مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه برلیانس H320 و دانگ فنگ H30Cross

کمپانی های چینی را می‌توان به سه سطح خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی کرد که بیشتر خودروهای داخل ایران، محصولات متوسط از برندهای متوسط هستند. بنابراین نباید انتظار خودروهای برتر جهان را از این محصولات داشت. برلیانس H320 و دانگ فنگ H30Cross را می‌توان 2 محصول مطرح و پرطرفدار بازار دانست که قیمت آنها روز به روز در حال افزاریش است. البته به دلیل تحریم‌ها، تولید و عرضه آنها با حاشیه روبرو شده است اما همچنان هوادار خاص خود را دارند. البته به دلیل نسخه گران‌تر برلیانس با نام کراس، در این بررسی نمونه هاچبک را مد نظر قرار داده‌ایم.

با ما همراه باشید تا مشخصات این خودروهای بازار کشور را با هم، بهتر بررسی کنیم.

طراحی خارجی

دانگ فنگ H30 کراس طراحی چندان بروز شده‌ای ندارد و در ابتدا نقدهای بسیاری بر این خودرو وارد شد اما بعدها به دلیل قیمت منطقی، کمی از حجم نقدها کاسته شد. از لحاظ ظاهری می‌توان اچ30 کراس را یک خودروی قدیمی دانست که با المان‌هایی مانند چراغ‌های ال‌ای‌دی، سعی شده تا حدودی بروز شود. نمای جلویی خودرو قابل قبول است اما در نمای عقب، یک طراحی کلاسیک ناهماهنگ را مشاهده می‌کنیم.

در مقابل با برلیانسی روبرو هستیم که با خودروسازان و طراحان برتر جهان، همکاری می‌کند. در ظاهر بی‌شک، برلیانس خودروی بروزتر و زیباتری است اما نقص ظاهری همانند فاصله و فرم نچندان جذاب چراغ‌های جلو و طراحی قدیمی‌شده چراغ‌های عقب در آن دیده می‌شود. اگرچه تشخیص زیبایی یک خودرو از روی ظاهر امری سلیقه‌ای بوده اما برلیانس را می‌توان در این بخش برتر دانست.

کابین

بر خلاف نمای بیرونی، طراحی کابین دانگ فنگ H30 کراس بسیار خوب است و در رنج خود می‌تواند بهترین باشد. یک طراحی مدرن و بروز که برای یک خودروی ارزان‌قیمت (البته در بازار چین) فوق‌العاده بنظر می‌رسد. کنسول وسط و آمپر پشت فرمان تا حدودی اسپرت هستند و بخش‌هایی همانند صفحه‌نمایش لمسی، ورودی‌های هوا و کلیدهای کنترلی طراحی خوبی دارند. صندلی‌ها می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند اما فضای داخلی تا حد بسیار خوبی جادار طراحی شده است. کیفیت متریال همانند سایر خودروهای ارزان قیمت از جنس پلاستیک خشک است و این یک روال عادی در طراحی خودروهای چینی محسوب می‌شود.

در مقابل طراحی کابین برلیانس H320 بیش از حد ساده ساده و یکنواخت است و به هیچ وجه نمی‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. تمام بخش‌ها حتی غربیلک فرمان هم طراحی قدیمی و نامناسبی دارند و به هیچ وجه توان رقابت با اچ30 کراس را نخواهد داشت. متریال به کار رفته در کابین هم کیفیت چندان خوبی ندارد و فضای داخلی به‌خصوص در قسمت عقب برای سرنشینان تا حدودی تنگ و آزار دهنده است. در این بخش با اختلاف زیادی اچ30 کراس برتر ظاهر می‌شود.

پیشرانه

دانگ فنگ H30 کراس از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر نام آشنا بهره می‌برد. موتور TU5 این خودرو توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد و به گیربکس اتوماتیک ساخت Aisin ژاپن مجهز شده است. عدم هماهنگی موتور، وزن خودرو و گیربکس باعث شده تا آن عملکرد عالی مورد نظر گاهی رخ ندهد!

نسخه 1.5 لیتری برلیانس توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت را دارد اما این خودرو را می‌توان با موتور 1.6 لیتری نیز در بازار تهیه کرد که با اختلاف بهتر از اچ30کراس ظاهر خواهد شد. این پیشرانه توان تولید 114 اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقيقه و ۱۵۴ نيوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور بر دقيقه را دارد که با توجه به ابعاد خودرو حتی در مدل اتوماتیک نیز عملکرد خوبی نسبت به رقبا دارد. در این بخش برلیانس خودروی برتر میدان خواهد بود.

تجهیزات

H30 کراس امکانات نسبتاً قابل قبولی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کیسه هوای جلو و جانبی، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث، صفحه نمایشگر مرکزی 6.5 اینچی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، کامپیوتر سفری، سانروف برقی،سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و 2 توییتر، سنسور و دوربین عقب اشاره کرد. نسخه سدان این خودرو 3 ستاره ایمنی از موسسه استاندارد چین دریافت کرده است.

در مقابل برلیانس H320 از تجهیزاتی همچون2 کیسه هوای ایمنی کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا دارای 4 عدد بلندگو و2  عدد توئیتر، ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع با تنظیمات الکترونیکی، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو بهره می‌برد. از لحاظ ایمنی بر اساس ادعای شرکت سازنده این خودرو5 ستاره دریافت کرده است اما اطلاعاتی در اینترنت برای تایید این گفته وجود ندارد. بنابراین می‌توان اچ30کراس را کامل‌تر و ایمن‌تر دانست.

کلام آخر

در بررسی مشخصات این خودروها، مهمترین بخش‌هایی که می‌توانند در انتخاب یک خودرو تاثیرگذار باشند را مطرح کرده‌ایم و در کل هر 2 محصول در رده خود دارای نقاط ضعف و قدرت متفاوتی هستند اما بنظر می‌رسد در شرایط کنونی می‌توان به اچ30 کراس نگاه مثبت‌تری داشت.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اچ سی کراس خودروی بی درد سر و سخت جانی است که با توجه به شرایط فعلی و قیمت سرسام‌آور لوازم یدکی و اجرت تعمیرات ماشینی مقرون به صرفه است

  2. من که شخصا۲سال اچ سی کراس دارم به نظرم خیلی عالیه و خیلی ازش راضیم..
    تازه تمام آپشن هارا هم دارد..
    واقعا عالیه من تجربه اش کردم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا