مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه جک J4 با لیفان X50: محصولاتی از دیار کرمان!

چند سالی است که خرید خودرو سخت‌تر از همیشه شده و همچنان نیز سخت‌تر می‌شود. در گذشته لیفان X50 یک خودروی ارزان قیمت محسوب می‌شد اما این‌روزها شرایط آن تغییر کرده و باید آن را در دسته خودروهای میان رده قرار داد. خودرویی که با وجود برخی معایب، طرفداران خاص خود را نیز دارد. جک J4 نیز نتوانسته موفقیت جک در ایران را ادامه دهد ولی همچنان به رشد قیمت خود ادامه می‌دهد. این دو خودرو قیمتی نزدیک بهم دارند، بنابراین امروز در سایت چرخان به سراغ این 2 محصول رفته‌ایم تا ببینیم با هم چه تفاوت‌هایی دارند و کدام‌یک ارزش پرداخت مدت‌ها پس‌انداز ایرانی‌ها را دارد. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

 

جک J4 از زبان طراحی خودروی‌های قدیمی جک موجود در ایران بهره می‌برد. یعنی شما در نمای جلویی شباهت‌های زیادی با خودروهایی همانند اس5 مشاهده می‌کنید اما این به معنای زیبا بودن جک جی4 نیست. چراغ و جلو پنجره ظاهری زیبا دارند اما در قسمت پایینی طراحی قدیمی و یکنواختی دیده می شود. در نمای عقبی طراحی چراغ‌ها دفرمه بنظر می‌رسد و همچنین سپر یک تکه که در داخل آن چراغ‌های خطر بی‌روح قرار داده شده‌اند، طراحی خوبی ندارند. در کل طراحی جک جی4 نمره متوسطی دریافت می‌کند اما یک سر و گردن از سایر محصولات جک در ایران پایین‌تر است.

در سوی دیگر لیفان X50 به دلیل کپی برداری از محصولات به روز دنیا شرایط بهتری دارد. نمای جلویی و چراغ‌ها طراحی زیبایی دارند و ‌لامپ‌های درون آن به‌خوبی طراحی شده‌اند. در بخش جانبی خطوط هدفمند قرار داده گرفته و در بخش عقب نیز شما یک آلفارومئو جولیتا را مشاهده می‌کنید که در شب با روشن شدن چراغ‌ها، تفاوت زیادی بین این 2 خودرو دیده نمی‌شود.

کابین

در داخل کابین جی4، اوضاع بسیار خوب است و یکی از مدعیان کلاس خود خواهد بود. شباهت‌های زیادی بین این کابین با سایر محصولات جک دیده می‌شود که از این لحاظ می‌توان کمپانی چینی را حرفه‌ای دانست. متریال داخلی از جنس پلاستیک همانند سایر خودروهای چینی است و در بحث فضای داخلی جک جی 4 شرایط خوبی دارد. در این کابین نمایشگر کوچکی در وسط داشبورد قرار داده شده است که جای خالی یک نمایشگر بزرگ با کیفیت در آنجا حس می‌شود. بطور کلی طراحی داخلی جی4 نمره قبولی می‌گیرد.

اما در مقابل لیفان چندان جذاب نیست و یک کابین بسیار ساده و با متریال بی‌کیفیت را نشان می‌دهد. در بحث طراحی داخلی نمی‌توان لیفان ایکس 50 را دوست داشت چرا که هیچ خلاقیت و نکته مثبتی نمی‌توان در این بخش یافت و اگر لیفان کابین این خودرو را هم با کپی‌برداری از آلفارومئو آماده می‌کرد، بی‌شک شرایط خیلی بهتر می‌شد.

بخش فنی

موتور جک J4 با حجم 1.5 لیتری و 4 سیلندر، توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را دارد که به یک جعبه دنده اتوماتیک CVT متصل شده است. لیفان ایکس50 نیز از موتور 1.5 لیتری با توان 103 اسب بخار قدرت و 133 نیوتن متر گشتاور در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک CVT بهره می‌برد. عملکرد هر 2 خودرو از لحاظ قدرت موتور و هماهنگی گیربکس تقریبا مشابه است و در بحث کیفیت سواری تا حدودی جک جی4 را می‌توان برتر دانست.

تجهیزات

جک جی4 از 2 ایربگ، سنسور پارک عقب، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک، سیستم صوتی با 6 بلندگو، گرمکن آینه‌های جانبی، کامپیوتر سفری و کروز کنترل، سیستم کنترل فشار باد تایرها بهره می‌‌برد و لیفان ایکس 50 نیز مجهز به ایربگ، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک، سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو و سانروف است. از لحاظ تجهیزات اگرچه هر 2 محصول نزدیک به هم هستند ولی جک جی4 شرایط بهتری دارد.

کلام آخر

اگر چه هر 2 خودرو نکات ضعف و قوتی دارند اما باید توجه داشت که جی4 محصولی جدیدتر در ایران با مشخصات بهتر است و سابقه خودروهای جک در کشور ما درخشان‌تر از محصولات لیفان است. بنابراین جک جی4 خودروی برتر خواهد بود و ارزش خرید بیشتری دارد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا