مکمل بنزین
گوناگونآموزش

با سیستم تعلیق و انواع آن بیشتر آشنا شوید

امروزه راحتی سرنشینان و سواری نرم خودرو از جایگاه والایی در میان کمپانی‌های خودروسازی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو که رابطه مستقیم با جاده، خودرو و نیز به موازات آن با راحتی سرنشینان داشته سیستم تعلیق است.
این سیستم باعث می‌شود ارتعاشات و نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به کابین و متعلقات وارد نشود. گفتنی است تماس مؤثر (چسبندگی) چرخ‌ها با سطح جاده از دیگر وظایف کلیدی سیستم تعلیق بشمار می‌رود.

سیستم تعلیق
البته همان‌طور که خودتان آگاهید کیفیت سواری و فرمان پذیری مرتبا در تضاد با یکدیگر قرار دارند و به عبارت دیگر بهبود یکی باعث کاهش کیفیت دیگری خواهد شد. بر همین اساس برخی از مدل‌های مختلف سیستم تعلیق را نام برده و به شرح مختصری از این سیستم‌‌های تعلیق می‌پردازیم.

سیستم تعلیق مستقل

در مدل مستقل سیستم تعلیق هر چرخ جداگانه عمل می‌کند و به‌هنگام وارد شدن ضربه به یکی از چرخ‌ها تنها همان چرخ عکس‌العمل نشان داده و دچار نوسان و ارتعاش می‌شود. این سیستم تعلیق به واسطه ایجاد چسبندگی مناسب با سطوح جاده‌ای، هندسه فرمان بهتر واکنش نشان داده و کیفیت فرمان‌پذیری افزایش می‌یابد.

سیستم تعلیق مک‌فرسون

این سیستم تعلیق توسط Earle S. MacPherson در سال ۱۹۴۰ اختراع شد و تاکنون به‌دلیل حجم‌ کم و قیمت مقرون به صرفه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. در مک‌فرسون یک تعدیل کننده تلسکوپی موقعیت چرخ‌ها را کنترل کرده و فنر به طور مستقیم به کابین اتصال می‌یابد. لازم به ذکر است این سیستم تعلیق مناسب‌ترین گزینه برای خودرو‌های دیفرانسیل جلو به شمار رفته و فرمان‌پذیری در سطح متوسطی قرار دارد.
مک فرسون

سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل A-ARM

در این سیستم تعلیق، دو طبق* یکسان و A شکل موازی یکی در قسمت تحتانی و دیگری در قسمت فوقانی قرار می‌گیرد و در میان آن‌ها فنر و سگ‌دست قرار دارد. این سیستم نیز همانند سیستم تعلیق مستقل سواری نرم و فرمان‌پذیری مطمئنی را فراهم می‌کند.

سیتم تعلیق دو جناغی طبق دار

*طبق قطعه‌ای است که از یک سمت به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می‌گردد.

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من ساندرو خریدم و صد هفتادتا روندم.واقعا عالیه وکم خطر

    1. اگه تواون سرعت تصادف کردی وسالم ازش دراومدی اون موقع ایمن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا