مکمل بنزین
خبرداخلی

لغو فروش خودرو دناپلاس به نمایندگان و انتقال مالکیت آن به نام مجلس

چندی پیش بود که مسائلی درباره عرضه خودروهای پژو پارس و بخصوص خودرو دناپلاس توربو اتوماتیک به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان شد. این مسئله باعث شد تا برخی شروع به انتقاداتی نادرست و گاها هم درست را کنند. این مسئله باعث شد تا جناب آقای احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مسائلی را بیان کنند.

اما به هر حال به تازگی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه، دیگر قرار نیست مالک این خودروها، نمایندگان مجلس باشند و مالک خودروها، همچنان مجلس بوده تا اینها در ادوار مختلف، نمایندگان مردم هر شهر را جابجا کنند.

در دوره گذشته نیز خودروهایی به نمایندگان داده شده بود که در این میان آنها خودروهای گران قیمتی همچون سوزوکی ویتارا و سراتو و در ادوار قبل‌تر زانتیا مشاهده می‌شود. بطوریکه آقای ابطحی، به عنوان نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی درباره دوره قبلی بیان کرده که در چند دوره قبل معمولاً خودروهای مستعمل مجلس که پنج سال کار کرده و در اختیار موتورپول بودند به قیمت نازل به نماینده ها واگذار می‌کردند؛ بعد از آن موتورپول مجلس را جمع کردند و از دوره‌های هفتم و هشتم و نهم قرار شد برای رفت و آمد، خودرو در اختیار خود نماینده ها قرار دهند و به این شکل لیستی از ایران خودرو و سایپا به نماینده‌ها می‌دادند که مثلاً این موارد را شامل می‌توانید با این مبلغ به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط خریداری کنید مثلاً برای واگذاری سراتو ۳۰ میلیون نقد و ۶۰ میلیون تومان وام که ماهانه از حقوق نمایندگان کم می‌شد در اختیار آنها قرار دادند و یا سوزوکی شاسی بلند را با مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان به صورت شرایطی ۶۰ میلیون تومان نقد و بقیه وام در اختیار نمایندگان قرار دادند؛ خودروهای دیگری مانند رانا و دنا نیز از آن در اختیار نماینده‌ها قرار گرفت.

(لازم به ذکر است که قیمت خودرو سوزوکی گرند ویتارا که در بالا اشاره شده است، مربوط به سالهای 95 و 96 بوده است)

مجلس یازدهم در اصلاح رویه بر تهیه خودروی داخلی با اولویت خودروی پژوپارس تأکید داشت اما با توجه به برنامه تولید کارخانه ایران خودرو ناگزیر به خرید ترکیبی از دنا و پژوپارس اقدام کرد و مطابق قواعد و رویه‌های جاری دستگاه‌های دولتی این خرید حدود ۴ماه پیش با قیمت مصوب کارخانه که برای همه دستگاه‌های دولتی هست، انجام شد.

رویه گذشته این بوده که برای صرفه جویی در هزینه‌ها خودرو به صورت قسطی به نماینده واگذار و در این صورت تمام هزینه‌های مربوط به خودرو به عهده نماینده گذاشته می‌شد.

اما به تازگی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پیام توییتری خبر داد که خودرو‌های مجلس به نمایندگان فروخته نخواهد شد.

همچنین بهتر است بدانید که هیئت رئیسه این رویه که باعث کاهش جدی هزینه‌ها برای مجلس می‌شد را امری منطقی تشخیص داده بود، اما رهاشدگی بازارخودرو و افزایش سرسام‌آور قیمت خودروها در طول این ۴ ماه که حتی پراید را هم تبدیل به کالایی لاکچری کرد، باعث تفاوت قیمت بسیاربالا شد.

حدود ۶۰ نفر از نمایندگان حتی برای دریافت خودرو ثبت نام نکرده بودند و تعدادی دیگر نیز علی‌رغم نیاز برای جلوگیری از سوءاستفاده، خودروهای خود را تحویل نگرفتند یا پس دادند نمایندگان دیگر نیز صرفا بر تأمین خودرو برای انجام وظیفه نمایندگی تأکید دارند و نه بیشتر.

نظر به اختلاف قیمتِ بسیار زیادِ ارزش روز خودروها در قیاس با قیمت خرید که در طول این ۴ماه ایجاد شده، هدف اصلی صرفه جویی با این افزایش قیمت پوشش داده می شود لذا مقرر شد خودروهای خریداری شده به نمایندگان فروخته نشود و مالکیت آن متعلق به مجلس باقی بماند و در طول دوره نمایندگی از آن استفاده کنند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا