مکمل بنزین
خبر

خودروسازان از اجرای استاندارد یورو ۵ امتناع کردند!

در حالی که قرار بود سطح بالاتری از استاندارد آلایندگی در خودروها رعایت شود و الزام این موضوع در دستور کار بود، نوزدهم اسفند سال گذشته وزیر صنعت از جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خواست تا الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 لغو کند و آن را به 6 ماه پس از رفع تحریم های صنعت خودرو موکول شود. حال در سال جدید با نزدیک شدن به زمان اجرای این قانون، مدیران ایران خودرو و سایپا در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند که یکی از آنها لغو مصوبه الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو5 از ابتدای سال جاری و اجرای آن به بعد از لغو تحریم‌هاست.

افزایش تخصیص ارز از سیستم بانک مرکزی به خودروسازان و همچنین تسهیل واردات قطعات به ویژه از چین همزمان با شیوع ویروس کرونا از دیگر خواسته های خودروسازان از معاون اول رئیس جمهور است. در همین راستا، حبیب هاشمی‌فرد، عضو انجمن قطعه‌سازان که تولیدکننده قطعات خودرو با استاندارد یورو 5 است، گفت بابت این ارتقاء هیچ افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشته‌ایم. ایران‌ خودرو این شرط را برای ما گذشته بود که استاندارد خودروها از یورو 4 به یورو 5 طوری تغییر کند که هیچ قطعه‌ای در خودرو نیاز به تغییر نداشته باشد و همه قطعات با نرم‌افزار جدید و کالیبراسیون جدید همخوانی پیدا کنند، در این مورد حتی کاتالیست خودروها نیز ثابت بوده است. با وجود اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان که خود را از گرانی خودرو جدا می‌کنند، در بازار شرایط متفاوت است و قیمت خودروها به دلیل عدم تطبیق عرضه و تقاضا، به شدت رشد داشته است.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا