مکمل بنزین
فناوریگوناگونآشنایی با اصطلاحات و آپشن های خودروبرگزیده‌ها

نگاهی به طراحی جدید چرخ‌ و سیستم تعلیق سنترلس فورد

بر اساس گزارش‌های جدیدی که منتشر شده است متوجه شدیم که کمپانی معروف و بزرگ خودروسازی فورد قصد دارد در آینده محصول جدیدی را به بازار عرضه کند که می‌تواند انقلابی در صنعت خودروسازی به پا کند. این پتنت بسیار آینده نگرانه و خاص طراحی شده است و با طراحی جذاب سنترلس یا بدون مرکز خود در بخش سیستم تعلیق سنترلس و چرخ‌ها توجه بسیاری از افراد را جلب کرده است.

این طراحی بسیاری از افراد علاقمند را به خود جذب کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در سالیان آینده فورد بتواند با این اقدام به پیشرفت‌های بسیاری در زمینه تولید خودرو دست یابد. بنابراین شکی نیست که چنین طراحی‌هایی از جمله طراحی جدید درب خودروها گرفته تا انواع سیستم‌های خودروها را در آینده در خودروهای بسیاری مشاهده کنیم، چیزی که می‌‌تواند زندگی‌ افراد را تغییر داده و در رفت و آمدهای عمومی تحول گسترده‌ای ایجاد کند.

فورد هنوز زمان مشخصی برای تولید این محصول بسیار جذاب و آینده نگرانه تعیین نکرده است، همچنین امکان دارد بسیاری از تکنولوژی‌های جدیدی که کمپانی قصد دارد در خودرو جدید استفاده کند در تولید انبوه کارایی زیادی نداشته باشند! در هر صورت هرچه که به آینده نزدیک‌تر می‌شویم فناوری‌های بیشتری وارد دنیای خودروسازی خواهند شد. همین امر موجب می‌شود تا علاقمندان امیدوار باشند که روزی سیستم چرخ‌های سنترلس نیز به واقعیت تبدیل می‌شود!

فورد اولین کمپانی در ساخت چرخ‌های سنترلس نخواهد بود

با یک نگاه به سیستم چرخ‌های سنترلس یا بدون مرکز متوجه خواهید شد که در ساخت این فناوری از فیلم‌های علمی تخیلی الهام گرفته شده است. ولی خوب است بدانید که ایده ساخت چنین چرخ‌هایی از مدت‌ها قبل منتشر شده بود. این سیستم نه تنها در خودروها و وسایل نقلیه مختلف کاربرد خواهد داشت بلکه می‌توان آن را در موتور سیکلت‌ها و اسکوترهای موجود در سراسر جهان نیز مشاهده کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: اولین خودرو با موتور هیدروژنی در جهان

اگرچه لازم به ذکر است که در این طراحی معمولا از یک زنجیره و چرخ دنده یا دنده استفاده می‌شود. حالا احتمالا متوجه جذابیت فوق العاده این طراحی فورد شده‌اید. حق اختراعی که Ford Global Technologies LLC ثبت کرد، به مجموعه تعلیق فعال طبیعی مجهز شده که از یک موتور الکتریکی و محفظه متصل به لبه داخلی چرخ سنترلس استفاده می‌کند.

سیستم تعلیق سنترلس

این موتور الکتریکی می‌تواند به صورت مستقل کار کرده و با توجه به شرایط مختلف جاده‌ها گشتاور را نیز تنظیم کند. قدرتی که موتور تولید می‌کند به چرخ‌ها منتقل شده و سپس با سیستم تعلیق بهبود یافته و به شاسی انتقال داده خواهد شد. نقشی که سیستم تعلیق در این طراحی ایفا می‌کند بسیار پررنگ است و فورد نیز اهمیت آن را می‌داند.

با افزایش دامنه حرکت، واکنش به تغییرات، عملکرد و کشش بهتر، فناوری ارتقا یافته و با سیستم بسیار مبتکرانه، با کیفیت سواری یکپارچه و سیستم تعلیقی منحصر به فرد روبرو خواهیم بود.

عملکرد پیچیده

عملکرد چرخ‌ها کمی پیچیده است و با چرخ‌های معمولی متفاوت خواهد بود. چرا که توپی موتور الکتریکی جدید سعی می‌کند تا عملکرد اجزای رینگ را بهبود بخشیده، چرخ‌ها را بچرخاند و خودرو را به حرکت در بیاورد. شفت موتور می‌‌تواند هاب را به سیستم تعلیق متصل کند. توپی موتور الکتریکی در سیستم تعلیق کنسول‌شکل نیز می‌‌تواند به انتهای ثابت سیستم تعلیق متصل شود. سپس انتهای مخالف آن به شاسی خودرو وصل خواهد شد.

سیستم تعلیق سنترلس

سیستم تعلیق

این سیستم تعلیق با سایر طراحی‌ها متفاوت است و از آنجایی که گشتاور طبق شرایط جاده تغییر می‌کند، اهمیت این طراحی را متوجه خواهید شد. هنگامی که شرایط جاده ناهموار باشد، گشتاور اعمال شده روی شاسی متفاوت عمل کرده و می‌‌تواند تغییر کند.

موتور می‌تواند گشتاور بیشتری را به هر چرخی که با مانعی در جاده مواجه می‌شود اعمال کند و تعادل برقرار شود. تمامی این عوامل منجر به افزایش کیفیت سواری خواهد شد.

آیا این طراحی در مقیاس بزرگتر هم به کار گرفته خواهد شد؟

این سیستم پیچیدگی‌های بسیاری دارد و برای اینکه بفهمیم  می‌توان آن را در مقیاس بزرگتر هم به کار گرفت یا نه باید آزمایش‌های زیادی انجام شود. چرا که با استفاده از آن در محصولات متوجه نقص‌های این سیستم خواهیم شد که نیازمند راه حل‌های گسترده خواهد بود.

سیستم تعلیق سنترلس

هنوز نمی‌توان گفت که این فناوری پیشرفته در محصولات آینده به کار خواهد رفت یا خیر چرا که سیستم تعلیق و موتور چرخ الکتریکی ممکن است بسیاری از فاکتورهای لازم برای قرار گرفتن در محصولات را نداشته باشد. با تمام این‌ها می‌توان گفت که سیستم تعلیق فعال در خودروهای احتراقی مدرن و خودروهای هیبریدی و الکتریکی به کار خواهد رفت.

بنابراین با توجه به شرایط جاده گشتاور تغییر کرده، موتور و رینگ چرخ‌ها نیز بر اساس آن عملکرد خوبی از خود نشان خواهند داد. یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسان به غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط جاده در دنیای واقعی برمی‌گردد، بنابراین یکی از جاهایی که می‌‌توان به راحتی از این سیستم استفاده کرد، در پیست مسابقات خواهد بود.

علاوه بر آن، خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای عملکرد خوبی در کشش و سواری ایفا می‌کنند در نتیجه ایمنی، ویژگی‌های اسپرت و غیره بهبود می‌یابد. در سیستم تعلیق مستقل تغییرات زیادی اعمال شده و از گذشته تاکنون دستخوش پیشرفت‌های بسیاری شده است. لری دین الی، مخترع این پتنت، عقیده دارد که برای استفاده از آن در دنیای واقعی باید آزمایش‌های زیادی روی آن انجام شود، بنابراین برای عملکرد بهتر، نیازمند یک بازنگری کامل خواهیم بود.

برنامه‌های آینده فورد در کنار سیستم تعلیق سنترلس

فورد در این مدت ایده‌های جذابی را منتشر کرده و طراحی‌های آینده‌نگرانه‌ای را نشان علاقمندان داده است. احتمالا فورد قصد داشته باشد که در آینده RS200 خود را به عنوان تریم کراس‌اوور موستانگ Mach-Eطراحی کند. طراحان فورد نیز درباره این موضوع چنین گفته‌اند که فورد قصد دارد محصولات جدیدی را با نام‌های خودروهای گذشته خود تولید کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ کانسپت ابرخودروهایی که به مرحله تولید نرسیدند

بنظر می‌رسد یک ابرخودروی جدید به صورت محدود و بر اساس عملکرد RS200 تولید شود. این مدل در گذشته عملکرد منحصربفردی داشته است و با سیستم تعلیق جدید و سیستم چرخ سنترلس، بدون شک با یکی از بهبودیافته‌ترین مدل‌ها روبرو خواهیم بود. طراحی تعلیق فعال به عنوان یک گام رو به جلو شناخته می‌شود!

سیستم تعلیق سنترلس

این پتنت چندین دهه از زمان خود جلوتر است ولی با این حال، هنوز کارهای زیادی برای استفاده از آن در مقیاس‌های بزرگتر نیاز دارد و اگر با دقت بالایی ساخته نشود، ممکن است وضعیتی نامناسب را ایجاد کند. در هر صورت، ما امیدواریم که هرچه زودتر بتوانیم سیستم تعلیق و سیستم چرخ سنترلس فورد را در محصولات بیشتری مشاهده کنیم. نظر شما درباره این فناوری چیست؟ لطفا نظراتتان را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا