مکمل بنزین
خبرداخلی

سایپا کاتالوگ رسمی شاهین را منتشر کرد

مدتی پیش گروه خودروسازی سایپا پیش فروش محصول جدید خود را پس از 22 ماه رونمایی، آغاز کرد. این خودرو که ابتدا با نام رهام رونمایی شد، هم اکنون با توجه به دستور مدیرعامل فعلی سایپا، نام آن به شاهین تغییر کرد.
بالاخره پس از گذشت چند هفته از پیش فروش شاهین، سایپا امروز همزمان با تولید 100 هزارمین خودرو در سال 99، مشخصات و کاتالوگ رسمی شاهین را اعلام کرد. در کاتالوگ منتشر شده، امکانات نسخه تجاری سازی شده نسبت به نسخه اولیه که در نمایشگاه خودرو شیراز 97 رونمایی شده بود، کاهش پیدا کرده است. البته این اتفاق با توجه به ناتوانی سایپا در تامین برخی قطعات و همچنین برخی تحریم های آمریکایی، دور از ذهن نبود. ولی به هرحال ما قصد داریم تا تحلیلی بر مشخصات و ویژگی جدید سایپا شاهین داشته باشیم.
شاهین تولیدی سایپا، دارای یک پیشرانه 1500 سی سی توربوشارژ و در عین حال 8 سوپاپه است. این موتور باتوجه به اتصال به گیربکس جدید 5 سرعته، توانایی تولید 108 اسب بخار، قدرت و 165 نیوتن متر، گشتاور را دارد. سایپا قصد دارد تا شاهین را در همان آغاز با استاندارد یورو5 به تولید برساند. همچنین محصول جدید سایپا، مانند دیگر خودروهای این شرکت دارای حجم ماکسیمم 47 لیتر ظرفیت مخزن سوخت دارد. اما نکته مبهم کاتالوگ منتشر نکردن میزان دقیق مصرف سوخت شاهین است که علیرغم تولید خودرو توسط یک خودروساز، اما مصرف سوخت اعلام نشده است.
اما یک خبر خوب برای آن دسته از افرادی که موفق به ثبت نام این محصول شده است، این است که شاهین دارای ترمزهای دیسکی خنک شونده در قسمت جلو و ترمز دیسکی در قسمت عقب خودرو نیز است. تفاوت این دو دیسک با هم در سامانه خنک شونده آن ها است. خوب است که بدانید چندی است به خاطر بهانه تحریم صنعت خودروسازی کشور، دو خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) ترمز دیسکی را از محصولات خود حذف کرده و ترمز کاسه ای را جایگزین کرده است.

اما به بخش جالب متن رسیدیم که امکانات نام دارد. در این بخش میتوان شاهین را در حال حاضر پرآپشن ترین خودرو ملی تولیدی دانست. به طوری که شاهین برخی امکانات را از رقیب اصلی خود یعنی دنا پلاس بیشتر داشته که از جمله میتوان به سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای نام برد.

اما به طور کل امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو به شرح ذیل است:
– ایربگ راننده و ایربگ سرنشین جلو
– سانروف
– سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
– چراغ روشنایی در روز به همراه سنسور نور (اتولایت)
– نمایشگر 7 اینچی به همراه نویگیشن
– سیستم هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو به همراه دوربین دید عقب
– آینه های جانبی تاشونده برقی به همراه تنظیم زاویه الکتریکی
– سیستم کمکی ترمز ABD، ABS، BAS به همراه نمایشگر هشدار تعویظ دنده (GSI)
– سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه نمایشگر اختصاصی
– دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
– پاس کردن سطح ایمنی مطابق با استاندارذهای اروپا (ECE) البته این اتفاق در نسخه اولیه و با متریال خاص روی داده است.
– و …

باتوجه به اعلام و انتشار کاتالوگ شاهین توسط سایپا، شاهد حذف برخی امکانات نسبت به نسخه اولیه هستیم که میتوان به کروزکنترل، ایربگ های جانبی و پرده ای، رادار نقطه کور و… اشاره کرد.
اما باتوجه به پیش پرداخت 80 میلیون تومانی این خودرو، انتظار داشته تا شاهین قیمتی بین 155 الی 175 میلیون تومان قیمت داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که باتوجه به افزایش نرخ ارز و برخی مسائل دیگر، قیمت تمام شده برای مشتریان چقدر خواهد بود.

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    این بی شرفی هست که توی زمان ثبت نام شاهین عکس سانروف دار و با امکانات کامل بگذارن و بعد از گرفتن پول بیان اعلام کنن امکانات رو نداره.
    مگه شاهین چه مزایای بیشتری نسبت به دنا داره که قیمتش چند ده میلیون تومان بیشتره.
    دزدی و حق خوردن از مردم بدبخت هم حدی داره.

    راهنمایی کنید چطور پولمو پس بگیرم.
    لطفا پیگیری کنید. ممنون

    1. سلام
      این انتقاد به نوع تبلیغات و اطلاع رسانی سایپا همچنان وجود دارد ولی شما هم بهتر است بدانید که این شرکت فقط تیپ بندی را اعلام کرده است و هر مشتری براساس نیاز و بضاعت مالی خود میتواند سطح آپشنی خودرو خود را انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا