Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با ریشه نام خودروهای معروف دنیا آشنا شوید

شاید یکی از ناامیدکننده‌ترین مسائلی که در صنعت خودرو، این صنعت مهیج و جذاب جهانی با تمام زیبایی‌هایش وجود دارد، مسئله نام بسیاری از خودروهایی باشد که یک عدد یا ترکیبی از حروف، مشخصه آن‌ها بوده و با چنین ترکیبی شناخته می‌شوند؛ اما مزیت داشتن یک نام پر مسما برای خودروها این است که آن‌ها داری یک شخصیت منحصربه‌فرد می‌شوند. این نام حتی اگر ریشه آن به زمانی برگردد که مردم امروزی نیز با آن آشنایی نداشته باشند اما می‌تواند برانگیزاننده احساسات متنوع و مهیج در وجود انسان شود.

برای مثال، جالب است بدانید بسیاری از خودروها هستند که در کنار نام آن‌ها، نوعی از «باد» قرارگرفته است. برای مثال فولکس‌واگن گلف که بانام اصلی گلف «استریم» (به معنای جریان باد) شناخته‌شده و یا خودروی سیروکو (Scirocco) که از روی نام یک باد مدیترانه‌ای، انتخاب‌شده و یا حتی خودروی ایتالیایی مازراتی لوانته.

اما چه داستانی در پشت چنین نام‌های جذابی نهفته است. تعریف برندها و فلسفه آن‌ها از انتخاب این نام‌ها برای خودروهای تولیدی‌شآنچه بوده است.

با چرخان همراه باشید تا با جذاب‌ترین ریشه‌های نام خودروها در این صنعت جذاب، بیشتر آشنا شویم:

1-فورد موستانگ

اگرچه بیشتر از یک داستان برای نام موستانگ و ریشه اصلی آن وجود دارند اما آن موردی که در اینجا می‌خواهیم بیان کنیم، شاید دقیق‌ترین آن‌ها باشد. بر اساس گفته‌های طراح شرکت فورد، آقای جان نجار (John Najjar)، او این نام را بر پایه ‌یک هواپیمای جنگنده مربوط به جنگ جهانی دوم بانام P-51، انتخاب کرده است. البته در ابتدای امر، نام پیشنهادی او توسط شرکت رد شد.

اما او به دلیل علاقه خود و ارتباط این نام به اسب‌ها و آنچه قرار بود موستانگ، نمایشگر آن باشد، دوباره، این نام را پیشنهاد داد. درنهایت او توانست شرکت را به انتخاب این نام متقاعد کرده و به این شکل، سرآغازی برای یک خودروی اسپرت نمادین، شکل بگیرد.

2-پاگانی هویرا

ابرخودروی سریع و البته جذاب هویرا، نام خود را از روی یک جریان باد خنک گرفته است. نام هویرا (Huayra)، تداعی‌کننده یک جریان بادی است که به‌عنوان «پدر بادها» شناخته‌شده و قبل از اینکه اروپایی‌ها، مناطقی همچون بولیوی و پرو را مستعمره خود کنند، مردمان این سرزمین، این باد را می‌پرستیدند. این جریان باد که بانام اصلی هویرا-تاتا (Huayra-Tata) شناخته می‌شود، هم به‌عنوان یک طوفان مخرب و قدرتمند و هم به‌عنوان عاملی برای باراش باران، در بین مردم، تلقی می‌شد.

3-شورلت کامارو

پیش از آن‌که برای اولین بار در سال 1966 میلادی، شرکت جنرال موتورز قصد داشت تا از خودروی عضلانی جذاب خود بانام کامارو رونمایی کند، به خبرنگاران گفته بود: «امیدواریم بتوانید نوازشی بر روی گربه ما داشته باشید. اطلاعات تازه، گفته خواهد شد…». این گربه که جنرال موتورز به آن اشاره‌کرده است، همان کامارو بوده که مدیران تولید این شرکت به خبرنگاران گفته بودند، کامارو یک حیوان شرور و کوچک است که موستانگ ها (اسب‌های وحشی) را می‌خورد.

همچنین گفته‌شده است که بر اساس یک فرهنگ لغت فرانسوی، لغت کامارو، به معنای «دوست» و «شریک» نیز تلقی می‌شود.

4-لامبورگینی کانتاچ

در مورد این ابرخودروی اسپرت ایتالیایی، دو داستان وجود دارد که چرا لامبورگینی، نام کانتاچ (Countach) را برایش برگزیده است. بر اساس داستان اول، این لغت در ایتالیایی،Cuntacc بوده و به معنای «وبا» یا «شیوع» است که البته بیشتر برای بیان حیرت و تعجب به کار می‌رود.

داستان دیگری که احتمال دارد محتمل‌تر به نظر برسد، مربوط به زمانی است که یک مأمور امنیتی شرکت، برای اولین بار، نسخه اولیه 1:1 این خودرو را می‌بیند و ناخودآگاه کلمه Cuntacc به زبانش جاری می‌شود. بر اساس گفته‌های لامبورگینی، این لغت برای بیان تعجب به کار می‌رود که معادل همان کلمه (Wow) در زبان انگلیسی است.

5-دوج وایپر

نام این ابرخودروی جذاب آمریکایی نیز به‌نوعی به کلمات ایتالیایی برمی‌گردد. ایده انتخاب چنین نامی نیز ازآنجایی شروع می‌شود که آقای باب لوتز (Bob Lutz) برای اولین بار تصمیم می‌گیرد تا یک نسخه مدرن از خودروی شلبی کبرا (Shelby Cobra) را بسازد. خودرویی که مراحل ساخت آن به تام گیل (Tom Gale) سپرده‌شده بود. او تعریف می‌کند که در جریان یک سفر کاری به استودیو طراحی ایتال دیزاین و دیدار با طراح افسانه‌ای ایتالیایی، آقای جورجتو جیوجیاریو (Giorgetto Giugiario)، آن‌ها برای شما سر میز نشسته بودند که او از جورجتو در مورد انتخاب نام خودرویی می‌پرسد که شبیه شلبی کبرا است.

او در سؤال خود این‌گونه می‌پرسد: «نام یک مار در زبان ایتالیایی چیست؟» و آقای جیوجیاریو نیز جواب می‌دهد.: «وایپرا (Vipera)». او سپس با تعجب و خوشحالی، تشکر کرده و دیگر نیازی به توضیح خواستن اضافه نیز ندارد؛ زیرا نام خودروی جدید خود را پیداکرده است.

6-فولکس‌واگن بیتل

بیتل آلمانی اگرچه یک داستان طولانی و مفصل دارد اما از زمان شروع به کارش در دهه 30 میلادی تا سال 1968، مشخصه این خودرو یا همان نامش، تایپ وان (Type 1) بوده است که در همه دنیا نیز با همان عبارت فولکس‌واگن، به فروش می‌رفت. به نظر می‌رسد که ایده انتخاب شدن چنین نامی به دهه 50 میلادی و در کشور بریتانیا بازمی‌گردد. آقای جان کولبورن-بیبر، صاحب یک دستگاه فولکس‌واگن تایپ وان بود و یکی از دوستان پسر او، نام مستعار The Beetle را برای این خودرو انتخاب کرده بود.

سپس این نام مستعار به مجله‌ها راه یافت (بیتل به معنای سوسک است) و در آلمان نیز از کلمه معادل آلمانی آن یعنی (Käfer) استفاده می‌شد. درنهایت نیز فولکس‌واگن، با همین عنوان، خودروی کوچک خود را عرضه کرد تا اینکه در سال 1968، به‌صورت رسمی، تایپ وان به بیتل تغییر نام پیدا کرد.

7-لامبورگینی دایابلو

این یک حقیقت انکارناپذیر و البته دوست‌داشتنی است که لامبورگینی دوست دارد، نام خودروهای تولیدی خود را از روی گاوهای وحشی انتخاب کند. دایابلو (Diablo) نیز به معنای شیطان‌صفت و شرور یا همان devil در زبان اسپانیایی است؛ اما جدای از معنای این کلمه در زبان اسپانیایی، دایابلو نام یک گاو وحشی مسابقه‌ای نیز است که توسط دوک وراگوا در قرن 19 میلادی آموزش داده شد و در یک مسابقه نفس‌گیر و پرانرژی در سال 1869، نام خود را ماندگار کرد.

البته این را هم باید مدنظر داشت که در خودروهای تازه‌تر لامبورگینی، خودروساز ایتالیایی، کمی از انتخاب نام گاوهای وحشی بر روی خودروهایش فاصله گرفته و نام هوراکآن‌که همان معادل هوریکین (Hurricane یا همان تندباد) است، از این قضیه خبر می‌دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.