مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه کیا سراتو آپشنال با سانگ یانگ تیوولی

قبل از شروع بررسی باید بگوییم که رقابت امروز ما از هیچ‌کدام از استانداردهای جهانی برای بررسی این دو خودرو پیروی نمی‌کند. درواقع مقایسه یک ماشین قدیمی که چندین نسل از آن گذشته است با رقیبی که مدت‌زمان زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد، آن‌هم در شرایطی که ابعاد و سگمنت ماشین‌ها باهم متفاوت‌اند عقلانی نیست؛ اما چه کنیم که در بازار ما به علت قانون منع واردات و تحریم‌های خودرویی با انتخاب‌های محدود روبه‌رو هستیم.

این روزها بازار خودرو در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌باید. پس در همین ابتدا عذر مارا پذیرا باشید؛ چون مجبوریم گاهی به مقایسه‌های غیراستاندارد و غیرمتعارف که فقط بر روی پارامتر قیمت استوار است بپردازیم.

این بار قرار است تا در کنار هم مقایسه‌ای کوتاه میان کیا سراتو آپشنال با سانگ یانگ تیوولی داشته باشیم تا ببینیم کدام‌یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارند.

معرفی کیا سراتو

کیا موتور در سال ۲۰۰۳ اقدام به طراحی و تولید یک سدان متوسط شهری به نام سراتو کرد. به علت فروش بالای این خودرو در بازارهای جهانی کمپانی کیا تصمیم گرفت تا نسل دوم این خودرو را در سال ۲۰۰۸ روانه بازار کند. از نکات قابل‌توجه این است که این خودرو توسط پیترشرایر معروف طراحی‌شده است و شاید علت این‌که این ماشین هنوز طراحی قدیمی و زننده‌ای ندارد این باشد.

نسل دوم کیا سراتو، با پلت فرم هیوندای النترا XD مشترک است و این نسل تا سال 2013 در خط تولید کیاموتورز بود. این خودرو در سه کلاس هاچبک، سدان و کوپه تولید شده است که فقط مدل کوپه و سدان آن به بازار داخلی ما راه پیدا کردند. اما در سال 1393 بود که سایپا اقدام به تولید نسل دوم کیا سراتو در ایران کرد. علیرغم این‌که نسل سوم این خودرو با کد YD در ایران حضور داشت و سایپا اقدام به تولید نسل دوم با کد TD و قدیمی، این خودرو کرده بود اما این خودرو توانست فروش نسبتاً خوبی را در بازار ایران تجربه کند و طرفداران بسیار داشته باشد.

معرفی سانگ یانگ تیوولی

خودروی سانگ یانگ تیوولی یک کراس اوور کوچک کره‌ای است که در سال 2015 برای بازار کره جنوبی معرفی شد. این اولین خودروی این شرکت پس از واگذاری به شرکت خودروسازی ماهیندرا است. در سال 2016 بود که رامک خودرو نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران اقدام به واردات خودرو تیوولی کرد که این خودرو به علت داشتن ظاهر نسبتا خوب، برندکره ای و از همه مهم تر کراس اوور بودن توانست به‌سرعت به محبوبیت زیادی در بین ایرانی‌ها برسد. تیوولی در سه تیپ اسپرت و الیت و آمور به ایران آمد که تفاوتشان در یک سری آپشن ها مثل سانروف است؛ در این برسی مدل الیت آن را برای رقابت با کیا سراتو آپشنال در نظر گرفته‌ شده است.

چالش اول طراحی ظاهری

در مورد استایل ظاهری سراتو می‌توان گفت ساده، جذاب، زیبا و هماهنگ است. از نکات مهم در طراحی این خودرو می‌توان به چراغ‌های خشن جلو، جلوپنجره کرومی اسپرت و فرم برآمده کاپوت اشاره کرد که همه این موارد در کنار خطوط بدون اغراق، پخته و منطقی بدنه، سراتو را هنوز زیبا و شکیل نشان می‌دهند که حتی هنوز هم بعد از گذشت چندین سال از زمان رونمایی این خودرو به‌سختی می‌شود ایرادی در طراحی آن پیدا کرد. اما خوب باید بگوییم در سال 2020 این خودرو، بااینکه بسیار زیباست اما دیگر قدیمی شده است و هیچ المانی از خودروهای روز مثل داشتن چراغ‌های عدسی، طراحی اغراق گونه و …. در این خودرو دیده نمی‌شود.

اما نکته مهم دیگر در نمای جانبی رینگ نصب‌شده بر روی کیا سراتوهای مونتاژی سایپا 16 اینچی است که زیبایی رینگ‌های 17 اینچی وارداتی را ندارد و ای‌کاش سایپا این خودرو را با رینگ 17 اینچی عرضه می‌کرد. در بررسی نمای عقب باید بگوییم با ظاهری اسپرت و جذاب، اما ساده روبه‌رو هستیم و زیباترین بخش در طراحی عقب این خودرو گرافیک چراغها است. اگزوز خودرو در نمونه سایپایی کرومی نیست و از لوله اگزوز ساده استفاده‌شده است.

اما اوضاع در آن سمت زمین فرق می‌کند. در بحث طراحی تیوولی را باید یکی از زیباترین محصولات سانگ‌یانگ دانست؛ اصلی‌ترین مشخصه در ظاهر تیوولی، جلوپنجره بسیار باریک و کشیده، که به دو سمت چراغ‌های جلو کشیده شده است. سپر این خودرو فرم خاص و خشن به خود گرفته است اما گویی این خشونت را نمی‌خواهد نشان دهد و یک آرامش در پس آن نهفته است در کل این طراحی خوب است اما فاقد هرگونه هیجان و ایجاد آدرنالین در مخاطب است. اما در نمای جانبی این خودرو، با خطوطی حجیم و کمی تندوتیز مواجه می‌شویم که بسیار گیرا هستند. مخصوصاً خطوط روی گلیگر جلو و عقب،که بسیار نرم به‌وسیله یک خط به بیرون آمده‌اند در کل طراحی نما کناری تیوولی زیباست و به علت استفاده از خطوط کمی نرم شمارا یاد خودروهای با طراحی اروپا مخصوصاً ایتالیایی می‌اندازد. در نمای عقب نیز چراغ‌های بزرگ و عمودی در دو طرف بیشترین میزان جلب‌توجه را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر نکته مهم در نمای عقب خودرو ادوات پلاستیکی نصب‌شده دور گلگیرها، رکاب و پایین درها هستند که تا سپر عقب امتداد یافته اند که همین موضوع خطای بصری ایجاد کرده است و شما احساس می‌کنید که این قطعه پلاستیکی دیفیوزر است. در کل باید گفت طراحی تیوولی نمره خوبی را می‌گیرد.

اعلام برنده در بخش اول بررسی ما کمی سخت است و باید بگیم که هر دو خودرو زیبایی خاص مربوط به خود رادارند اما تیوولی به خاطر ظاهر و استفاده از المان‌های به‌روزتر برنده بخش اول ما است.

چالش دوم طراحی داخلی

در داخل کابین هم شرایط تا حدود زیادی مشابه با قسمت بیرونی است؛ یعنی در این قسمت هم کیا از خطوط ساده‌تر و سانگ یانگ از طراحی فانتزی با اغراق بیشتر استفاده نموده است. به‌عنوان‌مثال کنسول میانی و طراحی غربیلک فرمان تیوولی، مدرن‌تر از کیا سراتو به نظر می‌رسند. هرچند در طرف مقابل محصول کیا پشت آمپرهایی جذاب و داشبوردی ارگونومیک و طرح مناسب و ساده را پیش رویمان قرار داده اما ظاهر آن کمی قدیمی شده است.

جنس مواد تشکیل‌دهنده کابین تیوولی نسبت به سراتو بهتر است اما خیلی عالی هم نیست چون تمام قطعات پلاستیکی طرح کرومی، پس از مدتی رنگشان سیاه می‌شود، چرم فرمان خودرو پس از مدتی استفاده پوست‌پوست می‌شود و حتی گفته‌شده در کارکردهای بالا داشبرد تیوولی زودتر از رقیب خود به صدا می‌افتد. نفوذ صدا در کابین سراتو در دو حالت رانندگی عادی و پرشتاب نسبت به تیوولی کمتر است.

اما آپشنهای خودرو تیوولی عبارت اند از :

  • کنترل پایداری(ESP)
  • شروع حرکت در سربالایی (HAS)
  • 6 کیسه هوا در 10 نقطه
  • سانروف
  • ورود و خروج و استارت بدون کلید
  • گرمکن صندلی های جلو
  • مانیتور 8 اینچی همراه با جی پی اس
  • 6 عدد بلندگو
  • فرمان 3 حالته برقی
  • تهویه مطبوع دو گانه اتوماتیک

در مقابل آپشنهای خودرو کیا سراتو عبارت اند از :

  • 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  • شیفتر تعویض دنده پشت فرمان
  • ورود و خروج و استارت بدون کلید
  • مانیتور 8 اینچی همراه با جی پی اس
  • 6 عدد بلندگو
  • تهویه مطبوع اتوماتیک

در این بخش با اختلاف بسیار زیادی خودرو تیوولی برنده رقابت است چون هم طراحی شیک و به‌روزتری دارد و هم از آپشنهای بیشتری برخوردار است .

 

چالش سوم مشخصات فنی

خوب تا اینجای کار سانگ یانگ تیوولی با توجه بر طراحی به‌روزتر، کیفیت داخلی بهتر و آپشن های ایمنی بیشتر برنده رقابت بوده است اما صبر کنید سراتو سایپا در این بخش برگ برنده خود را رو می‌کند و شاید همین موضوع در انتخاب شما تأثیر گذارد باشد.

کیا سراتو در بازار ایران با دو موتور 1.6 لیتری و 2 لیتری عرضه‌شده که خودرو بررسی ما 2 لیتری اتومات بوده که قوی‌ترین موتور موجود بر روی سراتوهای TD در ایران بر روی نمونه‌های سایپایی نصب است. این موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر می‌تواند 156 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما در طرف مقابل تیوولی دارای موتور 1.6 لیتر، 4 سیلندر است که میتواند 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور در تیوولی به‌وسیله یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک باقابلیت تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سراتو دارای موتور قوی‌تر نسبت به تیوولی است پس اگر شما عاشق سرعت و کورس در خیابان هستید بهترین گزینه برای شما کیا سراتو است.

نتیجه گیری

همان‌طور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم این دو ماشین نه به خاطر شباهت‌های ذاتی بلکه به خاطر هم قیمت بودن با یکدیگر مقایسه شدند؛ اما حالا که به قسمت نتیجه‌گیری رسیدیم اوضاع مقداری پیچیده و سخت شده است. خودرو تیوولی در دو بخش اول ما برنده این رقابت بود اما در بخش مشخصات فنی که مهم‌ترین معیار در انتخاب خودرو است نتیجه را به رقیب خود یعنی کیا سراتو واگذار کرد و کار را برای انتخاب برنده سخت کرده است، چون آن‌قدر مشخصات فنی کیا سراتو هیجان‌انگیز و خوب است که نمی‌شود از آن دست کشید.

اما در کل باید بگوییم که اگر اهل رانندگی سریع و یا سفرهای خانوادگی هستید، بهتر است سراتو قوی‌تر و نرم‌تر را انتخاب کنید و اگر عاشق خودروهای شاسی‌بلند هستید و دوست دارید خودرو با طراحی جدیدتر، کیفیت داخلی بهتر داشته باشید و کوبش زیاد در محور عقب خودرو برای شما مهم نیست تیوولی گزینه مناسب‌تری برای شما است.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا