مکمل بنزین
گوناگونخبر

تاثیرات منفی تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید خودرو

برخی از مسئولان عدم افزایش قیمت خودرو را زیان‌آور می‌دانند و برخی از تاثیر منفی تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید صحبت می‌کنند. بر همین اساس به گزارش چرخان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدیرکل دفتر صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت اعلام کرد: تاخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکت‌ها را با اختلال مواجه کرده است و تاخیر در ارائه قیمت می‌تواند روند عرضه محصولات به بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

سهیل معمارباشی گفت: برای فصل اول سال و بر مبنای رویه حاکم، قیمت محصولات اعلام شد و خودروسازان به‌رغم اعلام چالش‌های فرآیند قیمت‌گذاری، طرح‌های فروش خود را بر مبنای قیمت‌های اعلام شده اجرایی کردند. حال اجرای طرح‌های فروش سه ماه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمت‌های جدید است.

وی افزود: بر مبنای تکلیف قانون، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری بوده و لازم است آخرین ویرایش را در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قرار دهد و بانک مرکزی هم شاخص‌ها و ضرایب به‌روزشده بخشی را اعلام کند تا سازمان حمایت قیمت‌های جدید محصولات را محاسبه و از طریق ستاد تنظیم بازار‌ به خودروسازان اعلام شود. معمارباشی تصریح کرد: تاخیر در پیشبرد این فرآیند، روند تامین منابع مالی و اجرای برنامه خودروسازان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

معمارباشی اعلام کرد: خودروسازان طبق برنامه، تولید خود را بر مبنای ۶۰ درصد تحویل به تعهدات قبلی و ۴۰ درصد به تعهدات جاری پیش می‌برند و هم‌اکنون که از تعهدات گذشته تعدادی در حال تحویل است در قبال تعهدات جاری و ۴۰ درصدی که باید به‌صورت فوق‌العاده می‌فروختند در حال دپو شدن در پارکینگ‌ها است و این موضوع هزینه‌های بسیار زیادی به این شرکت‌ها تحمیل کرده است. مدیرکل صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن قیمت فصل دوم سال برای محصولات شرکت‌های خودروسازی اعلام شود.

هنوز کسی از میزان درآمدهای افراد و کاهش توانایی خرید آنها صحبتی نکرده اما هستند افرادی که سراسیمه به فکر ضرر خودروسازان هستند. باید توجه داشت که شاید التهاب بازار و سر ناسازگاری خودروسازان با قیمت‌ها، شاید باعث بد عادت شدن آنها شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا