مکمل بنزین
گوناگونگزارشبرگزیده‌هاتحلیلیداخلی

ویروس کرونا چه تاثیراتی در بازار خودرویی کشور داشت!

ویروس کرونا، بله این مهمان ناخوانده چند وقتیست وارد کشور عزیزمان ایران شده و باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگی در ابعاد ملی گشته است. بروز این مشکلات در تمامی سطوح موجب محدودیت­‌های گسترده ای در سطح کشور شده تا بتوانیم به سلامت از این گردنه خطرناک عبور کنیم. 

در این مطلب باتوجه به تبعات حاصل از این ویروس همه‌گیر، می­‌خواهیم در حوزه­‌های مختلف، تاثیرات آن را بر بازار خودرویی کشور بررسی و نتیجه گیری نماییم.

با ما همراه باشید

1-تاثیر روانی ویروس کرونا بر بازار خودرویی کشور 

یکی از مهم ترین آثار مشهود از بین رفتن داد و ستد و جنب و جوش خریداران و فروشندگان خودرو است. این امر موجب افول بیش از حد خرید و فروش انواع خودروهای سواری و تجاری شد. بر اساس برخی گزارشها، مشاهده شده است طی یک ماه گذشته (روزهای کاری)، تعداد خرید و فروش خودروهای موجود در بازار کشور به حدی پایین آمد که مراکز تعویض پلاک خبر از عدم مراجعه ارباب رجوع چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی دادند.

مورد دیگری که شاید جالب باشد، حساس شدن بیش از حد برخی خریداران خودرو به تمیزی و نظافت خودروی مورد نظر است.

از شیوع این ویروس همه­‌گیر در کشور تاکنون دارندگان و خریداران خودروها در برخی موارد بیش از حد معقول به تمیزی و ضدعفونی وسایل نقیله خود می‌پردازند که این مورد با توجه به عدم کیفیت مناسب مواد بکار رفته در قسمت­‌های مختلف خودرو اعم از داشبورد و کنسول وسط و واکنش نامناسب اغلب مواد شوینده و ضدعفونی کننده به قطعات پلاستیکی و کم کیفیت موجود در کابین وسایل نقیله می­‌تواند زیان بار و در برخی اوقات باعث آسیب جدی به پلاستیک خشک کابین برخی خودروها شود.

2-تاثیر اجتماعی ویروس کرونا بر بازار خودرویی کشور

شرکت‌­های بزرگ خودروسازی کشور با توجه به شیوع بیش از حد این بیماری و عدم استقبال مردم برای خرید محصولات تولیدی، با متوقف کردن یا به حداقل رساندن تولید و عرضه محولات مختلف سواری و تجاری خود، روی به ساخت اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و … آورده اند که این امر با تمام محاسنش، در دراز مدت و پس از اتمام دوره این بیماری همه‌گیر در کشور، می­‌تواند موجب کمبود مضاعف عرضه محصولات مختلف در بازار و گرانی دوباره آن­‌ها شود.

 

3-تاثیرات سیاسی  ویروس کرونا بر بازار خودرویی کشور

به جرات باید گفت مهم ترین و مخرب ترین تاثیر این ویروس همه‌­گیر بر بازار خودرویی کشور، تبعات حاصله آن در بعد سیاسی بازار است.

با توجه به همه­‌گیر بودن این بیماری خطرناک، نسبت عرضه به تقاضا روند متفاوتی را شروع کرده که این امر در کنار بعد روانی و سیاسی، تبعات بسیار شدیدی را هم در حال حاضر و هم در آینده بازار خودرویی کشور پدیدار خواهد کرد.

بطور مثال باید به این نکته اشاره کرد که  نسبت عرضه و تقاضای خودرویی همچون تیبا 2 در بازار خودرویی کشور در اغلب اوقات بیش از 10 الی 15 درصد بوده است که در صورت تدوام این شرایط ناخوشایند، هم عرضه و هم تقاضای این محصول پرفروش به صفر نزدیک خواهد شد.

تبدیل خودروهای فرسوده به محصولات جدید

آخرین مورد حاصله از بعد سیاسی ویروس کرونا بر بازار خودرویی کشور، تبدیل خودروهای فرسوده به محصولات جدید است. در شرایط قبل از شیوع این بیماری، تبدیل خودروهای فرسوده به محصولات جدید با روند رو به رشدی روبه‌­رو بوده و چشم انداز کارشناسان و پیش بینی­‌های صورت گرفته، همگی از روند خوب پیش روی حکایت داشتند.

اما پس از شیوع این ویروس، با تعطیلی اغلب مراکز و شرکت‌های فعال در این حوزه، این روند بهبود و نوسازی ناوگان خودروهای سواری و تجاری کشور با وقفه روبه‌رو شده و همچنان معلوم نیست که این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت. بدیهی است در صورت ادامه این روند، با مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان خواهد بود و همچنین عدم تحویل به موقع اتومبیل­‌های تولیدی، تبدیل خودروهای فرسوده به محصولات جدید نیز یکی از عوامل مهم و قابل تامل خواهد بود.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا