مکمل بنزین
رپورتاژ

پیکاپ‌های معروفی که به ایران نیامدند

اتومبیل‌های باربری سال‌هاست که مورد توجه شرکت‌های معتبر اتومبیل‌سازی جهان قرار گرفته‌اند. استقبال مردم از این اتومبیل‌ها مخصوصا در شهرهای کوچک، مناطق روستایی و… هم باعث شده که رقابت میان اتومبیل‌سازان در این کلاس بدنه داغ باشد. این اتومبیل‌ها در جهان به نام «پیکاپ» شناخته می‌شوند، اما ایرانی‌ها بیشتر آن را به نام وانت می‌شناسند. شاید باورتان نشود که در برخی از نقاط جهان مثل آمریکای شمالی، مردم بیشتر از اینکه دنبال یک اتومبیل سواری باشند، پیکاپ‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنند و به همین دلیل این اتومبیل‌ها بازار داغی در این نقاط دارند. حتی مردم شهرها هم سراغ این خودروها می‌روند، چون این کلاس خودرویی بسیار کاربردی بوده و برای ترددهای خارج شهر و آفرود هم کاربرد دارد. اینجا به معرفی پیکاپ‌هایی پرداخته‌ایم که به کشور ما راه نیافته‌اند، اما در بازار اتومبیل دنیا بسیار معروفند.

فورد رنجر

یکی از معتبرترین شرکت‌های اتومبیل‌سازی آمریکایی، فورد است. همانطور که گفتیم آمریکایی‌ها علاقه عجیبی به پیکاپ‌ها دارند. این شرکت هم همه ساله به طراحی و ساخت پیکاپ‌های زیبا و پرقدرت می‌پردازد. اگر به گذشته تولید پیکاپ در این شرکت نگاهی بیندازیم باید بگوییم که اوج طرح‌های جدید فورد در مدل رنجر ۲۰۱۲ خلاصه می‌شود. فورد رنجر برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی جهانی استرالیا به نمایش درآمد. فورد سال‌ها پیش با معرفی مدل رنجر توانسته بود بازار پیکاپ‌ها را در اختیار خود بگیرد. اما مسئولان این شرکت تصمیم گرفتند تا دستی به صورت مدل قدیمی بکشند و یک محصول با کارایی‌های متفاوت رونمایی کنند.

 رنجر ۲۰۱۲ با این قابلیت‌ها خیلی زود نگاه منتقدان را به سوی خود جلب کرد. این خودرو در دو مدل تک و دو کابین با قدرت موتور متفاوت به بازار عرضه شده است. در مدل تک کابین یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری به کار رفته است. اما موتور دو کابین‌ها با حجم موتور ۶ سیلندر ۲.۳ لیتری و وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم چهره متفاوت‌تری هم دارد. رنجر ۲۰۱۲ به روز شده با امکاناتی نظیر دوربین دید عقب، سامانه کمک پارک، کنترل نوسانات تریلر، دو نوع سامانه محرک موتور، طراحی جدید سپر جلو و عقب، چراغ‌های جدید در جلو و عقب، پنجره بزرگ‌تر، سیستم تعلیق، فرمان جدید، داشبورد دگرگون شده و نمایشگر چهره‌ای متفاوت از یک پیکاپ پیشرفته را نشان داد.

تویوتا تاکوما

پیکاپ‌های تویوتا در همه جای دنیا معروفند. تویوتا تاکوما یکی از معروف‌ترین اتومبیل‌ها در این کلاس بدنه است. این خودرو با سامانه‌های به روزی همچون قفل مکانیکی دیفرانسیل عقب، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی و سربالایی، تایرهای گودریچ، موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۳۰۴ اسب بخار و گشتاور ۴۲۵ نیوتن متر، کنترل سرعت خودرو، پنل مرکزی، سیستم جدید صوتی، ۶ بلندگو و مسیریاب ماهواره‌ای، دل بسیاری از علاقه‌مندان پیکاپ را برده است. این مدل چه در نوع بیابانی و چه درنوع اسپرت دارای صندلی‌های ضد آب، چراغ‌های چرخان در آینه‌های کناری خودرو وچرخ‌های ۱۸ اینچ کروم است. چراغ‌های جلویی حالتی از خشم و عصبانیت را به ظاهر تاکوما بخشیده و اگزوزهای دوبل استیل هم به جذابیت‌های بصری کار افزوده است.

اشکودا مونتیاک

اشکودا یک شرکت اتومبیل‌سازی معتبر اروپایی است که در کشور جمهوری چک فعالیت دارد. این شرکت تا به حال اتومبیلی در کلاس پیکاپ به بازار نداده، اما اخیرا از مدل مفهومی خود در این کلاس رونمایی کرده که حسابی نظرها را به خود جلب کرده است. البته این شرکت گفته که شاید مدل واقعی این پیکاپ کمی متفاوت‌تر از مدل مفهومی رونمایی شده باشد، اما این تفاوت‌های بسیار جزئی خواهد بود. شرکت اشکودا نام این مدل را «مونتیاک» گذاشته است. قطعا پیشرانه پیکاپ‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. موتور این محصول شرکت اشکودا ۲ لیتری خواهد بود که می‌تواند ۱۸۷ اسب‌بخار قدرت برای این پیکاپ ۲۴۵۰ کیلوگرمی تولید کند. مونتیاک در زیر خود چرخ‌های ۱۷ اینچی با تایرهای مخصوص آفرود دارد که از هر جهت این اتومبیل را برای حرکت در جاده‌های ناهموار آماده می‌کند.

به هرحال پیکاپ‌ها در بازار خودرو کشور ما هم بسیار خرید و فروش می‌شوند. سایت دیوار مرجع خرید و فروش خودرو است و می‌توان با نگاهی به آن متوجه بازار خوب این کلاس خودرویی در ایران شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا