مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه جک J4 با پژو پارس اتوماتیک

پژوپارس در ایران از قدمت زیادی برخوردار است و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد که بیشتر به‌دلیل شتاب بهتر نسبت به رقبا است. اما این خودرو دیگر پیر بنظر می‌رسد و باید جای خود را به جوان‌تر‌ها بدهد. برای اینکه ببینیم آیا سایر خودروهای بازار توان رقابت با پژو پارس را دارند، به سراغ یک خودروی چینی با نام جک J4 رفته‌ایم تا مشخصات این 2 را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام خودروی بهتری هستند. نماینده چینی الاصل یا نماینده فرانسوی الاصل.

کمپانی جک را می‌توان یکی از محبوب‌ترین برندهای رده ارزان قیمت در ایران دانست و در چین نیز جایگاه خوبی دارد. جک J4 یک سدان در کلاس ساب کامپکت است که از سال 1397 در ایران معرفی شد تا شاید بتواند بخشی از بازار را پوشش دهد.پژوپارس را دیگر نمی‌توان فرانسوی دانست و قطعات این خودرو تولید چین و ایران هستند اما خیلی‌ها باز هم آن را بهتر از خودروهای چینی دیگر می‌دانند. با ما همراه باشید…

نمای بیرونی

در طراحی جک J4 سعی شده از سایر المان‌های سبد محصولات جک الهام گرفته شود اما این خودرو در واقعیت نمی‌تواند با سایر خودروهای هم‌خانواده خود مقایسه شود و از لحاظ ظاهری، جذابیت زیادی ندارد. در نمای بیرونی ظاهری کوچک‌شده از چند خودرو را می‌بینیم که تا حدودی طراحی کسل کننده و یکنواخت است. در نمای عقب شرایط بدتر می‌شود اما زمانی که این خودرو را در ظاهر با پارس مقایسه می‌کنیم، ظاهری مدرن‌تر دارد اما این به معنای برتری جک J4 نیست. ظاهر مدرن‌تر همیشه نمی‌تواند بهتر باشد و پژو پارس که اکنون پیر بنظر می‌رسد در ظاهر جذابیت بیشتری برای ما ایرانی‌ها دارد.

ظاهر پژوپارس جذابیت بیشتری برای ایرانی‌ها دارد

کابین

جک J4 در بخش طراحی داخلی در همان ابتدا از پژوپارس بهتر خواهد بود و همه‌چیز در آن زیباتر و چشم‌نوازتر است. کنسول میانی، ظاهری بروزتر دارد و نظر خریداران را بخوبی می‌تواند جلب کند. غربیلک فرمان درست شبیه به سایر خودروهای جک طراحی شده و خوش‌دست بودن هم یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.

پژوپارس اگرچه از داشبوردی جدیدتر نسبت به نسل گذشته خود، بهره می‌‌برد اما در رقابت با جک J4 با اختلاف زیادی شکست می‌خورد. در بحث فضای داخلی، تفاوت بیشتر برای سرنشینان جلو قابل لمس است، فضای پای برای سرنشینان جلوی پارس بیشتر از جک است. از لحاظ کیفیت متریال داخلی اگر چه جک J4 متریال خشک و پلاستیکی دارد اما در مقایسه با پارس، جنس مواد بکار رفته در آن بهتر است.

کابین جک J4 زیباتر و در عین‌ حال از تکنولوژی بهتری بهره می‌برد

تجهیزات

نباید در این رنج قیمتی، تواقع تجهیزات عجیب‌و غریبی داشت و تورم باعث شده این خودروها که در گذشته قیمت زیادی نداشتند، اکنون برای برخی از کارمندان‌ هم دست نیافتنی شوند. جک J4 لیست تجهیزات بلندی ندارد و از جمله امکانات این خودرو می‌توان به 2 کیسه‌هوای ایمنی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور دنده عقب و کروز کنترل اشاره کرد. در مقابل پارس اتوماتیک نیز تجهیزات مشابه‌ای دارد و اختلاف چندانی با جک ندارد به همین دلیل می‌توان این خودروها را از لحاظ آپشن، برابر دانست.

مشخصات فنی

جک J4 از موتور 1.5 لیتری و 4 سیلندر با 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد و یک جعبه دنده اتوماتیک CVT وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد که چندان بی‌نقص نیست و نمی‌توان آن را گیربکس هماهنگی دانست. پژو پارس اتوماتیک از موتورهای TU5 ایران خودرو با حجم 1.6 لیتر و توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد که به یک گیربکس اتوماتیک مجهز شده. اختلاف قدرت این دو موتور چندان با هم تفاوتی ندارند، و این دیدگاه کهنه برخی از افراد هست که پارس را بدون رقیب می‌دانند. در بحث مصرف سوخت و کیفیت ساخت نیز می‌توان جک J4 را برتر دانست.

جک J4 اگر چه کمی در بحث قدرت، ضعیفتر است اما سایر بخش‌ها همانند کیفیت ساخت، مصرف سوخت، موتور جدیدتر باعث می‌شوند تا ارزش خرید بیشتری داشته باشد.

معایب

جک J4 خالی از نقص نیست و از مهمترین معایب این خودرو می‌توان به قدرت نه چندان زیاد پیشرانه، بازار دست دوم کم رونق اشاره کرد. در سوی دیگر میدان، پژوپارس اتوماتیک، معایب بیشتری را در خود جای داده است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کیفیت ساخت پایین، مصرف سوخت بالا ، قیمت غیر منطقی و استهلاک بالا اشاره کرد.

کلام آخر

  • جک J4 خودرویی جدیدتر و قابل اعتمادتر است که در بحث ایمنی، تکنولوژی، کیفیت ساخت و … از پارس عملکرد بهتری دارد در حالی که مردم به خرید خودروی قدیمی پژو، میل بیشتری نشان می‌دهند. بنظر میرسد جک J4 بتواند گزینه بهتری در مقابل پژوپارس باشد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. چی گیرش میاد تبلیغ آشغالای ایرانی رو بکنه؟
      چه حرفیه آخه بی طرف دارن مقایسه میکنن خوب معلومه محصولی که با تکنولوژی 2012 ساخته میشه اصلا قابل قیاس با پارس مدل 1990 نیست.

  1. من همه خودرو های تولید داخل رو سوار شدم اونایی که خودرو چینی رو بد میدونن مطمئنا سوارش نشدن .واقعا خیلی اختلاف هست بین این دوتا .چینی ها دارن با کره ای ها رقابت میکنن خیلی خنده دارع که با لگن ۱۹۹۰ مقایسه بشه .

  2. جک جی 4 واقعا طراحی داخل کابینو به روز و زیبا طراحی کرده و شکی در این نیست اما طراحی بیرونش به سنگینی و پختگی پارس نیست و این یکی از دلایل بزرگ فروش بیشتر پارس در ایرانه بنظرم مردم ایران سدان های کشیده با خطوط شکسته کمتر رو به سدانی با طراحی شلوغ و چراغ های نامتوزان نسبت به بدنه ترجیح میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا