مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

تجربه 3 سال رانندگی با اچ‌سی کراس؛ محاسن و معایب!

اچ30 کراس، خودرویی که قرار بود تا تبدیل به یکی از پرفروش‌های بازار شود. یادش به خیر؛ انگار همین دیروز بود که ایران‌خودرو خبر از عرضه محصولی جدید از دیار چین را برای بازار تشنه ایران منتشر کرد.

محصولی که در آن روزها در چین و بلاروس و برخی کشورهای حوزه عرضه شده و اتفاقا مورد پسند بازارهای در حال توسعه آن کشورها قرار گرفته بود.

H30 Cross در روزهای اول به لطف تبلیغات غلو شده ایران‌خودرو و عکس برداری‌های تبلیغاتی، به عنوان یک خودروی کراس اور مطرح شده بود. موضوعی که تیتر داغ بیشتر خبرگزاری‌ها بود؛ برخی آن را یک هاچ بک می‌دانستند و برخی دیگر به آن نوعی ون می‌گفتند! به‌ هر حال روزها گذشت و این محصول چینی باقیمت حدود 40 میلیون تومانی برای پیش فروش بر روی سایت ایران‌خودرو قرار گرفت. روزهایی که ایران‌خودرو برای پیش خرید این محصول مبلغ 5 میلیون تومان نیز تخفیف به مشتریان وفادارش تقدیم می‌کرد!

اتومبیلی جدید؛ با طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی به‌خصوص سانروف و مولتی‌مدیا که در آن روزها هر ایرانی آروزی داشتنش را داشت و به‌جز محصولات گران قیمت ژاپنی، کره‌ای و آلمانی، کم‌تر خودرویی از آن‌ها بهره می‌برد. همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث شده بود تا اشتیاق خرید برای انتخاب این محصول به عنوان ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار در آن روزها بالا رود.

اما حال پس از گذشت نزدیک به 3 سال از عرضه اولیه این محصول در سال 96 و البته تجربه کارکرد نزدیک به 30 هزار کیلومتری این خودرو توسط نویسنده، خیلی بهتر و منطقی‌تر می‌توان به مزایا و محاسن این محصول چینی پرداخت.

مهم‌ترین محاسن و ویژگی‌های اچ سی کراس چیست!؟

  • اولین و شاید بهترین ویژگی این محصول چینی بهره‌گیری از موتور TU5 ایران‌خودرو است. پیشرانه این خودرو به دلیل استفاده زیاد در محصولات ایران‌خودرو، از لحاظ تأمین قطعات هیچ‌گاه شما را دچار مشکل نخواهد کرد. از سوی دیگر مشترک بودن قطعات فنی اچ‌سی با دیگر محصولات ایران‌خودرو نظیر 206، 405، رانا و پرشیا این حق انتخاب را به شما می‌دهد تا با خرید قطعات خودروهای دیگر باقیمت پایین‌تر؛ نیازی به هزینه کرد بالاتری برای تهیه محصولاتی با برند دانگ فنگ نداشته باشید.  به‌طور مثال با مراجعه به نمایندگی و یا ایساکو؛ برای خرید لنت ترمز چرخ های جلوی این محصول با بسته‌بندی دانگ فنگ، ممکن است باقیمتی 500 هزارتومانی مواجه شوید، ولی به راحتی با خرید لنت ترمز مخصوص چرخ‌های جلو رانا با نصف قیمت ذکر شده؛ مشکل شما بدون هیچ عیب و ایرادی حل می‌شود.

به‌طور کلی از لحاظ تأمین قطعات، اچ سی کراس شما را اذیت نخواهد کرد و اکثر لوازم مصرفی و موتوری آن، به راحتی و وفور در بازار یافت می‌شود. لیست زیر برخی قطعاتی است که می‌توانید از آن به جای قطعات اصلی بدون نگرانی استفاده نمایید:

(البته مسئولیت این انتخاب با شماست و بهتر است قبل از اینکار حتما نمونه اصلی خودرو را با نمونه خریداری شده تطبیق دهید)

لنت جلو رانا

لنت عقب 206 تیپ 5 و 6

سگ دست جلو 206 تیپ 5 و 6

فیلتر روغن ۲۰۶ پایه کوتاه

فیلتر هوای موتور ۲۰۶ بلند

تسمه دینام (tu5-855)

تسمه هیدرولیک و کولر 1218 ولی چون رگلاژ داره تا تسمه 1253 هم امکان استفاده است

صافی بنزین پژو 405 و 206 و البته ال90

دیسک چرخ جلو پژو ۲۰۶ تیپ 5 و 6

توپی چرخ جلو  پژو ۲۰۶ تیپ 5 و 6 یا سمند

بلبرینگ چرخ‌ها 206 تیپ 5 و پژو 405

مه شکن جلو ال نود و 207

خارهای رو دری پراید

شمع و کوئل 206 تیپ 5 و 6

برف پاکن کوچک پراید ۱۸ اینچی و بزرگ مربوط l90  و ریو ۲۲ اینچی

آنتن پراید و سمند

محافظ صفحه نمایش مانیتور H30 کراس؛ گلس تبلت ۶.۵  اینچی

دسته‌موتور بالا پژو 405 و 206 تیپ 2

دسته‌موتور پائین 206 تیپ 5

میله موج گیر mvm x33

بوستر و پمپ ترمز رانا

گردگیر پلوس پژو 405

مخزن کاتالیزور اگزوز (کاتالیست) رانا

  • یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های اچ سی کراس، فضای باز داخل آن است. قطعا اگر پیش از این محصول خودروی 206، یا رانا داشته باشید، با اولین ورود به کابین اچ سی کراس متوجه این تفاوت خواهید شد. هم صندلی‌های عقب و هم صندلی‌های جلو بسیار بزرگ و جادار هستند و از این لحاظ به هیچ وجه دچار مشکل نخواهید شد.
  • ویژگی دیگر این محصول وجود مولتی‌مدیا هفت اینچی؛ سانروف، روکش صندلی جذاب و… است که البته این روزها به عنوان آپشن مطرح نمی‌شوند!
  • قابلیت نصب کروز کنترل با سوکت فابریک بر روی این خودرو بسیار جذاب و مفید است، اگر ا‌چ‌سی کراس را دارید به نظرم ارزش دارد که نصب کروز کنترل فابریک را بر روی آن را امتحان کنید.
  • مصرف مناسب سوخت این خودرو در مسافرت و جاده، از دیگر نقاط قوت آن است. این که در اتوبان مصرف سوخت بر روی اعدادی مانند 5 و 6 لیتر در هر صد کیلومتر باشد، حس خوبی است!

مهم‌ترین مشکلات و معایب شایع اچ سی کراس چیست؟!

  • اولین موضوعی که صدای اکثر خریداران اچ سی کراس را درآورده است، پاک شدن نوشته روی دکمه‌های مخصوص مولتی‌مدیای فرمان بود. موضوعی که ایران‌خودرو اوایل با روی باز پذیرفته و به سرعت آن را برای شما تعویض می‌کرد؛ اما از بار دوم دیگر خبری نبود. هرچند که در نسخه‌های بعدی این موضوع کمتر شد و مثلا به جای 1 ماه؛ 3 ماهه پاک می‌شد!
  • یکی از مهم‌ترین مشکلات این خودروی چینی، وجود تاب بر روی رینگ‌های فابریک آن است. موضوعی که شاید با اولین مراجعه به گارانتی و شرح مشکل، شما را با تعویض رینگ‌ها روبرو کند. رینگ‌های موجود بر روی اچ سی کراس جنس مرغوبی نداشته و در دست‌اندازها به راحتی خم می‌شود. ترکیدن لاستیک این ماشین به این دلیل هم از دیگر معایب این خودروست. موضوعی که سه بار برای خود من در سرعت‌های بسیار پایین و با دست‌اندازهای معمولی رخ داد. البته به مرور و در تولیدات جدیدتر این مشکل کمتر شده است، اما جنس نامرغوب رینگ باعث زدن فرمان در سرعت بالای 80 کیلومتر شده و به مرور زمان کشیده شدن خودرو به چپ و راست شما را آزرده خواهد کرد. البته انجام بالانس درجا به عنوان یکی از راه حل‌های این مشکل تا حدودی می‌تواند شما را آسوده کند.
  • مشکل دیگری که شاید به مروز زمان در این محصول به آن برخورد کنید، صدای جیرجیر کردن صندلی راننده و شاگرد است! موضوعی که برای خود من به شدت اعصاب خرد کن و اذیت کننده بود. این موضوع در نمایندگی مطرح شد؛ اتفاقا جز مشکلات شایع بوده و جالب است بدانید که با تعویض صندلی هم درست نخواهد شد. البته نمایندگی برای شما صندلی را تعویض خواهد کرد، فقط حواستان باشد که روکش صندلی بر روی ماشین نباشد وگرنه از پذیرش خودرو خودداری خواهند کرد.
  • به صدا افتادن درب ها و ستون ماشین به مرور زمان اتفاقی عادی برای محصولات داخلی محسوب می‌شود؛ با توجه به جنس کابین و رودری های خشک، باید انتظار این موضوع را بکشید؛ البته خیلی نامحسوس‌تر از محصولات دیگر ایران خودرو!
  • هنگی‌های پی در پی در سیستم مولتی‌مدیا؛ چینی شدن منوها و قفل شدن آن از دیگر مشکلات این خودرو است که یا باید دست به جیب شده و با مراجعه به برخی مراکز آن را آپدیت کنید یا به نمایندگی بروید!
  • اما یکی از مشکلات جدی و خاص این محصول، گیرکردن دنده در حالت P است. خدا نکند وسط بیابانی، مسافرتی یا جای بدون امکاناتی این اتفاق برای شما بیفتد. البته این مشکل به راحتی قابل حل شدن است؛ ولی پس از آن شما دیگر نباید از حالت P استفاده کنید تا به نمایندگی رفته و نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایید؛ مشکلی که البته تضمینی برای بهبود کلی آن وجود ندارد و ممکن است بازهم سراغ شما بیاید.
  • مصرف سوخت بالا در شهر از دیگر مشکلات این خودروی اتوماتیک است. البته این موضوع برای محصولات داخلی چیز عجیب و جدیدی نیست ولی اینکه بر روی کامپیوتر سفری خودروی خود مصرف 12 تا 15 کیلومتر در هر 100 کیلومتر را ببینید شاید کمی ناخوش آیند باشد (البته مصرف بنزین این محصول در جاده و اتوبان؛ بسیار عالی و مناسب است).
  • گرانی و نبودن قطعات بدنه اچ‌سی از دیگر مشکلاتی است که به مرور زمان در صورت نیاز شما؛ برایتان مشکل‌ساز خواهد شد. مثلا خرید راهنمای روی آینه با قیمت های حدودی بین 150 تا 300 هزار تومان واقعا سخت است!

هدف شما از خرید اچ‌سی کراس چیست؟

خوب این روزها اچ سی کراس قیمت مشخصی نداشته و فعلا از تولید نسخه صفر کیلومتر آن نیز خبری نیست. برای خرید این محصول از 200 تا 320 میلیون تومان باید هزینه کنید که خب بدیهی است هیچ منطقی پشت آن وجود ندارد. اما اگر برای همسرتان؛ دخترتان یا حتی خودتان قصد تعویض یا خرید خودروی جدیدی دارید و از محصولات داخلی خسته شده‌اید، این محصول با توجه به امکانات خوب، وفور قطعات فنی و همچنین فضای مناسب کابین می‌تواند انتخاب خوب و دلچسبی باشد.

نظر شما چیست؟! مهم‌ترین تجربه شما از این خودرو چیست؟!

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام.باتوجه به قیمت ها این ماشین با امکاناتی که داره بسیار عالیه.

  2. باسلام. خوشحالم این نعشکش زیبا رو شش ماه اول رد کردم. بااحترام

  3. سلام ، خیلی از مشکلاتی که مطرح شد ، حتی یکبار هم برای من رخ نداد ، من فکر‌میکنم نحوه نگهداری خیییییلی تاثیر گذاره بر روی‌ خرابی های پی در پی که مطرح شد.
    من تقریبا یک‌ سال و‌ نیمه که اچ سی کراس دارم
    ۲۲ هزارتا کار کرده ، کوچکترین رنگ ‌رفتگی برای دکمه های روی فرمان رخ نداده
    هییییچ کجای داشبورد یا ستون ها صدا نیوفتاده
    یکبار هم مولتی مدیا زبانش چینی نشده
    خدا شاهده یکبار هم گیربکس روی p گیر نکرده
    به عنوان مثال برای گذاشتن دنده بر روی p ، نباید یهو ببرید روی p
    چون یوقتی کمک ها رفته پایین ، وقتی ترمز رو‌ نگه میدارید ،کمک فنر تحت فشاره
    وقتی در همون حالت ماشینو‌رها کنید ، تغییر وضعیت میده ، معلومه گیربکس گیر میکنه

    راه درست

    اول باید ببرید روی N
    بعد ترمز دستی رو‌ بکشید ، بعد ترمز پا و ترمز دستی رو‌ رها میکنید تا کمک فنر های ماشین برگرده سر جاش ، بعد میذارید روی p , اینکارو‌ کنید ،اگه گیر گرد هرچی خواستید به من بگید.
    یا مولتی مدیا رو اگه همیشه قبل اینکه ماشین رو‌خاموش کنید ، اول‌مولتی مدیا رو خاموش‌ کنید ، تا ابد مشکلی براش پیش نمیاد . بازم مورد های دیگه هم هست ، باید با هر ماشینی ، طبق استراکچر خودش رفتار بشه
    موفق باشید.

    1. چه ربطی داره. من ماشین جادم و اصلیم مگان 2000 هستش . ماشین شهرم پژو 2008، ماشین پسرم هم اپتیما 2018، تا بحال تو هیچ کدوم یه بار هم گیربکسم گیر نکرده. چه ربطی داره. بعضی اوقات عجله داشتم گیربکس رو سریع زدم p. اصلا گیر نمیکنه. این نقصه متلقه که گیر کنه رو p

      1. شما هر ماشین اتوماتی دارین روش درست ترک خودرو همونی هست که جناب علیدوست فرمودن

  4. سلام نقد منصفانه ای بود یک اشکال دیگه که خیلی ها بهش برخوردن اینه که وقتی از ماشین کولر میگیریم زمان استارت ماشین یا سر دوربرگردان ها که به شتاب نسبتا خوبی نیاز داریم ماشین بسیار بسیار کند حرکت میکنه،در واقع ماشین تا ۲-۳ ثانیه اصلا حرکتی نمیکنه با وجود اینکه پدال گاز رو تا آخر فشار دادیم
    مشکل دیگه ای که داره محل نامناسب سیستم تصویری هست و باید در بالاتر قرار می‌گرفت

  5. من سری اول اچ سی کلاس را خریدم،تا الان ۱۳۰۰۰۰۰ کیلومتر راه رفته،مشکلاتش شامل خرابی اکسل عقب و خرابی گیربکس هم میشه،

  6. چه ربطی داره. من ماشین جادم و اصلیم مگان 2000 هستش . ماشین شهرم پژو 2008، ماشین پسرم هم اپتیما 2018، تا بحال تو هیچ کدوم یه بار هم گیربکسم گیر نکرده. چه ربطی داره. بعضی اوقات عجله داشتم گیربکس رو سریع زدم p. اصلا گیر نمیکنه. این نقصه متلقه که گیر کنه رو p

  7. اچ سی ماشین خوبی هستش من از سال 95 که خریدمش به جز بنزین و روغن هیچ هزینه ای واسش نکردم و تا الان 50 هزار کیلومتر کارکردش هست واقعا ازش راضی هستم.فقط جنس داشبرد و رودریها داخل کابین کمی خشک هستن که توی دست انداز کمی صدا میدن .

  8. سیلندر ترمز عقب این ماشین مشکل داره و فنرش به بدنه گیر میکنه و از کالیپر جدا میشه و در نتیجه یه چرخ عقب ترمز دستی ازاد نمیکنه،اگر سرچ کنین میبین همه سایت ها لوازم یدکی ،فنر ترمز عقب سمت راست میفروشن!!!

  9. نقد منصفانه ای بود ولی روی دنده پارک گیر نمیکنه در کل ماشین خوبیه روی روغن گیربکس حساسه ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر باید حتما عوض کنید بااین قیمتو امکانات ماشین بسیار عالی هست

  10. سلام ، من از مرداد ماه سال 97 اچ سی کراس دارم و تا امروز بجز تعویض باطری ، سرویس دوره ای و فراخوان گیربکس( مربوط به سوکت ) هیچ مراجعه دیگری به تعمیرگاه و نمایندگی نداشتم و با توجه به اینکه قبل از h30cross یک دستگاه 206 مدل 83 داشتم رضایت کامل را از عملکرد این ماشین دارم و با وجود تمام حساسیتی که نسبت به خودروهایم دارم تا کنون هیچ مشکلی در اچ سی کراس مشاهده نکردم.

  11. اچ سی روی هم نسبت به قیمتش ماشین خوبیه . دو ایراد داره یکی اینکه روشن شدن سیستم صوتی طول میکشد و اکر سویچ را ازبرق اولیه به برق موتور حرکت میدهی در این فاصله برق مولتی مدیا قطع و وصل میشود و راه اندازی مجدد زمان بر هست
    دوم اینکه دریچه بخاری بالا پشت شیشه ، یخ پایین شیشه را در یخ بندان ذوب نمیکند و این در موقع بارش برف وهوای زیر صفر در جاده آزاردهنده و خطر ناک است زیرا تیغه ها یخ میزنند درحالی که ده سانتیمتر بالا تر بخوبی گرم است .

  12. من اچ سی کراس رو کارکرده خریدم روی ۱۷ هزار تا بود .الان فقط ۱۰۰۰ تا باهاش راه رفتم وجدانا تا الان ۳و۴ تومن خرجش کردم ک شبیه ماشین بشه ،مکانیکه گفت لتستیکاشم عوض کنی میتونی باخیال راحت استفاده کنی. هر چقدر پول بدیم آش میخوریم. قبل از این ی پرشیا داشتم تا بیرون خرجش نکروم درست نشد نمایندگی ک کلا مسخره بازی بود هر دفعه میبردم و میاوردمش بدتر از قبل میشد .کلا این ماشینا مثل لپ لپ شانسی ان .بعضیا راضی بعضیام مثل منه بیچاره

  13. من اچ سی کراس رو کارکرده خریدم روی ۱۷ هزار تا بود .الان فقط ۱۰۰۰ تا باهاش راه رفتم وجدانا تا الان ۳و۴ تومن خرجش کردم ک شبیه ماشین بشه ،مکانیکه گفت لتستیکاشم عوض کنی میتونی باخیال راحت استفاده کنی. هر چقدر پول بدیم آش میخوریم. قبل از این ی پرشیا داشتم تا بیرون خرجش نکروم درست نشد نمایندگی ک کلا مسخره بازی بود هر دفعه میبردم و میاوردمش بدتر از قبل میشد .کلا این ماشینا مثل لپ لپ شانسی ان .بعضیا راضی بعضیام مثل منه بیچاره

  14. دوستان احساسی برخورد نکنید، با پول این ماشین، حتی امروزه 50 الی 60 ملیون پایین‌تر، یه آریو صفر 98 اتومات بگیرید، تا لذت رانندگی رو حس کنید،، ح ف مفت هم نمیزنم تو خانواده در سال 96 2تا اچ سی به رنگهای سفید سیاه خریدیم دو سه ماهی سوار شدیم، یه از فرودگاه امام تاکسی آریو سوار شدم از نرمی و بی صدا بودن آریو لذت بردم،، چند روز بعد یه آریو 97 اتو خریدم، واچ سی را فروختم،، اول پسرم می‌خندید یکی دوبار سوار آریو شد،،، آنم برد عوض کرد،،، خدا وکیلی یک بار با اریو مسافرت برید دیگه نمی‌تونید ماشین دیگه سوار شید مگر کره ای یا ژاپنی،،،، اریو سلطان ماشینهای چینیه حتی از دیگنتی و جک و مک،،، ها وال ،، موال،،،،،، یک بار امتحان کنید،، یک بار هم تو گوگل تست تصادف آریو رو سرج کنید،، ضرر نداره شرط اول ماشین امنیت خودرو،، بعد خوشگلی، ووووو

  15. سلام.اونکه این دوستمون داره
    .اچ سی کراس نیست.من مدل ۹۷
    دارم از صفر دستم بوده.۱۶۰ کیلومتر هم رفتم .اصلا ملاحظه
    چاله چوله نمیکنم..اکثر هم تند
    میرم.اصلا یک بار هم گیربکس اشتباه نکرده..اصلا صدای درب و ستون اینا نداره..خیلی هم خوبه.
    ..اولش روی ۱۰۰ تا میزد بردم.
    بالانس خوب شد..تو سرعت بالا
    سر پیچ لاستیک ها هم نترکیده.
    ..نمیخوام بگم ماشین صددرصد هست.ولی نسبت به قیمتش
    و ماشینهای داخلی و قیمت ها
    ماشین خوب و قابل رقابت هست.
    ..بلاخره اون بنزش هم خراب میشه.عموما طراحی خوبی شده..
    سیستم تعلیق سر پیچ ها خیلی خوب عمل میکنه.‌راننده بلد باشه به موقع و درست عمل کنه ..
    حالا حالا ها چپ کردن تو کارش نیست..قدرتش هم خوبه.
    فقط شیشه جلو سمت شاگرد
    از اول بد بالا میرفت.الان هم
    همینطوره.یکی هم که بالانس
    بردم..گاز بده میره‌.
    چند نفر دیگه هم از دوستان دارن
    .همه راضی هستن..
    از ماشین های داخلی خیلی بهتره

  16. ماشین خوب و راحت برای خانواده و داخل شهر و خوشگل….از همه هم بهتر صندلی تاشو عقب که بچه‌ها راحت میتونن بخوابن پشت….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا