مکمل بنزین
گوناگونخبر

کلینیک تجاری محل جدید قیمت گذاری خودرو!

چندی پیش گفتیم که بازی با نام‌ها برای آماده‌سازی مردم در جهت افزایش قیمت خودرو، مدتی هست که مد شده و اینبار یک نام و اصطلاح جدید دوباره اعلام شد. به‌گزارش چرخان و به نقل از دنیای اقتصاد؛ با اعلام رئیس شورای رقابت، قیمت خودروهای جدید داخلی در کلینیک تجاری قیمت‌ خودرو تعیین خواهد شد. نخستین جلسه این کلینیک هفته گذشته برگزار شد؛ اما نتوانست نظر مثبت فعالان صنعت خودرو و کارشناسان را جلب کند؛ زیرا ظاهرا شورای رقابت در این کلینیک نیز به‌دنبال پیاده کردن سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمت است.
آن‌طور که برخی حاضران در این جلسه عنوان می‌کنند، مسوولان شورای رقابت در مورد خودروهای جدید نیز بنای قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را ندارند و همچنان اصل بر نرخ‌گذاری دستوری است. حالی‌که گمان می‌رفت شورای رقابت با تشکیل «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» قصد دارد قیمت خودروهای داخلی را به شور بگذارد و در فرمول خود تجدیدنظر کند، اخبار منتشره از نخستین جلسه این کلینیک برخلاف پیش‌بینی‌ها بود. به گفته برخی منابع آگاه که در نخستین جلسه «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» حضور داشته و نخواستند نام‌شان فاش شود، شورای رقابت این کلینیک را به‌منظور نظرسنجی درباره قیمت محصولات جدید خودروسازان کشور تشکیل داده است.
بنابراین شورا قصدی برای تغییر دستورالعمل قیمت‌گذاری خود که مورداعتراض خودروسازان و برخی کارشناسان است، در این کلینیک ندارد. در این مورد البته روز گذشته رئیس شورای رقابت نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده «کلینیک  موردنظر برای خودروهایی است که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده‌اند.» رضا شیوا با تاکید بر اینکه شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت گذاری اجرایی می‌کند، گفته که برای این کار از ۷ تا ۱۰ متخصص در حوزه خودرو درخواست کرده‌اند تا با بررسی مستندات و ضمن توجه به هزینه تمام شده تولید، قیمت پایه محصولات جدید را تعیین کنند. وی این را هم گفته که ملاک قیمت‌گذاری خودروهای فعلی، همان دستورالعمل مصوب شورای رقابت است.

قیمت خودرو خودروهای داخلی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرو خودروهای داخلی

آن طور که برخی از حاضران در نخستین جلسه کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو روایت می‌کنند، مسوولان شورای رقابت از آنها خواسته‌اند تا نظر خود را در مورد قیمت خودروهای جدید به ویژه k۱۳۲ ایران خودرو اعلام کنند. در واقع سوال شورای رقابت از مدعوین این بوده که k۱۳۲ با توجه به رقبای موجود در بازار، چقدر می‌ارزد؟ تاکید مسوولان شورای رقابت این بوده که چون پایه قیمت‌گذاری خودروها به سال۹۰ مربوط می‌شود، این شورا می‌خواهد به قیمتی منطقی درباره محصولات جدید دست پیدا کند.

در واکنش به پرسش مسوولان شورای رقابت مبنی بر ارزش خودروهای جدید اما برخی اعضای جلسه عنوان کرده‌اند که این پرسش را باید از مشتریان پرسید. آنها همچنین تاکید کرده‌اند قیمت خودروهای جدید را باید با توجه به آنچه در بازار می‌گذرد و با نگاه به منحنی کلی قیمت تعیین کرد.  در مقابل اما مسوولان شورای رقابت مسائلی را مطرح کرده‌اند که نشان داده این شورا همچنان به دنبال نرخ‌گذاری دستوری است و قیمت محصولات جدید هم قرار است طبق همین سیاست تعیین شود. هرچند برخی حاضران در جلسه با بیان تفاوت میان کلینیک‌های تجاری قیمت‌گذاری خودرو در ایران و جهان، درصدد قانع کردن مسوولان شورای رقابت برای تغییر رویکرد این شورا برآمده‌اند، اما در نهایت موفق به این کار نشده‌اند.

در انتها نیز مسوولان شورای رقابت اعلام کرده‌اند دومین جلسه کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو این هفته با محوریت نظرسنجی در مورد محصول جدید سایپا به نام شاهین، برگزار خواهد شد.

افزایش شدید قیمت خودرو در بازار + لیست قیمت‌ها

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا