مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه پیکاپ آمیکو آسنا با تونلند ایران خودرو؛ فوق سنگین ها

بازار پیکاپ‌ها در بسیاری از نقاط جهان، نظیر ایالات متحده یا کانادا و استرالیا، که مملو از دشت‌های وسیع و خیابان‌های پهن و مسیرهای آفرودی هستند، فوق‌العاده پررونق است. اما متاسفانه در کشورمان که با وجود شرایط مناسب برای استفاده از این خودروها، اما پیکاپ‌ها رونق چندانی ندارند و برای سال‌ها، تنها پیکاپ‌هایی که در کشور عرضه می‌شد، نیسان فرانتیر یا نیسان پیکاپ و تویوتا هایلوکس بودند. با ورود خودروسازان چینی، این سگمنت نیز جان اندکی گرفت و با ورود خودروهایی همچون کاپرا و کاپرا 2 یا فوتون تونلند توسط ایران خودرودیزل و آمیکو آسنا خریداران انتخاب‌های بیشتری داشتند که البته اکثر آن‌ها تداوم عرضه نداشتند و یا به دلیل مشکلات بین‌المللی، تولید آن‌ها متوقف شد. در این مقاله سعی داریم به برسی و مقایسه دو پیکاپ آمیکو آسنا و تونلند ایران خودرو دیزل بپردازیم .

نگاهی کوتاه به  آسنا و تونلند

آمیکو آسنا یک تراک یا وانت چینی است که تولید و عرضه آن در ایران بر عهده ارس خودرو است. این خودرو محصولی از یک شرکت چینی به نام Huanghai است ولی با نام متفاوتی در ایران به فروش می‌رسد. آمیکو آسنا یک خودرو نسبتا منحصربه‌فرد در ایران به شمار می‌رود چراکه به جز تویوتا هایلوکس کمتر خودرویی در این کلاس در کشورمان وجود دارد .

این غول ۵۵۶ سانتی‌متری را به سختی می‌توان در خیابان‌های شهر راند. این موجود آنقدر بزرگ است، به سختی می‌پیچد و همین عامل آسنا را به موجودی ضد اجتماعی بدل ساخته است! البته جدا از این موارد آسنا خودرویی استاندارد در کلاس وانت پیکاپ‌های اقتصادی متوسط است و به جز موتور ضعیفش، در باقی بخش‌ها استاندارد عمل می‌کند.

و اما تونلند در کنار ظاهر معقول و ابعاد جالب، از موتور دیزلی هم بهره می‌برد که همین ابتدای کار پوئنی مهم برای موفقیتش کنار می‌گذارد. تونلند که ‬نام‭ ‬پیکاپ‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬سنگین‭ ‬وزن‭ ‬شرکت‭ ‬چینی‭ ‬فوتون‭ ‬است، ‬از‭ ‬زمان‭ ‬عرضه‭ ‬نخستین‭ ‬تا‭ ‬هم‌اینک، ‭‬حدود‭ ‬چهار‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مهمان‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬کیفیت‭ ‬ساخت‭ ‬قابل‭ ‬قبولی‭ ‬دارد. این را تجربه متعدد خریداران و البته حضور تونلند در دوایر دولتی و دستگاه‌های نظامی اثبات می‌کند. البته که تونلند هایلوکس یا حتی ایسوزو دی-مکس نیست که شیفته استهلاک اندکشان شوید، ولی خودرو کم خرج و بی دردسری است.

حال به بررسی تمام پارامتر های این دو خودرو میپردازیم :

1 – مشخصات فنی

تونلند با دو موتور توربودیزل و بنزینی عرضه می‌شود و به همین دلیل می‌تواند طیف وسیع‌تری از خریداران را پوشش دهد. مدل اول تونلند دارای یک موتور بنزینی 2.4 لیتری است که قابلیت تولید حداکثر 135 اسب بخار توان و 200 نیوتن گشتاور را دارد. نیروی موتور نیز توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چهارچرخ منتقل می‌شود (4WD). شتاب 0-100 این خودرو 16 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن 140 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوختی این خودرو نیز برابر 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی آن فعلا EURO 4 که با توجه عدم شماره گذاری و پلاک خودروهای یورو 4 در سال 99 به زودی شاهد عرضه موتور یورو 5 این در ایران خودرو خواهیم بود .

اما آمیکو آسنا پس از فوتون تونلند، وارد بازار پیکاپ ها شد این وانت از پیشرانه سری 4G69S4N میتسوبیشی استفاده می‌کند. این پیشرانه در فاصله سال‌های 2003 تا 2008 مورد استفاده این شرکت ژاپنی قرار داشت و پس از آن، حق امتیاز این پیشرانه به بسیاری از شرکت‌های چینی فروخته شد و شاهد استفاده از این موتور 2.4 لیتری در بسیاری از خودروهای چینی بوده‌ایم. با توجه به تکنولوژی قدیمی پیشرانه، نباید انتظار قدرت و گشتاور فوق‌العاده‌ای را از آن داشته باشیم و بنابراین، در مواقعی که از نظر قدرت و گشتاور در مضیقه هستید، نیاز به قفل دیفرانسیل پیدا خواهید کرد. البته همین موتور توانسته استاندارد یورو 5 را پاس کند و در آمیکو با تغییرات انجام شده، استانداردهای 88 گانه را نیز بدست آورده است. حداکثر قدرت این وانت 143 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن 210 نیوتون بر متر است که به وسیله گیربکس 6 سرعته به چرخ های این خودرو منتقل میشود.

در این بخش باید برتری را به پیکاپ آسنا بدهیم چون پیشرانه این خودرو با توجه به یورو 5 بودن حدود 8 اسب بخار و 10 نیوتون بر متر بیشتر از تونلند ایجاد میکند علاوه بر این آسنا مجهز به قفل دیفرانسیل مکانیکی نیز هست که نیازی به دخالت راننده نیز ندارد. این موضوع نیز برای استفاده های افرودی از این وانت ها پارامتر بسیار مهمی است .

2 – طراحی بیرونی و داخلی

آمیکو آسنا طراحی نسبتا خوبی دارد و به دلیل الگوبرداری از وانت‌های مشهور آمریکایی و ژاپنی، می‌توان آن را قابل قبول دانست. در نمای جلو، یک جلو پنجره مشبک دیده می‌شود و یک دیفیوزر هم در زیر سپر وجود دارد. رینگ های چرخ‌ طراحی جالبی دارند و از لاستیک‌های مخصوص آفرود برای آن استفاده شده است.

یکی از مزایای آمیکو آسنا نسبت به دیگر چینی‌های رقیب، فضای کابین بسیار خوب آن است که حتی برای سرنشینان عقب نیز راحتی را فراهم می‌کند، همین درب‌ها به خوبی آب‌بندی شده‌اند و شما را برای عبور از رودخانه‌های عمیق دلگرم خواهند کرد. نکته مهم دیگر در مورد طراحی ظاهری این خودرو، طول بسیار زیاد آن است که یک مزیت و یک عیب برای آمیکو آسنا به همراه دارد. مزیت آن، فضای بار بزرگ و کابین جاداری است که پیش‌تر ذکر شد. اما عیب اساسی آن، سختی رانندگی با این خودرو در معابر مختلف، اعم از فضاهای شهری و آفرود است.

 در مرکز داشبورد یک نمایشگر دیده می‌شود و ورودی‌های هوا و کلیدهای کنترلی در اطراف آن جای گرفته‌اند. سایر بخش‌های داشبورد ساده هستند و متریال به کار رفته در داخل کابین هم بیشتر از جنس پلاستیک تشکیل شده‌اند.

هرچقدر که در ظاهر خارجی، پیکاپ آسنا از فورد سری F کپی کرده، برای ظاهر داخلی شاهد کپی‌برداری دقیق این خودرو از تویوتا هایلوکس 2010 هستیم که نسخه‎های متعددی از این نسل هایلوکس، در بازار داخلی موجود هستند و قطعاً طراحی داشبورد آسنا برای بسیاری آشنا خواهد بود. علاوه برآن، در قسمت‌هایی از کابین از قطعات نقره‌ای رنگ، برای کاهش سادگی داشبورد استفاده شده است. هرچند این کپی‌برداری از یک خودرو موفق، موجب می‌شود که داشبورد آسنا ارگونومی مناسبی داشته باشد و از نظر ترکیب‌بندی، چشم نواز به نظر بیاید، بازهم مشکلاتی درآن به چشم می‌خورد، از جمله استفاده از پلاستیک خشک که شاید در بلندمدت و استفاده روزمره کمی شاهد افت کیفیت آن باشیم.

دیگر نکته منفی طراحی کابین مربوط عدم وجود فضاهای مختلف برای قرارگیری وسایل سرنشینان است بطوریکه در روز تست جای کافی برای قراردادن موبایل و آب معدنی و لوازم شارژ موبایل نداشتیم. به نظر می‌رسد فضای کافی برای طراحی چند قسمت مختلف و جادار در کابین وجود داشته باشد و تولیدکننده داخلی می‌تواند با تغییری در خط تولید، راحتی بیشتری را برای این نکته کاربردی ایجاد کند. در کل طراحی کابین آمیکو آسنا خوب است هرچند که انتظار بیشتری از یک خودرو در این رده قیمتی می‌رود.

اما در بررسی تونلند در نگاه اول متوجه ظاهر با ابهت و ساده آن می‌شوید که باعث جذابیت زیاد آن بین خودروهای آفرود شده است. تونلند در نمای جلو چراغ های بزرگ و جلوپنجره کرومی زیبایی با لوگوی فوتون دارد که نقش مهمی در ابهت ظاهری تونلند ایفا میکنند. نمای جانبی و پشتی شباهت‌های زیادی به تویوتا هایلوکس دارد. البته اکثر پیکاپ‌های بازار چنین طراحی ساده‌ای را برای نمای عقب انتخاب کرده‌اند.

بر خلاف طراحی بیرون جذاب، با ورود به کابین فوتون تونلند اوضاع فاجعه بار میشود و متوجه طراحی بیش از حد ساده و کمی ناامید کننده آن می‌شویم به خصوص داشبورد و ادوات نصب شده روی آن‌.  همینطور به علت در نظر گرفتن فضای زیاد داخلی برای راحتی سرنشینان جلو، سرنشینان عقب باید با کمی ناراحتی در خودرو بنشینند. کیفیت مواد استفاده شده بسیار بسیار پایین است و بخش‌های چوبی که درون داشبورد خودنمایی می‌کنند، نه تنها بر زیبایی کابین نیافزوده، بلکه موجب شده ناهماهنگی در طراحی به چشم بخورد. طراحی ساده صندلی‌ها با روکش پارچه ای نیز در طولانی مدت باعث خستگی سرنشینان می‌شود.

باید گفت در بخش طراحی ظاهری بازهم آسنا پارامترهایی کمی و کیفی بیشتری در برابر فوتون تولند ایران خودرو دارد و برنده این بخش هم با اختلاف بسیار زیاد آسنا است.

3 – تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان یک پیکاپ هستید، باید توقعات خود را متناسب با این خودرو تنظیم کنید و بنابراین توقع سواری سدان از آمیکو آسنا نباید داشت، اما در مقایسه با سایر پیکاپ‌های رقیب، آمیکو آسنا به واسطه سیستم تعلیق خاص خود که شبیه به تویوتا هایلوکس است و فضای بار بزرگ که فاصله فنرهای شمش عقب تا کابین را بسیار طولانی‌تر کرده، سواری نرم‌تری را ارایه می‌دهد. همانطورکه گفته شد، درب‌های آسنا به خوبی عایق‌بندی شده‌اند و بنابراین در گذر از رودخانه‌ها و گودال‌های پر از آب، نگرانی وجود نخواهد داشت.

با توجه به اینکه از نظر مشخصات فنی، آمیکو آسنا تفاوت زیادی با سایر رقبا ندارد، قدرت این خودرو در صعود شبیه دیگر پیکاپ‌هاست، اما به واسطه قفل دیفرانسیل اتوماتیک که در عقب قرار داده شده، صعود از تپه و مسیرهای شیب‌دار به راحتی انجام می‌شود و قدرت بالای حفظ تعادل در شیب تند، در برخی مواقع برتر از رقبایش ظاهر می‌شود.

همچنین شیب ورود این خودرو بسیار خوب است و نزدیک بودن چرخ‌های جلو به جلوی خودرو، باعث می‌شود مشکل گیر کردن سپر در شیب‌های تند وجود نداشته باشد. مشکلی که دلیلی بر برداشتن سپرهای جلو در بعضی از خودروهای آفرودی است.
در مسیر آفرودی، احساس بهتری نسبت به رانندگی در شهر داریم و گویا این خودرو برای محیط‌های خارج از جاده و آفرود ساخته شده و استفاده از آن در شرایط سخت جاده‌ای، دلپذیرتر از خیابان‌های شهر است. طراحی خوب سیستم فنربندی موجب شده تا سواری با آن برای افراد صندلی عقب در حکم نشستن در درشکه نباشد! چیزی که بار‌ها توسط مصرف کنندگان پیکاپ های دو کابین بازگو شده است.

قفل دیفرانسیل عقب که به صورت اتوماتیک فعال می‌شود، ساخت شرکت Eaton آمریکا است و عملکرد آن بسیار جالب است. در صورتیکه یکی از چرخ‌های سمت راست یا چپ این خودرو دچار هرزگردی شود، قفل دیفرانسیل به صورت خودکار متوجه شده و نیرو را به چرخی که در زیر آن هرزگردی وجود ندارد منتقل می‌کند و باعث می‌شود بدون استفاده از هیچ اهرمی، خودرو موقعیت را تشخیص داده و از مهلکه نجات یابد. امکانی که در بسیاری از خودروهای مشهور آفرود نیز بصورت استاندارد وجود ندارد و باید با هزینه زیادی این سیستم را روی دیفرانسیل نصب کنید. همچنین برای استفاده ارزان‌تر و راحت‌تر این خودرو، آمیکو دوگانه سوز شده و موتور میتسوبیشی نصب شده قابلیت استفاده از سوخت گاز را نیز دارد.

کاتالوگ آسنا

در تونلند اوضاع خیلی متفاوت نیست زمانی که ارتفاع صندلی راننده را تنظیم و پشت فرمان خودرو می نشینیم حسی جالب است و پس از استارت در ابتدا باید گفت صدای انجین بسیار پایین و عایق بندی خوب اتاق خودرو باعث شده تا صدا بسیار کم به داخل خودرو بیاید، این انجین اصلا لرزش ندارد و شاید باور نکردنی باشد اما در زمان درجا کار کردن شما را به یاد اتومبیل های روز و با تکنولوژی اروپا می اندازد، حالت قرار گیری پشت فرمان بسیار عالیست و دید اطراف نیز قابل قبول است .

دسترسی به ادوات در این خودرو عالی و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو بسیار ایده آل است. گفته می‌شود که سرنشینان عقب نیز راحت می‌نشینند که در ظاهر هم اینطور به نظر نمی‌رسد، سیستم تعلیق در قسمت جلو 2 جناقی به علاوه کمک‌های هیدرولیکی تلسکوپی و در قسمت عقب فنر تخت به علاوه کمک های هیدرولیکی تلسکوپی است که عملکرد بسیار قابل قبولی دارد، ظرفیت بار این خودرو 925 کیلوگرم است اما بیش از این نیز در آن بار بزنید سیستم تعلیق تحمل می‌کند و سواری اتومبیل تحت الشعاع آن قرار نمی‌گیرد، سیستم تعلیق این اتومبیل مجهز به Sway bar و سیستم ضد غلتش است.

سیستم فرمان اتومبیل هیدرولیک پاوراسترینگ و با توجه به سیستم زیربندی حرفه ای و قدرت موتور و دیفرانسیل قفل کن دار به خوبی می‌تواند شما را در جاهای صعب العبور یاری کند. ما یکی از مسایلی که در روز تست چندین بار ما را به خود درگیر کرد، تغییر وضعیت حالت دیفرانسیل در فوتون تونلند بود. این کار با سه کلید 2H، 4H و 4L انجام می‌پذیرد که هربار اقدام به تغییر وضعیت می‌کردیم، تغییر حالت صورت نمی‌گرفت و ما مجبور به خاموش و روشن کردن خودرو می‌شدیم.

شتاب گیری اتومبیل چندان جالب نیست هر چند این خودرو ها برای سرعت ساخته نشده اند و با توجه به این وزن و موتور دیزلی اش صفر تا صد کیلومتر را در 13.5 ثانیه به ثبت می‌رساند، اتومبیل بسیار نرم و بی صداست و مناسب برای مسافرت – جاده و بیابان است، بخاری و کولر بسیار خوب و قوی دارد و از لحاظ مسافرتی نیز باید گفت که هم دسترسی به گیج روغن و زاپاس بسیار آسان است مصرف سوخت آن نیز به صورت ترکیبی 8.4 لیتر در 100 کیلومتر است که این مقدار برای این اتومبیل بسیار عالیست، از نظر لوازم یدکی نیز با توجه به حضور ایساکو آنچنان مشکلی نخواهد داشت.

کاتالوگ فوتون تونلند

در کل در بخش سواری شباهت های بسیاری این دو بهم دارند اما آمیکو آسنا به علت سوای نرم تر و پایداری بهتر و ظرفیت حمل بار بیشتر در این بخش هم برنده رقابت است.

نتیجه گیری

بازار خودرو ایران امروز آشفته‌تر از هر زمانی است و اکثر مصرف‌کنندگان، توانایی خرید ارزان‌ترین خودروهای بازار را نیز از دست داده‌اند. در روز نگارش مقاله، قیمت پیکاپ آمیکو دو کابین و در فول‌ترین مدل حدود 600 میلیون تومان و قیمت پیکاپ تونلند 510 میلیون تومان قیمت دارند. قیمتی که می‌توان با آن یک تویوتا هایلوکس کارکرده خرید. قطعاً آمیکو آسنا صفر کیلومتر از تمام پیکاپ‌های تولید داخل بهتر است و قابلیت‌های آفرودی آن بالاتر است  همچنین باید گفت که با توجه به تولید داخل این خودروها، هزینه‌های نگهداری و قطعات آن نیز به مراتب با رقبای وارداتی متفاوت است. اما در نهایت باید گفت که آمیکو آسنا برای آفرودرهایی مناسب است که قصد خرید خودروی صفر کیلومتر را دارند و از خودروی خود به واقع استفاده آفرود و خارج از جاده جدی و مداوم را خواهند داشت .

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا