مکمل بنزین
خبر

چانگان ایدو پلاس، سدان جدید چینی‌ها

خودروهای چانگان واقعا محصولات خوبی هستند و جزء خودروهای باکیفیت بازار چین محسوب می‌شوند. چند نمونه از خودروهای این برند در گذشته وارد ایران شده که طرفداران زیادی را هم به‌خود جلب کردند اما در شرایط فعلی، حضور محصولات جدید این برند با حاشیه روبرو شده است. به‌تازگی چانگان نسخهٔ فیس‌لیفت مدل ایدو را با نام ایدو پلاس معرفی نموده که از لحاظ ظاهری جذاب‌تر از گذشته شده است.

در این مدل جدید از زبان طراحی مدرن و تازه چانگان استفاده شده و تمام بخش‌های ظاهری دچار تغییر شده‌اند. در نمای جلویی جلوپنجره بزرگ به ‌سبک خودروهای کره‌ای گنجانده شده که در اطراف آن چراغ‌های باریک و کشیده قرار دارند. تزئینات داخلی این چراغ‌ها بسیار جذاب هستند و از طریق یک LED خطی به هم متصل شده‌اند تا یک تکه بنظر برسند. باید اعتراف کرد که چانگان با این طراحی، کیفیت بالایی را از خود به نمایش گذاشته و هماهنگی زیادی در ایدوپلاس به جشم می‌خورد.

محصول جدید چانگان در 2 تیپ متفاوت عرضه می‌شود که تفاوت اصلی آنها در جچلوپنجره خلاصه می‌شود. چراغ‌های عقب همسو با نمای جلویی طراحی شدند و آن‌ها هم با یک تکه نوار باریک ال‌ای‌دی به هم متصل شده‌اند. ایدو از لحاظ ابعادی 4,730 میلی‌متر طول، 1,820 میلی‌متر عرض و 1,505 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن هم 2,700 میلی‌متر است. تغییرات ابعادی چندان زیاد نیست اما در کل کمی فضای کابین بیشتر شده است. این کابین نسبت به نسل گذشته تغییرات عمدع‌ای داشته و بسیار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی سرگرمی در کنار صفحه‌آمپر دیجیتالی، هردو 10.25 اینچ هستند. طراحی داخلی تاحدودی شبیه به خودروهای بی‌ام‌و شده اما در کل امتیاز خوبی را دریافت خواهد کرد. از جمله تجهیزات استاندارد ایدو سانروف پانوراما، غربیلک فرمان چندمنظوره، استارت دکمه‌ای، ترمزدستی الکترونیکی، سیستم هشدار خروج از خط، دوربین دید 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و تنظیم برقی صندلی راننده هستند.

چانگان برای محصول جدید خود 2 موتور در نظر گرفته شده که برای یک سدان با این ابعاد، هر 2 مناسب‌ بنظر می‌رسند. موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 127 اسب بخار قدرت اولین گزینه خواهد بود که برای کسانی که به خودروهای توربو دار علاقه‌ندارند می‌تواند انتخاب خوبی باشد اما موتور 1.4 لیتری توربو با 157 اسب بخار قدرت قدرت قابل قبولی را برای شما فراهم می‌کند. برای انتقال نیروی این موتورها هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی، شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده. این خودرو با وجود بحران کرونا، بدون تاخیر و از ماه جاری با قیمتی از 71,900 یوآن تا 103,900 یوآن در بازار محلی عرضه می‌شود و اطلاعاتی از عرضه آن در سایر کشورها منتشر نشده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا