مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه مکث کلوت با یوآز پاتریوت، پیکاپ‌های چینی و روسی در بازار ایران

با اینکه چند سالی است بازار پیکاپ‌های دو دیفرانسیل و سطح بالای بازار کشور کاملاً تحت سلطه مدل‌های چینی است اما یکی دو سالی است پیکاپی از کشوری دیگر راهی بازار ایران شده و قصد دارد به لطف تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو و درنتیجه عدم حضور برندهای مشهور جهانی، خریدارانی برای خود دست‌وپا کند. این خودرو یوآز پاتریوت ساخت روسیه است که توسط شرکت سروش دیزل مونتاژ می‌شود. یکی از اصلی‌ترین رقبای نسخه پیکاپ پاتریوت در بازار کشورمان، مدل کلوت مونتاژ مکث موتور است؛ بنابراین قصد داریم در ادامه این دو پیکاپ آفرودی چینی و روسی را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

یوآز یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان روسیه محسوب می‌شود که بیشتر در زمینه ساخت خودروهای نظامی، آفرودی و کامیون فعالیت دارد. این شرکت در سال 2005 مدلی بنام پاتریوت را در نسخه‌های شاسی‌بلند و پیکاپ به بازار فرستاد. این خودرو در طول سال‌ها فیس‌لیفت‌ها و به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرد که آخرین آن‌ها در سال 2016 صورت گرفت. از سوی دیگر، کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو درواقع محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد که دایون از سال 2020 نسخه ری‌بج شده آن را با نام V5 به بازار عرضه می‌کند. این پیکاپ برای اولین بار در نیمه دوم سال 2015 در بازار چین عرضه شد و بنابراین خودروی نسبتاً سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما به‌مراتب از پاتریوت روسی مدرن‌تر است.

طراحی بیرونی

هیچ‌کدام از این دو پیکاپ در طراحی بیرونی نسبت به مدل‌های جدید بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارند ولی بااین‌حال، کلوت به لطف فرم عضلانی‌تر بدنه، پیکاپ جذاب‌تر و مدرن‌تری نسبت به رقیبی به نظر می‌رسد که ظاهر کاملاً ساده‌ای دارد. درواقع، پاتریوت خصوصاً در نسخه پیکاپ سن بالای خود را در ظاهر کاملاً نشان می‌دهد زیرا تنها تغییر ظاهری قابل‌توجه این خودرو از سال 2005 تاکنون صرفاً بازطراحی دماغه با چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدید است و دیگر قسمت‌های بدنه ازجمله پروفیل جانبی و اتاق بار کاملاً دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

به همین دلیل، درحالی‌که کلوت سعی دارد با گلگیرهای برجسته و چراغ‌های عقب چندضلعی خود را کمی مدرن‌تر جلوه دهد، پاتریوت با فرم معمولی بدنه و چراغ‌های عقب کوچک عمودی ساده، قدیمی‌تر به نظر می‌رسد هرچند که سعی شده با تعبیه جا پلاک روی درب پشتی کمی از سادگی این قسمت کاسته شود.

داخل

در داخل نیز هرچند کلوت با داشبورد نه‌چندان مدرن و استفاده فراوان از پلاستیک خشک حرف چندانی برای گفتن ندارد اما به لطف تریم نقره‌ای‌رنگی که از روی داشبورد تا کنسول مرکزی کشیده شده، تریم مشکی براق در اطراف دریچه‌های تهویه و نمایشگر بزرگ‌تر در بالای داشبورد، به‌مراتب مدرن‌تر از پاتریوت به نظر می‌رسد زیرا داخل پیکاپ روس‌ها کاملاً قدیمی، ارزان‌قیمت و مملو از پلاستیک خشک بوده و نمایشگر هفت اینچی میانه داشبورد، تریم نقره‌ای مات جزئی روی کنسول میانی و غربیلک فرمان سه پره با دکمه‌های کنترلی تنها ویژگی‌های قابل‌توجه آن هستند. صفحه آمپر پاتریوت هم خیلی ساده و از مد افتاده به نظر می‌رسد درحالی‌که در اینجا کلوت طراحی مدرن‌تری دارد.

پیشرانه و گیربکس

در بخش پیشرانه نیز بازهم برتری با کلوت است زیرا این خودرو از یک پیشرانه 2.4 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کند که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور نه‌تنها کلوت را به قوی‌ترین پیکاپ چینی حال حاضر بازار ایران تبدیل کرده است بلکه نام میتسوبیشی را هم روی خود دارد. این در حالی است که پاتریوت از یک پیشرانه 2.7 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها 135 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین، پاتریوت در برابر رقیب قدرتمند چینی نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما از سوی دیگر، پیشرانه ساده تنفس طبیعی این خودرو به معنای استهلاک و خرابی کمتر خواهد بود درحالی‌که دردسرهای نگهداری توربو را هم ندارد.

در بخش مصرف سوخت اما بازهم برتری با کلوت است زیرا با وجود برخورداری قدرت بسیار بیشتر، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 10.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که ای رقم برای پاتریوت 11.5 لب‌تر است. در بخش انتقال قدرت، برای هردو خودرو گیربکس‌های دستی و اتوماتیک ارائه می‌شود که نیرو را به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. گیربکس دستی پاتریوت از نوع پنج سرعته و گیربکس کلوت شش سرعته است اما گیربکس اتوماتیک هردو پیکاپ از نوع شش سرعته است. این دو خودرو در کنار آمیکو آسنا، تنها پیکاپ‌های اتوماتیک حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند.

ابعاد و ظرفیت بار

مهم‌ترین ویژگی یک پیکاپ ظرفیت بار آن است که در اینجا هم کلوت دست بالا را دارد زیرا ظرفیت بار این پیکاپ حداکثر یک تن است که در کنار آمیکو آسنا بیشترین ظرفیت در بین رقبای بازار ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که ظرفیت بار پاتریوت پیکاپ تنها 725 کیلوگرم اعلام شده است. علاوه بر این، ابعاد اتاق بار کلوت نیز با 1,575 میلی‌متر طول و 1,610 میلی‌متر عرض، بزرگ‌تر از یوآز با 1,375 میلی‌متر طول و 1,500 میلی‌متر عرض است.

همچنین حداقل فاصله از زمین پیکاپ روسی 210 میلی‌متر و در کلوت 235 میلی‌متر است که این موجب افزاش توانایی‌های آفرود پیکاپ مکث موتور می‌شود. البته زاویه حمله پاتریوت با 35 درجه از کلوت با 29 درجه بهتر است اما در زاویه فرار، کلوت با 24 درجه رقیب روسی را با 21 درجه مغلوب می‌کند. البته این اختلاف‌ها بسیار جزئی هستند و دو پیکاپ را از لحاظ توانایی‌های حرکتی در مسیرهای ناهموار می‌توان برابر دانست.

تجهیزات

در بخش تجهیزات، در برخی موارد برتری با کلوت و در برخی با پاتریوت است. پیکاپ مکث موتور از مواردی مثل نمایشگر 9 اینچی، سیستم صوتی با 8 بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده، گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌های جانبی، کامپیوتر سفری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها و دوربین دید عقب بهره می‌برد درحالی‌که در لیست تجهیزات پاتریوت کروز کنترل، پورت USB، بلوتوث، سنسور پارک جلو، دوربین دید عقب، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری دیده می‌شود. همچنین ازآنجایی‌که پاتریوت ساخت یک کشور سردسیر است، از گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو و حتی گرم‌کن صندلی‌های عقب هم بهره می‌برد که این موارد در کلوت وجود ندارد. ترمزهای هردو خودرو نیز در عقب کاسه‌ای هستند.

مکث کلوت

یوآز پاتریوت

نمایشگر 9 اینچی 7 اینچی
سیستم صوتی 8 بلندگو 4 بلندگو
سیستم تهویه اتوماتیک دیجیتالی
کروز کنترل دارد دارد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد ندارد
صندلی راننده تنظیم شش جهته برقی تنظیم دستی
صندلی شاگرد تنظیم دستی تنظیم دستی
گرم‌کن صندلی‌ها ندارد دارد جلو و عقب
گرم‌کن غربیلک فرمان ندارد دارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
کامپیوتر سفری دارد ندارد
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
دی‌لایت دارد دارد
ایربگ 2 عدد جلو 2 عدد جلو
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه‌ای جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش ندارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک جلو ندارد دارد
کول باکس ندارد دارد

قیمت و جمع‌بندی

پاتریوت و کلوت از لحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح هستند. قیمت کارخانه‌ای کلوت با گیربکس دستی 987 میلیون تومان و در بازار یک میلیارد و 25 میلیون تومان است درحالی‌که پاتریوت دستی در بازار با قیمتی در حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. قیمت نسخه اتوماتیک کلوت نیز از سوی مکث موتور یک میلیارد و 187 میلیون تومان اعلام شده اما این نسخه هنوز به بازار نیامده و بنابراین قیمت بازار آن مشخص نیست.

از سوی دیگر، قیمت کارخانه‌ای پاتریوت پیکاپ اتوماتیک یک میلیارد و 160 میلیون تومان و قیمت بازار آن یک میلیارد و 250 میلیون تومان است. به‌طورکلی، در رقابت نزدیکی که این دو پیکاپ باهم دارند می‌توان به خاطر پیشرانه قوی‌تر و توانایی حمل بار بیشتر، کلوت را برتر دانست اما پاتریوت هم به لطف قولی محرکه ساده و کم دردسر، توانایی‌های آفرود مناسب و جان‌سختی که از خودروهای روسی سراغ داریم می‌تواند برای خیلی‌ها گزینه مناسبی باشد.

مشخصات فنی

مکث کلوت

یوآز پاتریوت

پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو 2.7 لیتری 4 سیلندر
قدرت 215 اسب بخار 135 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر 217 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 140 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 10.3 لیتر ترکیبی 11.5 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 72 لیتر 68 لیتر
وزن 1920 کیلوگرم 2135 کیلوگرم
ظرفیت بار 1000 کیلوگرم 725 کیلوگرم
طول 5,330 میلی‌متر 5,125 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر 1,915 میلی‌متر
ارتفاع 1,864 میلی‌متر 1,915 میلی‌متر
فاصله محوری 3,100 میلی‌متر 3,000 میلی‌متر
طول اتاق بار 1,575 میلی‌متر 1,375 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,610 میلی‌متر 1,500 میلی‌متر
فاصله از زمین 235 میلی‌متر 210 میلی‌متر
زاویه حمله 29 درجه 35 درجه
زاویه فرار 24 درجه 21 درجه
قیمت بازار (دستی) 1 میلیارد و 25 میلیون 1 میلیارد و 150 میلیون
قیمت کارخانه (اتوماتیک) 1 میلیارد و 187 میلیون 1 میلیارد و 160 میلیون

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا