مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

سبک جدید طراحی ایرانی؛ از تغییر چراغ تا اضافه کردن پلاستیک!

در گذشته شاهد بودیم که سازنده برترین خودروهای دنیا، یعنی کمپانی سایپا، با تغییر چراغ های پراید، چند مدل مختلف از این خودرو را روانه بازار کرد و از آنجایی که در ایران هر محصولی که 4 چرخ دارد، به دلیل مشکلات اقتصادی، طرفدار خود را دارد، این خودروها نیز فروش زیادی را تجربه کردند. بعدها سایپا تصمیم گرفت زه کنار درب خودرو را حذف کند و آن را بعنوان آپشن اضافه در نظر بگیرد.

احتمال داده می‌شود که مردم از این تکه پلاستیک کنار درب استقبال کرده باشند، چون مسئولان این کارخانه، تصمیم گرفتن سبک جدیدی از طراحی را با استفاده از پلاستیک نمایش دهند. آنها بعد از تغییر چراغ خودروهای قدیمی خود، به دنبال حرکت کم هزینه تر و با درآمد بیشتر رفته اند، یعنی اضافه کردند تزئینات پلاستیکی متعدد در برخی از محصولات!

به تازگی شاهد نمایش خودروی کوییک R بودیم که تفاوت زیادی با سایپا کوییک معمولی ندارد و تنها برای کسب منفعت بیشتر برای خودروسازی، آماده شده است. در کوییک R سعی شده از رنگ های سیتروئن C3 استفاده شود. خودرویی که قرار بود بعنوان یک دستاورد هسته‌ای راهی پارکینگ منازل شود، ولی نشد. سایپا در این خودرو از تزئینات پلاستیکی بیشتر در بخش های مختلف بهره گرفته و یکی از تکنسین‌های این شرکت، کمی ارتفاع را افزایش داده، تا بتواننند ادعا کنند که شاسی‌بلند تولید کرده‌اند. جای تاسف دارد که چنین خودرویی اجازه تولید پیدا می‌کند و از آن بدتر، مردم برای خرید آن صف می‌کشند.

متریال داخلی به طرز فجیع و ناراحت کننده‌ای، بی‌کیفیت است و شرکت زحمت تحقیق در این بخش را به خود نداده است. جز تفاوت رنگ، هیچ تفاوت دیگری بین کوییک آر و کوییک معمولی وجود ندارد و حتی یک جا لیوانی اضافه نیز در نظر نگرفته شده، تا خریداران بتوانند ادعا کنند، چیزهای بیشتری از این معامله بدست آورده‌اند. کوییک R پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ تیبا و ساینا را در دل خود جای داده است که قدرت بسیار کم 87 اسب بخار و گشتاوری 128 نیوتن متری را در اختیار یک بدنه سنگین‌تر قرار می‌دهد. گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت پیشرانه را برعهده دارد و می‌توان حدس زد که کیفیت آنها هم چندان زیاد نیست.

در کشوری که وضعیت اقتصادی بگونه‌ای پیش می‌رود که پراید قیمتی در حدود 70 میلیون تومان پیدا کرده است، نباید انتظار داشت که اسباب‌بازی پلاستیکی جدید تولید شده، قیمتی کمتر از پراید داشته باشد و در حال حاضر کوییک R با قیمت 90 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. لازم به ذکر است که در گذشته نچندان دور (سال 1394) با این مبلغ می‌توانستید سانگ‌یانگ تیوولی، و با قیمت کنونی پراید جک S5 تازه وارد را خرید. اوضاع تا کجا پیش خواهد رفت، مشخص نیست ولی امیدواریم شاید یک روز کیفیت خودروهای داخلی بهتر شود و شاهد عرضه خودروهای کاملا جدید باشیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. باسلام
    واقعا این مدیران بی تدبیر دولتی و خودروسازها مردم را چی فرض کرده اند. از یک طرف واردات خودرو را ممنوع کرده و از یک طرف این خودروهای آشغال رو به خورد مردم می دهند….

    1. داداش وقتی که میخرند ( میخریم ) یعنی درست فرض کردن دیگه؟! مگه غیر از اینه ؟؟؟
      پس درست فرض کردن.

  2. کسی هم که میخره مقصره
    ببینید رفتارشو انگار یه ماشین دیگه سوار شده
    یا اون ماشینی که اخیراً ایران خودرو میزنه همون فیس لیفت سمند تو اینستاگرام پر از عکسهاشه که انگار موستانگه براشون
    از ماست که بر ماست

  3. سایپا اگر میتونست یه موتور 16 سوپاپ تو حد و اندازه K4m رنو یا TU5 پژو سوار شاسی X200 یعنی ساینا و کوئیک کنه بدون شک این ماشین ها بسیار ارزنده تر میشدند چون آپشن هایی رو دارن که تو خودروهای زیر 150 میلیون تقریبا نایاب هست!هر چند همین امروز هم موتور M15 مگاموتور از TU3 تیپ2 بهتر و قویتره

    1. واقعا اگه یه موتور TU5 بذاره روی تیبا تبدیل میشه به یه ماشین ارزنده تر؟! یعنی مشکلی با ریخت و قیافش نداری؟ متریال میدونی چیه؟ درکی از زیبایی داری؟ سوار میشی صدای کابین اذیتت نمیکنه؟ دقیقاً منظورت کدوم آپشن هاست؟

  4. انصافاً مقاله خوبی بود.
    سایپا اختیار داره هر چی دلش میخواد تولید کنه. میتونه میکنه. چرا تولید نکنه؟ حتماً محصولاتش خریدار داره که ذره ای خودشو به زحمت نمیندازه. شاید چند ماه دیگه تصمیم بگیره انجین موتور گازی رو بذاره روی فرقون به قیمت صد میلیون بفروشه. نوش جونش.
    مشکل سایپا نیست. اتفاقن خیلی هم باهوشه. حماقت و نادانی رو کسایی میکنن که بابت این آشغال های تهوع آور این همه پول میدن. تازه خیلی هم خوشحالن که ماشین بهتر خریدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا