مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

معرفی و مقایسه سایپا شاهین و ایکو دنا پلاس، جدال دو خودروساز ایرانی

صنعت خودرو جهان، یک صنعت وابسته و پویا است. وابستگی این صنعت مراتبی دارد که شاید صنعت قطعه سازی یکی از این مراتب باشد. امروزه کمتر کشوری یافت میشود که تمام مراحل طراحی تا تولید انبوه را خود به تنهایی انجام دهد. اما ایران که یکی از تولیدکنندگان خودرو در جهان است از این قاعده مستثنی نبوده و تا هم اکنون نتوانسته محصولی پویا و هم تراز با خودروهای جهانی تولید کند.

اما مسئله از آن جایی شروع شد که برجام و یا همان توافق نامه هسته ای، کانالی برای ایجاد ارتباط خودروسازان داخلی با سایر خودروسازان خارجی بود. این کانال باعث شد تا صنعت قطعه ما جهشی به خود دیده و برخی ماشین آلات صنعتی را خریداری کند و ما هم اکنون در کشور بوسیله این ماشین آلات است که میتوانیم در برخی قطعات خودکفا بشویم. البته این را هم بگوییم که کشور چین هم در این راه ما را یاری نموده و بیشتر این ماشین آلات خارج از توافقنامه برجام خریداری شده و ربطی به برجام ندارند.

اما مشکل مهم در صنعت خودرو ایران نداشتن پلتفرم پویا و یا اصطلاحا مگا پلتفرم بود که از سال 95 به فکر برخی مدیران شرکت سایپا افتاد تا برای خریداری پلتفرمی جدید با برخی شرکت های خارجی وارد مذاکرده شوند. ماحصل این مذاکره، شد پلتفرم Sp0 و Sp100 و… که هم اکنون اولین محصول بدست آمده از این پلتفرم سایپا شاهین نام دارد. شاهین که در اوایل با نام رهام شناخته شد و در نمایشگاه خودرو شیراز و در تابستان سال 97 رونمایی شد.

این اول ماجرا بوده و سایپا فقط در خیال مشارکت شرکت برلیانس برای تامین موتور این خودرو را رونمایی کرد. ولی گویا برلیانس هم بدلیل تحریم ظالمانه صنعت خودرو ایران توسط آمریکا، طرح سایپا را به هم ریخت و سایپا در جستجو موتوری برای تولید شاهین گشت. در این راه سایپا با ایران خودرو نیز درباره در اختیار گذاشتن موتور EF7 هم مذاکره کرد ولی این مذاکرات به جایی نرسید. ولی هم اکنون مشخص شد که سایپا موتور تیبا را علاوه بر رساندن به استاندارد یورو5، توربوشارژ کرده است. این روند با پیش ثبت نام چند روز قبلی سایپا برای محصول شاهین قطعی شده و ما در چرخان به مناسبت همین مسئله، قصد داریم تا سایپا شاهین را با خودرو ایکو دنا پلاس دنده دستی مقایسه کنیم.

معرفی کوتاه مشخصات سایپا شاهین

سایپا شاهین دارای موتور 1500 سی سی توربوشارژ 8 سوپاپه است که در فاز اول با اتصال به گیربکس 5 دنده دستی جدید سایپا، توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر، گشتاور است. البته باتوجه به وزن 1260 کیلوگرمی این خودرو، نهایت سرعت 188 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است. حجم باک 47 لیتر بوده و مصرف سوخت آن نیز 7.4 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده است.

اما شاهین قرار است با امکانات به نسبت معقولی عرضه شود که تا الان موارد زیر برای نصب بر روی این خودرو قطعی شده است:
– سانروف
– دوربین دید عقب به همراه سنسور هشدار موانع در قسمت عقب خودرو
– تهویه اتوماتیک
– مانیتور لمسی به همراه نویگیشن
– دی لایت (چراغ روز)
– سنسور نور
– سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
– رینگ آلومینیمی (در نسخه فول آپشن)
– دو کیسه هوا به همراه ترمزای بی اس و ای بی دی و بی ای
– ترمز دیسکی عقب و جلو
– آینه تاشو برقی به همراه گرمکن
– و …
از نظر امکانات سایپا شاهین در جایگاه قابل قبولی قرار داشته و باید دید که در مرحله تولید نهایی و تجاری سازی چه امکاناتی به این خودرو اضافه یا از آن کسر خواهد شد.


ایکو دنا پلاس

 

دناپلاس که پس از عرضه موفق دنا معمولی به بازار معرفی شد از همان موتور با سابقه EF7 بهره مند است. این موتور که دقیقا 1649 سی سی حجم دارد، از نوع تنفس طبیعی بوده و با اتصال به گیربکس 5 دنده دستی توانایی تولید 115 اسب بخار، قدرت و 157 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باتوجه به وزن 1258 کیلوگرمی این خودرو نهایت سرعت 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. حجم باک 60 لیتر بوده و مصرف سوخت آن نیز 7.94 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده است.

از امکاناتی که از سال 96 بر روی دنا پلاس نصب شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– سانروف (در برخی نسخه ها)
– دوربین دید عقب به همراه سنسور هشدار موانع در قسمت عقب خودرو
– تهویه اتوماتیک به همراه دریچه ورودی هوا به عقب
– مانیتور لمسی به همراه نویگیشن
– دی لایت (چراغ روز)
– آنتن کوسه ای
– صندلی برقی ردیف جلو
– رینگ آلومینیمی (در نسخه فول آپشن)
– دو کیسه هوا به همراه ترمزای بی اس و ای بی دی و بی ای
– دارای کیسه هوای جانبی (در برخی نسخه ها)
– ترمز دیسکی جلو
– آینه تاشو برقی به همراه گرمکن
– و …
دنا پلاس هم باتوجه به این که به صورت رسمی به بازار عرضه شده، مورد اقبال مردم قرار گرفته و طی این سالها خوش درخشیده است.

مقایسه

در بخش قبل سعی به معرفی برخی امکانات مهم هردو خودرو پرداختیم. اما در این بخش سعی داریم تا بگوییم کدام خودرو در قبال مبلغی که مشتری پرداخت کرده و خواهد کرد، ارزش خواهد داشت.
شاهین و دنا پلاس هردو در یک سگمنت و در رده خودروهای کلاس C قرار گرفته و وزن یکسانی دارند. اما بخش مهم یک خودرو، موتور آن است. اکثر متخصصان حوزه خودرو به تنفس طبیعی بودن موتور خودرو بیش تر علاقه‌مند هستند. زیرا برخی حساسیت و دردسر موتور توربوشارژ که شامل باکیفیت بودن بنزین، استفاده درست از گیربکس و… را ندارد.

درست است که این موارد برای موتورهای تنقس طبیعی هم باعث عملکرد بهتر شده و به عمر آن میافزاید، اما کسی یا فردی که موتور خودرواش از سامانه توربوشارژ بهمره مند است، باید دقت و وسواسیت زیادی داشته باشد. در این بخش میتوان گفت که دنا پلاس با توجه به موتور تنفس طبیعی و حجم بیش تر بهتر از شاهین سایپا خواهد بود. ولی این را هم بدانید که باتوجه به حجم 1500 سی سی موتور شاهین و در عین حال توربوشارژ بودن آن، مصرف سوخت آن در عمل و رانندگی کمتر از رقیب خود خواهد بود. در بحث گیربکس هم باتوجه به تست نشدن سایپا شاهین نمیتوان بیان کرد که کدام گیربکس و دنده هماهنگی بیشتری با موتور خودرو دارد. اما این را هم بدانید که محصول جدید سایپا از فرمان برقی بهره مند بوده و ایران خودرو هم قصد دارد تا بزودی و در آینده نزدیک جعبه فرمان برقی را بر روی محصول خود نصب کند.

رهام سایپااما بخش بعدی مقایسه به امکانات خودروها مربوط شده و میتوان گفت در این بخش سایپا شاهین از رقیب خود یعنی دنا پلاس بهتر عمل خواهد کرد. به طوری که امکاناتی مانند صندلی چرمی، سنسور نور، سانروف، سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، رینگ آلومینیومی و … را بیش تر دارد. توجه داشته باشید که نویسنده باتوجه به مدل تولیدی سال 99 هردو خودرو را مقایسه و نتیجه را به شما اعلام کرده است.

این را هم بدانید که شاهین مانند دیگر برادران خود همچنان از کاسه چراغ معمولی بهره مند بوده و دنا پلاس دارای لنز و عدسی است. این کار باعث افزایش نوردهی خودرو خواهد بود.
در بخش طراحی هردو خودرو زیبا بوده ولی طراحی و الگو دنا پلاس بدلیل دارا بودن پلتفرم قدیمی کمی در نمای جلو زمخت به نظر رسیده و در قسمت جانبی هم بیش تر خط های تیز و شکسته دیده شده و در مقایسه با شاهین که خط های نرم و صاف دارد، کمی زشت بنظر رسیده است.

ولی این نکته به معنای بد بودن طراحی دنا پلاس نبوده و همچنان دنا پلاس جز یکی از زیباترین خودروهای تولیدی ایران است. در نمای عقب خودرو هم الگوی طراحی چراغ در شاهین درست عمل شده و دنا پلاس در این بخش هم قدیمی عملکرده است. این را هم بدانید که یکی از قوانین استانداردهای اروپایی قرار گرفتن بخش اعظم خارج از صندوق و قرار گرفتن بخش کوتاه آن در صندوق بار است.

نتیجه

هردو خودرو دارای بخش های مهم و بهتری نسبت به هم هستند، اما در مجموع میتوان گفت کسانی که حوصله سر و کار و رسیدن به خودرو را ندارند، دنا پلاس خودرویی کم دردسرتر و البته کم آپشن تر است. اما در مقابل کسانی که حوصله سر و کار با خودرو خود را دارند و این که امکانات و آپشن برای آن ها مهم است، شاهین گزینه خوبی خواهد بود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بابا جم کنید کدوم خودرو بهتره ماشینا شونو همینجوری کردن تو پاچه مردم گمشید بابا همه آشغالا اگه داشتیم این آشغالا رو نمیخریدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا