربه کرده بود.

از زمانی که ویروس کشنده نیز شیوع پیداکرده، دولت چین به بسیاری از کارخانه‌ها بزرگ خودروسازی دستور داده است تا هفته آینده یعنی زمانی که این کشور بتواند راه مبارزه قطعی واکسینه کردن کرونا را پیداکرده و در مقابل آن، دست برتر را پیدا کند، بسته باشند.

موسسه اعتبار سنجی موسوم به S&P اعتقاد دارد که شیوع این ویروس ناخوانده، خودروسازان حاضر در بازار آسیا را مجبور خواهد کرد که در سه‌ماهه نخست سال 2020، به میزان 15 درصد از تولید خود را کاهش دهند. شرکت‌هایی که در شهر ووهان یعنی همان مرکز شیوع کرونا، کارخانه داشته‌اند مانند جنرال موتور، نیسان، رنو، هوندا و پژوسیتروئن نیز در معرض این کاهش تولید هستند. درواقع باید این‌گونه گفت که 9 درصد تولید خودرو در کشور چین، از استان هوبی (Hubei)، یعنی شهری که ووهان در آن قرار دارد، صورت می‌گرفته است.

شرکت فولکس‌واگن نیز ازآنجایی‌که 24 کارخانه قطعه‌سازی و خودروسازی در کشور چین داشته و بیش از 40 درصد تولید جهانی این شرکت آلمانی نیز در این کشور صورت می‌گیرد، با ضررهای زیادی مواجه خواهد شد؛ اما برای زمان حاضر، این شرکت اعلام کرده است که تاریخ اعلامی تحویل خودرو به مشتریان، طبق همان برنامه‌های قبلی بوده و زنجیره تولید قطعه نیز به‌محض شروع مجدد تولید، با سرعت به کار خود ادامه خواهد داد.

به همان نسبت که این بحران بیولوژیکی، ادامه پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد که زنجیره تولید قطعه جهانی نیز با آسیب بیشتری مواجه می‌شود. تولیدکنندگان بزرگ قطعه دنیا مانند شرکت‌های بوش، شافلر، زد اف فریدقیشافن (ZF Friedrichshafen)، فورسیا (Faurecia) و ولئو (Valeo)، همگی سرمایه‌گذاری بزرگی در کشور چین انجام داده بودند. این در حالی است که اوایل همین هفته، هیوندای این تصمیم سخت را گرفت و تولید خودرو در کره جنوبی را به دلیل به مشکل خوردن تأمین قطعه از چین، فعلاً به حالت تعلیق درآورد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا