مکمل بنزین
تحلیلیخبر

نگاهی به هیوندای سانتافه 2014 + قیمت خودرو در بازار ایران

هیوندای سانتافه یک شاسی‌بلند بزرگ خانوادگی است که نسل اول آن در سال 2001 معرفی شد اما با معرفی نسل دوم این خودرو، یعنی هیوندای سانتافه در سال 2007، این خودرو به بازار ایران ورود پیدا کرد و به سبب ویژگی‌های فنی و طراحی خاص خود در آن زمان، توانست خیلی سریع به خودروی محبوب بین ایرانی‌ها تبدیل شود و برای مردم ایران جزء جذاب‌ترین خودروهای کلاس خودش به شمار برود که اگر به آمار واردات خودرو در ایران نگاهی بی اندازیم، متوجه می‌شویم پرفروش‌ترین خودروی وارداتی در ایران همین هیوندای سانتافه است. این خودرو تا پایان سال 2013 بر روی خط تولید هیوندای قرار داشت و پس ‌از آن نسل جدیدش به تولید رسید.

اما در این بررسی قصد داریم به بررسی نسل سوم هیوندای سانتافه که در سال 2012 معرفی و در سال 2013 به بازارهای جهان و ایران عرضه شد، بپردازیم. این نسل تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل قبلی با خود به همراه داشت و توانست محبوبیت سانتافه را در ایران را حفظ بکند، علی‌رغم این‌که مشخصات فنی ضعیف‌تری را نسبت به نسل قبل از خود داشت (به علت ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی به ایران).

طراحی ظاهری

همان‌طور که گفته شد نسل سوم سانتافه که با کد DM شناخته می‌شود در مقایسه با نسل قبل خود کاملا دچار تغییر و تحول اساسی شده است که فیس خودرو نسبت به نسل قبلش، ظاهری اسپرت‌تر و لوکس‌تر به خود گرفته است. در طراحی این خودرو از خطوط نرم، شکسته و پر از اغراق استفاده ‌شده است که چهره‌ای نسبتا اخم‌آلود و ستیزه‌جویانه برای این شاسی‌بلند محبوب کره‌ای رقم‌زده است.

در نمای جلو با طراحی حجیم روبه‌رو هستیم که باعث شده این خودرو عضلانی‌تر از آن چیزی که هست نمایش داده شود. جلوپنجره کرومی نسبتا بزرگ، چراغ‌های کشیده و بزرگ و دیفیوزر سپر جلو همگی باعث شده طراحی این خودرو مقداری اسپرت شود. بر روی کاپوت خودرو یک خط قوسی شکل را شاهد هستیم که در ترکیب با جلو پنجره قرارگرفته و باعث شده کاپوت مقداری حجیم‌تر به نظر برسد.

در نمای کناری خودرو هم با طراحی بسیار خوبی روبه‌رو هستیم، در این بخش ما سه خط مهم داریم که تأثیر بسیار زیادی در زیبایی آن گذاشته‌اند. خط اولی به‌صورت قوسی شکل از چراغ جلو شروع ‌شده و تا دور فریم پنجره‌ها کشیده شده است؛ خط دوم از انتهای گلگیر عقب خودرو آغاز و تا انتهای درب جلو ادامه یافته است؛ خط سوم هم در پایین درب‌ها قرار دارد. رینگ‌های خودرو از جنس آلومینیومی با سایز 18 الی 19 اینچی هستند که در ترکیب با خط‌های پرحجم خودرو بسیار نمای جذابی را به کنارش داده است. در کل می‌توان گفت که طراحی نمای کناری سانتافه DM نمره خوبی را می‌گیرد و بسیار خوش‌چهره است.

در نمای عقب این خودرو هم اوضاع همچنان خوب است و شاهد چراغ‌های دوتکه بزرگ و کشیده با گرافیک زیبا هستیم که در ترکیب با خطوط بر روی درب صندوق‌عقب و سپر، طراحی شکیل و زیبایی را برای مخاطب خود به ارمغان آورده است. به‌طور کل طراحی ظاهری هیوندای سانتافه تا حد زیادی توانسته توجه مشتریان ایرانی را به‌سوی خود جلب کند و به یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این شاسی‌بلند کره‌ای تبدیل شود.

طراحی داخلی

در همین ابتدا باید بگویم هیوندای در این بخش سنگ تمام برای مشتریان خود گذاشته و با طراحی خاص، انبوهی از آپشن‌ها و کیفیت خوب متریال استفاده‌شده در کابین خودرو روبه‌رو هستیم.

کیفیت متریال استفاده‌شده بر روی داشبورد، کیفیت چرم صندلی‌ها و روکش فرمان قابل‌قبول است و از خودروهای هم رنج خود مثل تویوتا راو 4  بهتر است اما کیفیت آن نسبت به کیا سورنتو پایین‌تر است. هم‌چنین باید گفت که اصول طراحی ارگونومیک بدن به خوبی در زمان طراحی این خودرو رعایت شده و همه‌چیز در دسترس قرار دارد و کاربر را در استفاده از آن گیج نمی‌کند.

اما این خودرو دارای انبوهی از آپشن‌ها است که عبارت اند از :

  • کروز کنترل تطبیق‌پذیر
  • کنترل حرکت در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرپایینی
  • اتوپارک در مدل های 2015 به بالا
  • سه حالت رانندگی
  • دیلایت
  • اتولایت
  • چراغ چرخشی
  • فرمان برقی سه حالته
  • ترمز پارک برقی
  • گرمکن فرمان
  • سیستم صوتی 10 اسپیکر
  • نمایشگر 7 اینچ لمسی
  • دوربین‌های دنده عقب و 360 درجه
  • بلوتوث
  • استارت و ورود بدون کلید
  • تهویه اتوماتیک دوگانه
  • کول‌باکس
  • صندلی‌ 8 حالته برقی راننده و 6 حالته سرنشین
  • گرمکن صندلی‌ها
  • سردکن صندلی جلو
  • درب صندوق برقی هوشمند در مدل های 2015 به بالا
  • آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن
  • سانروف پانوراما
  • و…

مشخصات فنی

هیوندای سانتافه DM از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 2.4 لیتری استفاده کرده که این موتور در دو نوع MPI و GDI به بازار ایران عرضه‌شده که نمونه MPI قادر به تولید 174 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن‌متر گشتاور است؛ پیشرانه GDI نیز توانایی تولید 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو از یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است که تمام قدرت حاصل از موتور را در نمونه‌های فول به چهار چرخ منتقل می‌کند. شتاب 0 تا 100 سانتافه 2014 که از پیشرانه MPI استفاده می‌کند معادل 13 ثانیه است که برای این خودرو با این حجم و وزن عدد خوبی محسوب می‌شود اما نباید توقع خودروی تیز و فرزی را داشته باشیم. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام‌شده که باید گفت عددهایی که این خودرو در شهر مصرف می‌کند بالای 14-15 لیتر است!

نتیجه گیری

سانتافه خودرویی با ظاهر اسپرت، طراحی داخلی خوب و مشخصات فنی معمولی است اما به خاطر ظاهر بیرونی زیبا و کراس اوور بودن علاقه‌مندان بسیاری دارد و شاید علت خرید و فروش بالای این خودرو، همین علت باشد.

اما این روزها بازار خودرو در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش می‌باید که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران است؛ با این تفاسیر شما می‌توانید با بودجه بین 900 الی 1 میلیارد تومان هیوندای سانتافه 2014 با کارکرد حدود 80 الی 100 هزار کیلومتر را خریداری کنید که عدد بسیار زیادی برای خودرو است اما با توجه به بازار امروز که چینی‌ها قیمت‌های 700 -800 میلیونی پیداکرده‌اند، منطقی است.

در زیر تعدادی از آگهی این خودرو در سایت‌های خرید خودرو را مشاهده می‌کنید.

نکته: تمامی قیمت‌ها از سایت دیوار و باما استخراج‌شده‌اند و سایت چرخان هیچ‌گونه مسئولیتی، در برابر خریدار و فروشندگان خودرو ندارد.

مدل خودرو

سال تولید

وضعیت بدنه

میزان کارکرد خودرو

قیمت

سانتافه DM 2014 بدون رنگ 65 هزار کیلومتر کارکرد 1.010 میلیارد تومان
سانتافه DM 2014 بدون رنگ 130 هزار کیلومتر کارکرد 980 ملیون تومان
سانتافه DM 2014 یک لکه رنگ 90 هزار کیلومتر کارکرد 950 میلیون تومان
سانتافه DM 2014 بدون رنگ 80 هزار کیلومتر کارکرد 1 میلیارد تومان
سانتافه DM 2015 بدون رنگ 43 هزار کیلومتر کارکرد 1.350 میلیارد تومان
سانتافه DM 2015 دو لکه رنگ 110 هزار کیلومتر کارکرد 1.190 میلیارد تومان
سانتافه DM 2015 بدون رنگ 70 هزار کیلومتر کارکرد 1.370 میلیارد تومان
سانتافه DM 2015 بدون رنگ 68 هزار کیلومتر کارکرد 1.350 میلیارد تومان
سانتافه DM 2016 بدون رنگ 20 هزار کیلومتر کارکرد 1.650 میلیارد تومان
سانتافه DM 2016 بدون رنگ 46 هزار کیلومتر کارکرد 1.580 میلیارد تومان

 

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا