مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

تا 100 میلیون تومان چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم با بودجه 100 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توانیم بخریم. انتخاب در این بازه قیمتی، به‌اجبار خودروهای کارکرده است؛ البته چند گزینه صفر هم می‌توان خرید که در ادامه به آن می‌پردازیم. این روزها بازار خودرو ما در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌باید و علت آن‌هم عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و قانون منع واردات و تحریم‌های خودرویی است.

همه این‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا امروز ما با بودجه 100 میلیونی انتخاب‌های صفر خوبی را نداشته باشیم و این‌رو یادآور میشم که در سال‌های نه‌چندان دور (دو سال پیش) با 100 میلیون تومان می‌توانستیم کیا سراتو یا مزدا 3 نیو سوار بشویم اما امروز؟؟؟

برویم تا در ادامه به گزینه های انتخابی با بودجه 100 میلیون تومانی بپردازیم:

 

1-مزدا 323 

مزدا 323 GLX بانام مزدا فامیلیا نیز شناخته می‌شود. این خودرو یک سدان در سگمنت C است که در ایران توسط گروه بهمن در سال‌های 1379 تا 1386 در دو نسخه 1.6 لیتری اتومات و 1.6 لیتری دنده‌ای به بازار عرضه شد.

این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری است که می‌تواند 106 اسب بخار قدرت و 145 نیوتون متر گشتاور تولید کند که نسبت به زمان خود بازدهی عالی دارد. این خودرو به علت استهلاک خیلی کم و هزینه نگه‌داری پایین، توانسته هنوز که هنوز انتخاب مناسبی برای خریداران باشد و بازار دست‌دوم آن پس از گذشت بیش یک دهه از توقف تولید این خودرو، خریدوفروش مناسبی داشته باشد.

این خودرو در 5 تیپ به بازار عرضه شد که قول‌ترین این خودرو (تیپ 5) است که دارای امکاناتی مانند سانروف،آینه‌های برقی تاشوندِ،گیربکس اتوماتیک 4 سرعته، شیشه‌بالابر برقی درب‌ها، کولر و سیستم تهویه مطبوع و ایربگ است که در زمان تولیدی این خودرو امکانات بسیار خوبی حساب می‌شدند. قیمت این خودرو به ترتیب به سال ساخت و تیپ خودرو در بازه قیمتی 65 تا 90 میلیون تومانی قرار می‌گیرد.

 

2-کیا ریو

کیا ریو یک سدان کوچک شهری است که از سال 1384 در سبد محصولات شرکت سایپا قرارگرفته است. این خودرو درواقع فیس لیفت نسل اول کیا ریو به شمار می‌آید. کیا ریو سایپایی، در 2 تیپ اتوماتیک و دنده‌ای به بازار عرضه که نسخه اتومات آن بسیار محدود است و تنها در مدل‌های بالای این خودرو می‌توانید به‌صورت فابریک نسخه اتوماتیک آن را پیدا کنید.

این خودرو تنها تا سال 1390 در خط تولید شرکت سایپا قرار داشت. در سال 1390 پس از مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ روی این خودرو، تولید آن برای همیشه در بازار ایران خاتمه یافت.

این خودرو دارای پیشرانه 1500 سی سی است که می‌تواند 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن بر متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پیشرانه نسبتاً قوی در کنار استهلاک کم از مزایای این خودرو محسوب می‌شود و می‌تواند گزینه جذابی برای شما عزیزان باشد.

 

3-زانتیا 2000

شاید به‌یقین بتونم بگوییم که در این بازه قیمتی زانتیا یکی از پر آپشن ترین و قوی‌ترین و لوکس‌ترین خودرویی هست که می‌توان خرید. زانتیا خودرویی است که در سال 1993 در فرانسه معرفی شد و تولید آن تا سال 2002 در شرکت سیتروئن ادامه داشت که در همان زمان، سایپا با عقد قرارداد با این شرکت فرانسوی به تولید زانتیای فیس‌لیفت با دو پیشرانه 1.8 لیتری (XU7) و 2 لیتری (XU10) در ایران پرداخت. سایپا این خودرو را تا سال 1389 و در سه تیپ مختلف به بازار عرضه کرد: تیپ X (ساده)، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه‌فول) و تیپ سوپر لوکس (فول)؛ که بیشتر تولیدات در ایران مدل SX هستند و مدل ساده با موتور 1800 تنها در سال‌های ابتدایی تولید یعنی 1381 یافت می‌شود.

اما پیشرانه این خودرو 2000 سی سی حجم دارد که می‌تواند 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن بر متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شوند. این خودرو از سیستم تعلیق هیدرولیکی معروف دی اس بهره می‌برد که بعدها روی پژو 406 نیز همین سیستم تعلیق پیاده شد. از مزایا این سیستم تعلیق می‌توان به سواری نرم، قابلیت تنظیم ارتفاع و پایداری بیشتر خودرو اشاره کرد.

اما وسوسه نشوید چراکه این خودرو یکی از پرخرج‌ترین و پر استهلاک ترین خودروهای موجود در ایران است و هزینه نگه‌داری آن گاهی با یک خودرو 300-400 میلیونی برابر است. پس اگر درآمد خوبی دارید و از پس هزینه‌های این خودروبر می‌آیید زانتیا را حتماً انتخاب بکنید.

از آپشن های این خودرو می‌توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور باران، قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه‌های و آیینه‌های جانبی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صندلی‌های طبی بسیار خوب و … اشاره کرد.

 

4- پژو 206

پژو 206 را شاید بتوان جوان پسندترین خودروی مونتاژی داخل کشور دانست. این خودرو در سال 1380 توسط ایران‌خودرو در 6 تیپ به بازار عرضه شد. بااینکه نزدیک به 20 سال از حضور پژو 206 در بازار ایران می‌گذرد اما هنوز هم خودروی زیباست و طراحی آن قدیمی نشده است.

این خودرو با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 1.4 لیتری به بازار ایران عرضه‌شده است که پیشرانه اول 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور و پیشرانه دوم 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که شما می‌توانید در این بازه قیمتی مدل‌های 1.4 لیتری با سال ساخت بالاتر یا 1.6 لیتری مدل‌پایین را انتخاب بکنید. لازم به ذکر است که تیپ‌های 1،2،3 این خودرو با موتور 1.4 لیتری و تیپ 4،5،6 با موتور 1.6 لیتری به بازار عرضه‌شده است و اما نکته مهم فول ترین نسخه این خودرو تیپ 6 است که با گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به بازار راه پیداکرده است.

هزینه نگه‌داری این خودرو شبیه باقی خودروهای ایرانی است و خیلی پرهزینه نیست و استهلاک پایینی هم دارد.

 

5-رانا

در اواخر سال 1390 با تحریم خودرویی ایران، ایران‌خودرو، طراحی و تولید محصول جدید با برند ایرانی را در دستور کار خود قرارداد. هدف تولید خودرویی اقتصادی و ارزان‌قیمت بود که ماحصل این کار در سال 1391 چیزی نبود جز نمونه ایرانیزه شده پژو 206 صندوقدار با طراحی جدیدتر به نام رانا.

درواقع رانا محصول جدید و متمایزکننده‌ای نبود و تنها یک فیس لیفت عجیب از خودرو پژو 206 به‌حساب می‌آمد. این محصول که مشخصات فنی یکسانی را با پژو 206 صندوقدار دارد و مقداری از پژو 206 ارزانتر است؛ اما هیچ‌وقت بااینکه قیمت کمتری نسبت به پژو 206 داشت نتوانست محبوبیت بالایی را در بازار به‌دست آورد.

اما این خودرو با موتور TU5  با حجم 1600 سی سی روانه بازار شد که این پیشرانه می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن بر متر گشتاور تولید کند که تمام این قدرت به‌وسیله یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شوند. اما از آپشن های این خودرو می‌توان به سنسور دنده‌عقب، آیینه جانبی برقی، شیشه‌بالابر برقی درب‌ها، کامپیوتر سفری، ترمز دیسکی چرخهای جلو و عقب و … اشاره کرد.

 

6-هیوندای ورنا

ورنا به‌عنوان یک سدان اقتصادی و ارزان‌قیمت هیوندایی،برای اولین بار در سال 1383 وارد خط تولید و مونتاژ خودروسازی راین که زیرمجموعه خودروسازی کرمان است شد و تا سال 1390 نیز بر روی خط تولید این شرکت حضور داشت. ورنا درواقع همان هیوندایی اکسنت است که نسل دوم آن پس از فیس لیفت شدن در کره پا به ایران گذاشت. اما نکته مهم اینجاست که هیوندایی آوانته و هیوندایی ورنا پس از پایان خط تولید دوو در ایران تولیدشان شروع شد و به علت محبوبیت زیاد دوو در آن زمان، این دو خودرو خیلی سریع جای خود را در بازار پیدا کرد.

ورنا در ایران با دو پیشرانه 1.5 لیتری و 1.6 لیتری عرضه شد که ورنا 1.5 لیتری دارای گیربکس دنده‌ای 5 سرعته و ورنا 1.6 لیتری با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک است. البته مدل 1.6 لیتری چندین آپشن نسبت به مدل 1.5 لیتری بیشتر داشت مثل ترمز دیسکی عقب، ایربگ‌های جلو و تنظیم برقی آینه.

پیشرانه 1600 سی سی ورنا می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در مورد هیوندایی ورنا باید اذعان کرد که این خودرو یکی از کم استهلاک‌ترین خودروهای موجود در این لیست ماست و اگر سرویس‌های آن به‌موقع انجام شود هیچ‌وقت به تک استارت شما نه نمی‌گوید.

 

 

7-لیفان 620

در سال 1386 بود که کرمان موتور شریک تجاری برند لیفان در ایران شد و خودروهای این کمپانی چینی را در ایران مونتاژ میکرد. اولین خودرو مونتاژی لیفان در ایران لیفان 520 بود.

 لیفان 620 یک خودرو سدان چینی است که در سال 2012 در کشور چین رونمایی شد و در همان سال به بازار ایران هم این محصول راه پیدا کرد.

لیفان 620 در ایران در دو تیپ 1.6 لیتری و 1.8 لیتری عرضه‌شده که گیربکس هردوی آن‌ها یک گیربکس 5 دنده دستی است. در مورد لیفان 620 باید بگویم که این خودرو در ابتدا با موتور 1.6 لیتری توانست فروش خوبی را تجربه کند اما رفته به رفته از میزان محبوبیت این خودرو در ایران کاسته شد و علت آن‌هم پیشرانه ضعیف و کیفیت پایین کابین خودرو بود. کرمان موتور برای بازگشتن این محصول به بازار موتور 1800 سی سی  را بر روی این خودرو نصب کرد اما بازهم نتوانست فروش اولیه و قبلی خودرو را تکرار کند که در انتها در سال 1394 از چرخه تولیدی کرمان موتور کنار رفت.

این پیشرانه می‌تواند 131 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید کند که اعداد خوبی برای یک موتور 1800 محسوب می‌شود.

از مزایای این خودرو می‌توان به سواری نرم، استهلاک پایین، مصرف سوخت بسیارکم، ظاهر مناسب، آپشنهای خوب البته مدل 1800 آن و … اشاره کرد که باعث شد در لیست انتخابی ما باشد.

8 – پروتون جن 2

پروتون جن 2 یک خودرو نسبتاً اسپرت و کوچک شهری، ساخت کشور مالزی است، این خودرو که در سال 2004 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه پیدا کرد. این خودرو از اواخر سال 2006 وارد ایران شد و تا سال 88 قبل از تحریم‌های زمان احمدی‌نژاد فروش خیلی خوبی را در بازار ایران تجربه کرد و توانسته بود با رقبایی قدری مثل زانتیا، مگان رقابت بکند.

این خودرو از پلتفرمی که با همکاری پروتون و لوتوس توسعه داده‌شده بود، استفاده می‌کرد؛ البته موتور آن‌هم توسط همین دو کمپانی طراحی و ساخته‌شده بود. موتور این خودرو 1600 سی سی حجم دارد که می‌تواند 110 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

از مزایای این خودرو می‌توان به طراحی اسپرت و بروز، مصرف سوخت مناسب، ستاره ایمنی 3 ستاره از موسسه یورو انکپ، شتاب مناسب، استهلاک پایین و سواری تا حدودی نرم اشاره کرد.

9 – MVM 530

این خودرو در سال 2009 در بازار چین رونمایی شد و در سال 91 (زمان تحریم‌های خودرویی) توسط مدیران خودرو به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو را با الهام از نیسان ماکسیما نسل ششم طراحی‌شده است. این خودرو دارای پیشرانه 2 لیتری است که اصلاً بازدهی خوبی ندارد. این پیشرانه می‌تواند 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید کند که روی کاغذ اعداد خوبی در آن زمان محسوب می‌شوند اما به علت مچ نبودن این موتور با گیربکس 5 دنده، شتاب و کشش اصلاً خوب و قابل‌توجهی به نسبت حجم موتوری که دارد را ندارد.

اما باید گفت این خودرو به علت سواری نرم، صندلی بزرگ و راحت، استهلاک پایین، قیافه خوب، قیمت مناسب و آپشن های خوب می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب در این بازه قیمتی باشد.

 

10- سمند SE

شرکت ایران خودرو پس از حذف تولید سمند معمولی و در راستای جلب رضایت مشتریان و خانواده­هایی که نیاز به خودوریی باقیمت مناسب و اقتصادی داشته‌اند اقدام به به‌روزآوری محصول سمند معمولی بانام سمند بهینه (SE) نمود تا بتواند پاسخگوی تقاضاهای فراوان خویش باشد.

این خودرو با پیشرانه  1800 XU7 به بازار عرضه‌شده است که می‌تواند 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید کند که نمی‌تواند برای امروزه‌روز بَنا به حجمی که دارد مناسب باشد اما باید بگوییم که این موتور به علت گشتاور خوبی که دارد، کشش بسیار مناسب و خوبی را برای این خودرو فراهم کرده است.

از مزایای این خودرو می‌توان به فضای مناسب و بزرگ، کشش مناسب خودرو، سواری نرم، دسترسی به قطعات ارزان و فراوان و …. اشاره کرد. در این بازه قیمتی شاید این تنها گزینه‌ای باشد که شما می‌توانید نسخه کم سن و سالش را تهیه کنید.

در انتها

در انتهای این گزارش باید بگوییم که در این بازه قیمتی خودروهایی مثل تیبا،تیبا 2، ساینا، پراید هم می‌توان در نسخه‌های صفر و کم کارکرد خریداری کرد؛ اما در این گزارش سعی داشتیم، شمارا با خودروهای کمی فراموش‌شده، اما ارزشمند در این بازه قیمتی آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را نسبت به بودجه خود داشته باشید.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا