مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه ریگان کوپا فلگشیپ با SWM G01 برای اولین بار در ایران

چندی است که با آغاز تحریم خودرو و خروج برندهای معتبر از بازار پرجنب و جوش ایران، ورود کراس اوورهای چینی هم قیمت و در عین حال ناشناخته به بازار نه چندان متنوع ایران آغاز شده است. در این بین دو کراس اوور لوکس ریگان کوپا و SWM G01 در صدر این سگمنت قرار گرفته و بزودی با گسترش گسترده تحویل ها، بازار هر دو خودرو داغ خواهد شد.

ریگان کوپا


ریگان کوپا در نمایشگاه خودرو تهران 96 به صورت نه چندان واضح و روشن رونمایی شد. آغاز سال 97 بود که این خودرو در خط تولید ریگان خودرو قرار گرفت. اوایل تحویل این خودرو با تیپ اکسکلوسیو و رویال آغاز شد. اما اولین سری از تیپ فلگشیپ بعد از 6 ماه تاخیر تحویل مشتریان شد. اما این آخر ماجرا نبود و با آغاز تحویل این خودرو در هر سه تیپ، مشکلات پلاک گذاری جلو تردد این خودرو را گرفت. گویا کوتاهی ریگان خودرو باعث عدم پلاک گذاری کوپا شده بود. ولی هر چه بود پس از 9 ماه از اولین تحویل کوپا در ایران، این خودرو پلاک شد و همچنان برخی مشکلات مانند عدم تحویل کوپا هنوز ادامه داشته و افارد ثبت نام کننده از سال 97 منتظر خودرو خود هستند.


اما به هرحال اکثر کارشناسان صنعت خودرو، کوپا را لوکس ترین خودرو بازار فعلی ایران نام گذاری کرده و اعتقاد به استفاده از متریال بالا دارند. اما ما قصد معرفی و مقایسه مدل فلگشیپ این خودرو را داریم.
ریگان کوپا دارای موتور 1500 سی سی توربوشارژ است که با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قادر به تولید 156 اسب بخار، قدرت و 210 نیوتن متر، گشتاور را دارد.


از امکانات مهم این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– دارای سقف پانورامیک
– مجهز به دوربین 360 درجه به همراه سنسور هشدار موانع در عقب و جلو خودرو
– دارای سیتم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
– دارای جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی
– دارای رادار نقطه کور و رادار هشدار خروج از بین خطوط
– دارای صفحه آمپر تمام دیجیتالی
– مجهز به چراغ های زنون
– صندلی‌های جلو برقی به همراه حالت مستر و گرمکن
– دارای ترمز دستی برقی و اتو بریک
– و …

 

SWM G01

محصولات برند SWM، جایگزین خودرو بیسو T5 شده است، سیف خودرو به بهانه تغییرات مدیریتی بیسو در چین و تحریم ها، نتوانست بیسو T5 را به مشتریان تحویل بدهد پس در مرحله اول مدل G01 که چند روزی است تحویل آن شروع شده است، جایگزین کرد. G01 علیرغم بدست آوردن نتایج ضعیف تست ایمنی در چین، اما از امکانات ایمنی خوبی بهره مند است که در بخش امکانات این خودرو ذکر خواهیم کرد.


SWM G01 مانند ریگان کوپا دارای موتور 1500 سی سی توربوشارژ است که با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 210 نیوتن متر، قدرت را دارد.


از امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– دارای سقف پانورامیک
– مجهز به دوربین 360 درجه به همراه سنسور هشدار موانع در عقب و جلو خودرو و شناسایی اشیا متحرک
– دارای سیتم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
– دارای رادار نقطه کور و رادار هشدار خروج از بین خطوط و رادار جلوگیری از تصادف
– دارای صفحه آمپر نیمه دیجیتالی
– صندلی راننده برقی و مجهز به گرمکن و سردکن صندلی
– دارای ترمز دستی برقی
– دارای دوربین DVR
– و …

مقایسه

 

1- طراحی

هر دو کراس اوور از نظر طراحی، زیبا هستند ولی G01 با داشتن خط های شکسته در جلو خصوصا در بخش جانبی خودرو، ناهماهنگی بیشتری ایجاد کرده و در مقایسه با کوپا که طراحی روان دارد، از نظر برخی زشت به نظر رسیده است. اما نکته مشترک در طراحی هردو، موضوع کپی کاری است. کوپا در قسمت جلو از محصولات فولکس واگن و بخصوص نسل قبلی تیگوان کپی شده است. همچنین در قسمت عقب از کراس اوورهای برند پورشه نیز الهام گرفته است.
G01 هم در قسمت جلو خصوصا بخش چراغ ها از محصولات آئودی کپی شده و در قسمت عقب نیز شاید برایتان جالب باشد که از یک خودرو چینی با نام MG RX5 کپی کاری شده است. ولی هرچه که باشد، کپی بخش عقب بهتر از آب درآمده است.
درقسمت کابین هم هر دو خودرو زیبایی خاص خود را داشته و انتقاد بزرگی به آن وارد نیست.

2- موتور و گیربکس

نکته مشترک بعدی هر دو کراس اوور چینی، موتور و گیربکس آنها بوده که هر دو دارای موتور 1500 سی سی توربوشارژ و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک هستند. ولی در این قسمت و بر روی کاغذ گشتاور تولیدی SWM G01 با 20 نیوتن متر، برتری را نسبت به کوپا نشان می‌دهد. اما این موضوع برتری کلی نسبت به موتور کوپا محسوب نشده و باید در جاده ها تست شود. زیرا عواملی چون آب و هوا و بخصوص هماهنگی موتور با دیگر قسمت خودرو، برتری فنی را مشخص خواهد کرد.

3- امکانات

امکانات و آپشن خودرو یکی از مهم ترین پارامترها در انتخاب و خرید خودرو است. هر دو محصول مورد نظر از امکانات معقولی بهره مند هستند، اما هر کدام گاهی برتری های کوچکی را به رخ یکدیگر می‌کشند. برای مثال کوپا در مدل فلگشیپ امکاناتی چون جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی، سنسور باران، صندلی برقی سرنشین جلو و گرمکن، اتو بریک و … را بیشتر دارد. در مقابل G01 امکاناتی چون دوربین DVR، پاور ویندو، سردکن صندلی راننده، رادار جلوگیری از تصادف در جلو خودرو و … را بیشتر دارد.

 

4- خدمات پس از فروش

هر دو برند با توجه با تازه وارد بودن و تحریم ها هنوز از نظر وجود قطعه در بازار و حتی نمایندگی های خدمات پس از فروش مشکل دارند. گرچه که شرکت های پشتیبان کننده این دو خودرو هر روز در حال افزایش مراکز خدمات پس از فروش هستند، اما در این مراکز جز تعویض روغن و تعویض فیلترها، کار دیگری از جمله تامین قوی قطعه صورت نگرفته است. حال آنکه سابقه سیف خودرو در ثبت نام گسترده محصولات بیسو و عدم تحویل آنها خود گواه سیستم مدیریت قوی است! از سوی دیگر شهر خودرو هم در تحویل محصولات کوپا و عدم پلاک گذاری خودرو ها تا یکسال و نیم پس از تحویل زبانزد علاقه مندان به حوزه خودرو است.

5- نتیجه

با این حال هر روز به تنوع کراس اوورهای چینی ناشناخته افزوده شده و در حال گسترش اند. کوپا و G01 نیز هر یک مشتریان خاص خود را دارند که هر یک برای خرید خود، موضوعی را به میان آورده و خود و دیگران را در کوتاه مدت قانع خواهند کرد. اما مسئله مهم در مرحله پس از خرید که در بالا نیز ذکر شده، خدمات پس از فروش است و در آینده نیز به علت تیراژ تولید این دو خودرو، احتمالا مسئله وجود قطعه نیز حل خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. اینجور ماشین چینی ها که یه دو سه سالی میان مونتاژ میشن و تمام خریدشون سرطانه!یدکی براشون نیست نه اتاق نه فنی اگر هم باشه با قیمت های فضائی پیدا میشه دوست داشته باشیم یا نه فعلا فقط محصولات سایپا و ایرانخودرو تو ایران طوری هستن که همه شهرها و استان ها یدکی و تعمیرکار براشون پیدا میشه

    1. سلام شما برو همون محصولات اشغال ایران خودرو وساپیا رو سوار شو تا ببینیم چی میشه

  2. دوستان تو این چند سال اخیر تجربه سواری ASX و اسپورتیج ؛ توسان ؛ هاوال ؛ کوپا ؛ سانتافه و تیگو ۷ رو داشتم و هر کدوم حدود ۱ سال سوار شدم بعضی رو هم بیشتر . خودم موافق سواری چینی ها نبودم ولی تو یکی دو سال گذشته چینی ها پیشرفت خیلی زیادی گردن و تا ۵ سال آینده بازار خودرو دنیا رو تصاحب میکنن . با مقایسه ای که از SWM و فیدیلیتی کردم به نسبت قیمت بازار آزاد از نظر سواری و امکانات Swm فوق العاده ماشین پر آپشن ؛ نرم ؛ سواری لذت بخشی داره . نمایندگیهاش هم داره بیشتر میشه و قطعاتش همه چیزش موجود هست . انتخاب اول اس دبلیو ام و انتخاب دوم تو این قیمت فیدیلیتی هست . طرف تیگو نرید که گیربکسش مشکل داره و باید تو ترافیک بزنید کنار تا خنک بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا