Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با برترین خودروهای اسپیدستر تاریخ آشنا شوید

در صنعت خودرو، عبارات و تعریف‌هایی وجود دارند که شاید برای همه آن‌ها، تعریف خاصی نتوان پیدا کرد. برای مثال همین اصطلاح اسپیدستر (Speedster) نیز یکی از این عباراتی است که نمی‌توان یک تعریف جامع و دقیق، به آن نسبت داد. شاید بتوان ساده‌ترین و سنتی‌ترین توضیح برای خودروهای اسپیدستر را این‌گونه تعریف کرد: «یک خودروی رودستر (Roadster) با ارتفاع کم از روی زمین که برای سرعت‌های بالا طراحی‌شده است.»

در اوایل دهه 90 میلادی، عبارات اسپیدستر و رودستر، درست مشابه هم بودند و می‌توانستند به‌جای یکدیگر به کار روند. درنهایت، جامعه طراحان و مهندسان خودرویی، به خودروهایی رودستر گفتند که دارای دو صندلی برای سرنشینان بوده و ازنظر ظاهر و شخصیت شناسی نیز، جذابیت‌های یک خودروی اسپرت را داشته باشند. ایده یک خودروی رودستر که تبدیل به یک نمونه اسپیدستر شده باشد نیز در طول دهه‌های مختلف در صنعت خودروسازی وجود داشته است. با چرخان باشید تا با برترین نمونه‌های این خودروها بیشتر آشنا شوید:

پورشه 356 اسپیدستر

شاید معروف‌ترین و حتی به‌نوعی بتوان گفت که یکی از زیباترین خودروهای اسپیدستر در جهان را، برند اشتوتگارتی پورشه، تولید کرده است. این خودرو اگرچه هم طراحی آلمان و هم ساخته‌شده در این کشور بود اما توزیع‌کننده آمریکایی خودرو، آقای ماکس هافمن، برای اینکه این نمونه را بتواند ازنظر قیمتی و اندازه‌ای، با دیگر خودروهای اسپیدستر بریتانیایی دهه 50 میلادی، رقابت‌پذیر کند، تغییراتی را در آن اعمال کرد. قلب تپنده این پورشه جذاب نیز، یک موتور 4 سیلندر بوده که توانایی 59 اسب بخار قدرت را داشته است.

لامبورگینی اونتادور J

این ابرخودروی جذاب ایتالیایی، زمانی به مرحله تولید و اجرا رسید که مدیرعامل پیشین لامبورگینی آقای استفن وینکلمن، تصمیم گرفت تا یک خودروی بسیار خاص و منحصربه‌فرد را برای نمایشگاه موتورشو ژنو 2012، به نمایش بگذارد. البته نباید این‌گونه تصور کرد که مهندسان لامبورگینی، سقف و شیشه جلو خودرو را از روی اونتادور حذف کرده و یک حرف J نیز به آن اضافه کرده‌اند تا بتوانند یک نمونه 691 اسب بخار 12 سیلندر 6.5 لیتری جدید به وجود بیاورند. تنها قسمت‌هایی که از روی نسخه اصلی اونتادور، در این مدل نیز باقی‌مانده است، پنل های روی کاپوت، سپر جلو و سپر عقبی است و بقیه قسمت‌ها، همگی باز طراحی‌شده‌اند. نکته جالب اینجاست که لامبورگینی، قبل از رونمایی این خودرو در ژنو سوئیس، آن را به یک مشتری ناشناس، به قیمت 2.8 میلیون دلار فروخت.

فورد مدل 18 اسپیدستر 1932

پسر آقای هنری فورد، مؤسس شرکت فورد آمریکا، یعنی ادزل فورد (Edsel) عاشق خودروهای خاص و به‌خصوص خودروهای اسپیدستر بود. او به همین خاطر و به دلیل علاقه خود به این نوع از خودروها، با همکاری یک شرکت طراحی، خودرویی را ساختند که مناسب جوانان زمان خود باشد. تاریخ این خودرو پس‌ازاینکه برای اولین بار به فروش رفت، کمی طولانی بوده و این خودروی قرن بیستمی، با چند مالک و البته یک تصادف همراه بوده است. فورد مدل 18، در سال 2016 میلادی، باقیمت 770,000 دلار به خانه فورد Ford House در میشیگان آمریکا فروخته شد.

مرسدس SLR استرلینگ موس (Stirling Moss)

خیلی قبل از اینکه حتی لوییس همیلتون، راننده موفق مرسدس، متولد شود، آقای استرلینگ موس، راننده افسانه‌ای خودروساز آلمانی، موفق شده بود تا از بین 529 مسابقه خود،212 تای آن را پیروز میدان شود. او در قسمت‌های مختلفی همچون فرمول یک، رانندگی می‌کرد و درست مانند همیلتون، این راننده افسانه‌ای نیز در مسابقات فرمول یک و با خودروی SLR در دهه 50 میلادی، شرکت کرده بود. شرکت مرسدس بنز نیز به‌افتخار این راننده خود، در سال 2008 یک نمونه مدرن و جذاب اسپیدستر از SLR را رونمایی کرد که نتیجه نهایی، یکی از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ را رقم‌زده است. قدرت 650 اسب بخار این ابرخودرو، از یک موتور 5.4 لیتری 8 سیلندر سوپر شارژ می‌آید که توانایی رساندن SLR، از حالت سکون به‌سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در زمان تنها 3.4 ثانیه را دارد.

استون مارتین CC100

خودروساز نام‌آشنای بریتانیایی، تنها دو نمونه خودروی اسپیدستر با کد CC100 را تولید کرد که یکی از آن‌ها طرح مفهومی خودرو بوده و قرار بود تا توسط خود شرکت نگهداری شود و نمونه دومی نیز برای فروش، تولیدشده بود. این خودروی جذاب، بر پایه پلتفرم موسوم به VH این شرکت طراحی شد و باقیمت دلار نیز به فروش رفت.

آئودی تی تی کلاب اسپرت کواترو (Clubsport Quattro)

این خودروی آلمانی، نه سقف دارد نه ستون‌های A، نه آینه عقب و نه دستگیره‌ای برای درب‌ها؛ اما 300 اسب بخار قدرت، شاید بتواند جبران همه‌ی این موارد را بکند. خودرویی که در سال 2007، توسط آئودی به‌عنوان یک نمونه جان‌سخت و قدرتمند و البته سریع رونمایی شد. خودرویی که شاید بتوان آن را خالص‌ترین نمونه TT نامید که در جهان، خیلی‌ها خواهان آن بوده‌اند.

پورشه 911 کاررا 3.2 اسپیدستر

این خودروی جذاب و خوش‌چهره آلمانی، توانست یک بخش جدید اسپیدستر را به مدل 911 این شرکت اشتوتگارتی اضافه کرده و حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. تعویض شیشه جلویی خودرو با یک نمونه کاملاً جدید نسبت به 911 اورجینال، حذف صندلی‌های عقبی برای کاهش وزن خودرو، سقف فایبر گلس و طراحی به‌واقع چشم‌نواز، از مؤلفه‌هایی هستند که برای این اسپیدستر، می‌توان نام برد.

بی ام و 328 هومیج (Hommage)

خودروی کوپه بی ام و تورینگ 328 از دهه 30 میلادی، توانسته نام خود را برای رکوردشکنی در بالاترین سرعت میانگین در پیست موسم به میله میلیا (Mille Miglia)، ماندگار کند. میانگین سرعت برای این خودروی باواریایی در سال 1940، عدد 165.7 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد و بی ام و نیز برای گرامی داشت هفتاد و پنجمین سالروز تولد این خودروی افسانه‌ای خود، در سال 2011، نسخه مدرن آن را معرفی کرد. خودروی مدرن بی ام و، به لطف استفاده از فیبر کربن، پلاستیک فشرده و رینگ‌های آلومینیومی دوقسمتی، تنها 780 کیلوگرم وزن داشت.

استون مارتین V12 اسپیدستر

شرکت استون مارتین، عاشق خودروهای اسپیدستر بوده و این آخرین نمونه تولیدی توسط آن نیز، به گفته خود شرکت بریتانیایی، منحصربه‌فردترین خودروی جاده‌ای این شرکت است. این خودرو نیز دارای سقف و شیشه جلویی نبوده و با یک قلب تپنده 5.2 لیتری 12 سیلندر (V12) که از دو عدد توربوشارژ استفاده می‌کند، توانایی تولید 700 اسب بخار قدرت را دارد. شتاب صفرتا صد این خوش‌چهره بریتانیایی نیز تنها 3.5 ثانیه بوده و سرعت نهایی آن به‌صورت الکترونیکی، بر روی عدد 299.3 کیلومتر بر ساعت، محدودشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.