مکمل بنزین
گوناگونخبر

کانسپت عجیب و مدرنی که می خواهد جایگزین تویوتا پریوس شود!

طرح‌های مفهومی (کانسپت) بسیار زیادی وجود دارند که هرساله در نمایشگاه‌های بین‌المللی بزرگ خودرو از طرف شرکت‌ها رونمایی می‌شوند اما به دلایل مختلفی، هیچ‌یک از آن‌ها به مرحله تولید نهایی نمی‌رسند. شاید طرح شرکت تویوتا موسوم به «ال کیو الکتریک کانسپت»(LQ electric concept) نیز که در سال 2019 میلادی در موتورشو توکیو ژاپن رونمایی شد، در همین دسته قرار بگیرد. طرح مفهومی که با سامانه‌های هوش مصنوعی پیشرفته و امکانات قابل‌توجه مدرن از سوی خودروساز ژاپنی، رونمایی شده است.

اما بنابرگفته های خبرگزاری اسپایدر سون ژاپن، تویوتا انگار برنامه دارد تا LQ را به مرحله تولید نهایی رسانده و آن را از یک طرح صرفاً مفهومی به مرحله پایانی، نزدیک کند.

این خبرگزاری اعلام کرده است که خودروی تازه‌وارد تویوتا، از روی طراحی همین طرح مفهومی الهام خواهد گرفت. منتها با این تفاوت که شکل نهایی خودرو مطابق نسخه تولیدی، تغییر پیداکرده، چراغ‌های جلویی باحالت بیضی‌شکل طراحی می‌شوند و با چراغ‌های کنونی این طرح جایگزین می‌شوند و پنجره‌ها نیز کمی بزرگ‌تر خواهند شد.

یکی از موردبحث‌ترین قسمت‌هایی که تویوتا در این طرح مفهومی به‌کاربرده است، پنل های شیشه‌ای است که در درب‌های جلویی خودرو دیده می‌شوند. پنل هایی که بدون شک اگر قرار باشد یک نسخه نهایی از این طرح به تولید برسد، به آنجا راه پیدا نخواهند کرد. همچنین چرخ‌های عقب نسخه تولیدی نیز مانند چرخ‌های این طرح، پوشیده نخواهند بود.

طرح تولیدی LQ

در طرح مفهومی تویوتا، این شرکت از یک سیستم هوش مصنوعی بانام «Yui» رونمایی کرد. این سیستم جالب و هوشمند، می‌تواند عادت‌های راننده را یاد گرفته و بر اساس حالات روحی و عاطفی او، تنظیمات خود و خودرو را انجام دهد. این سامانه می‌تواند از طریق صوتی، با راننده ارتباط برقرار کرده تا درنهایت با کمک عملگرهای قرارگرفته در صندلی خودرو، چراغ‌های مختلف داخل کابین، تهویه مطبوع هوا، پخش بوی رایحه و دیگر بازخوردهای انسانی-ماشینی، کار خود را جلو ببرد.

این سامانه هوش مصنوعی، همچنین می‌تواند با توجه به محیط خودرو و حالات راننده، موزیک‌های مختلفی را پلی کرده یا از پخش شدن آن‌ها جلوگیری کند. طرح مفهومی LQ تویوتا، هم‌چنین با فن‌آوری رانندگی خودران سطح چهارم مجهز شده بود.

قوای محرکه

انتظار می‌رود که تویوتا LQ از همان قوای محرکه‌ای استفاده کند که در لکسوس UX 300e به‌کاررفته است. این قوای محرکه، باتری‌های 54.3 کیلووات ساعتی را در اختیار دارد که موتوربرقی متصل به آن توانایی تولید 201 اسب بخار قدرت و 272 نیوتون متر گشتاور را دارد.

درنهایت، انتظار می‌رود که نسخه تولیدی تویوتا LQ، در پاییز سال جاری رونمایی شده و در سال 2021 نیز به فروش برود. شاید این، همان خودرویی باشد که تا چند سال آینده، تویوتا قصد دارد با پریوس جایگزین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا