مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌هاتحلیلی

رانندگی خواب آلود را جدی بگیریم!

رانندگی خواب آلود یک نگرانی رو به رشد برای رانندگان امروزی است و میتواند باعث تصادفات و در پی آن آسیب به خودروها و یا بدتر از آن باعث صدمه به خود رانندگان و دیگران شود. این نگرانی در حال حاضر برای صدهزار تصادف در هر سال وجود دارد. (بر اساس آمار اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا)

علاوه بر این، رانندگان خواب آلود در 21 درصد تصادفات منجر به مرگ نقش دارند و به این دلیل شناخت علائم خواب آلودگی و درک اثرات شناختی آن برای رانندگان مهم است تا بتوانند رانندگی در حالت خواب آلودگی را از بین ببرند و عادت به رانندگی ایمن را در خود نهادینه کنند.

خواب آلودشناخت علائم

نشانه های معمول خواب آلودگی که باید رانندگان آنها را بشناسند عبارتند از خمیازه کشیدن بیش از حد یا مالش چشم ها، احساس بی قراری، تغییر دادن بی دلیل خط سیر خودرو، بی تمرکزی و خیال بافی یا رفتن روی نوار رامبل (نوار های لرزاننده در حاشیه راه ها که برای هشدار به رانندگان جهت جلوگیری از انحراف استفاده میشوند ) با این حال خیلی از نشانه ها ناشناخته باقی مانده اند

به عنوان مثال، رانندگی به تنهایی و یا در یک مدت طولانی، میتواند باعث بوجود آمدن احساس کسالت و از دست دادن تمرکز در رانندگان بشود.

حتی رانندگی طولانی در نور روز -به جهت صرفه جویی در زمان- میتواند عامل احساس خستگی یا خواب آلودگی در رانندگان باشد.

علاوه بر این افرادی که در هفته بیش از 60 ساعت کار میکنند باید خیلی بیشتر مراقب باشند چرا که این افراد 40 درصد بیشتر در معرض تصادف رانندگی قرار دارند (بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بنیاد ملی خواب آمریکا)

اثرات خواب آلودگی

عدم توجه به مسافت طی شده یا خیال بافی از اولین علایم خواب آلودگی میباشند.

یک مطالعه در مراکز کنترل بیماری ها نشان میدهد که رانندگی در حالت خواب آلودگی قابل قیاس با رانندگی در حالت مستی است. شخصی که برای مدت 18 ساعت یکسره بیدار بوده از نظر هوشیاری مانند شخصی است که الکل خون او 0.5 درصد است (برای رانندگی در آمریکا مقدار قانونی آن نباید از 0.08 درصد بیشتر باشد). رانندگی در این حالت میتواند باعث کاهش توجه و تاخیر در تصمیم گیری در رانندگان شود.

((بیدار شو))

نگرانی های بیشماری در رانندگی وجود دارد، مانند رانندگی در حالت مستی، در حالت پریشان یا آموزش رانندگی به نوجوانان، اما رانندگی خواب آلود یکی از خطرات کمتر شناخته شده مربوط به ایمنی جاده است.

جدیدترین مطالعات انجام شده نشان میدهد که از 5 تصادف منجر به فوت حداقل یک تصادف به خاطر خستگی راننده است که به طور قابل توجهی بالاتر از آمار منتشر شده توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراهها (آمریکا) میباشد. زیرا مشکل است که به طور مشخص بتوان تعیین کرد که راننده چقدر خسته بوده است.

رانندگی خواب آلودچند علت اساسی رانندگی خواب آلود عبارتند از

کم خوابی، خواب تکه تکه، بد خوابی مزمن، و عوامل دیگر در تضاد با ریتم نرمال شبانه روزی، اختلالات خواب، استفاده از داروهای آرام بخش و یا حتی مصرف الکل.

خستگی و خواب آلودگی باعث تضعیف عکس العمل و همچنین کیفیت پردازش اطلاعات توسط مغز شما میشود.

به طور کلی بیخوابی باعث کاهش کارایی و افزایش پرخاشگری و بی دقتی میشود.

براساس یک نظرسنجی که توسط بنیاد ملی خواب انجام شده، 60 درصد از آمریکاییها در حالت خواب آلود رانندگی کرده اند. رانندگی خواب آلود اغلب با رانندگی در حالت مستی مقایسه میشود زیرا اختلالات در این دو حالت مشابه هستند. این موضوع بسیار شایع تر و جدی تر از آن است که مردم فکر میکنند.

رانندگی خواب آلود

متاسفانه فقط یک نفر از پنج نفر وقتی احساس خستگی میکنند کنار میزنند تا استراحت کنند.

کمک کنیم تا جاده هایمان را ایمن نگه داریم و به یاد داشته باشید که برای زنده رسیدن به مقصد باید بیدار بمانید.

چگونه از رانندگی خواب آلود اجتناب کنیم

رانندگی در حالت خواب آلود، مانند رانندگی در حالت مستی شرم آور و عواقب آن مرگبار است.

اما درمان آن بسیار ساده است: خواب خوب شبانه

در دنیای امروز خواب یک ساعت یا دو ساعت در شب مسئله غیر طبیعی به نظر نمیرسد.

برای بعضی از مردم زندگی بدون خواب 8 ساعت یک نشان افتخار محسوب میشود. اما عواقب آن (به ویژه برای رانندگان) میتواند مرگبار باشد.

آموزش به رانندگان برای خواب خوب شبانه اولین راه حل برای مبارزه با رانندگی خواب آلود است.

 

چند پیشنهاد ساده برای اجتناب از رانندگی خواب آلود

اگر راننده یک همراه دارد مکررا توقف کنند و جای خود را با همراهش عوض کنند و اگر راننده تنها است توقف کند و یک چُرت بزند. نوشیدن یک لیوان قهوه میتواند مفید باشد اما جایگزینی برای چُرت نیست. کافئین مفید است اما مشکل اینجاست که شما باید حداقل دو لیوان قهوه یا 4 تا 6 عدد نوشابه مصرف کنید تا پس از 20 تا 30 دقیقه اثر کند. یکی از راههایی که پیشنهاد میشود این است که اگر شما به تنهایی رانندگی میکنید کنار بزنید، دو فنجان قهوه بنوشید و برای 20 تا 30 دقیقه چرت بزنید. این کار باید به اندازه کافی شما را سر و حال کند و شما میتوانید سالم به مقصدتان برسید. اگر شما هنوز هم احساس خواب آلودگی و خستگی دارید این کار را تکرار کنید.

به هر حال بهترین درمان، همان خواب خوب شبانه است.

آیا تا به حال شما یا اطرافیانتان هم در حالت خواب آلود رانندگی کرده اید؟

اگر پشت فرمان خواب آلود باشید و تا نقطه مورد نظر کمتر از 30 کیلومتر فاصله داشته باشید، آیا ترجیح میدهید به رانندگی ادامه دهید یا کنار بزنید و استراحت کنید؟

لطفا نظر یا تجربه خود را در خصوص این مطلب برای ما بنویسید.

یاشار علی اکبرپور

فارغ التحصیل رشته نرم افزار پخش قطعات یدکی خودرو علاقمند به دنیای خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا