مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نسخه جدید و فیس‌لیفت ریسپکت (凯翼轩度) بهمن موتور دیده شد؛ ریسپکت پرستیژ؟!

اردیبهشت‌ماه امسال بود که شرکت بهمن موتور در چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران (شهر آفتاب) از سدان جدید خود با نام ریسپکت پرایم رونمایی نمود. باتوجه به پسوند پرایم، انتظار می‌رفت تا بهمن موتور همانند نسخه‌های ارتقاء یافته دیگنیتی و فیدلیتی که با پسوند پرستیژ و… شناخته می‌شوند، در آینده برای سدان ریسپکت نیز تیپ پرستیژی را در نظر بگیرد.

اما با نگاهی به سبد محصولات برند YIBIN-KAIYI که برند اصلی ریسپکت محسوب می‌شود، نمی‌توان سدان دیگری را برای تیپ پرستیژ در نظر گرفت. از طرف دیگر، به تازگی نیز برخی از مدیران گروه بهمن، وعده عرضه تیپ بالاتر ریسپکت را در جمع خبرنگاران داد.

اما در روزهای گذشته، تصاویری از نسخه ارتقاء یافته سدان کایی ژوآندو در حال دست به دست شدن است که اتفاقا پایگاه خبری چرخان جزو معدود رسانه‌های خودرویی در جهان است که اکنون به این موضوع می پردازد؛ لازم به ذکر بوده که حتی این خبر در بین رسانه‌های چینی نیز به صورت گسترده‌ای منتشر نشده است!

نسخه جدید و فیس لیفت ریسپکت

با نگاهی به تصاویر فوق، می‌توان فهمید که در نسخه جدید و فیس لیفت کایی ژوآندو (ریسپکت)، در نمای خارجی صرفا تغییراتی در بخش جلو به وقوع پیوسته و صرفا طراحی جلوپنجره و سپر عوض شده است. اما در عین اینکه نسخه جدید از طراحی خشن و اسپرت در قسمت جلو بهره می‌برد، متاسفانه تغییراتی در قسمت عقب نداشته و طراحی کلی خودرو، ناموزون و ناهمانگ‌تر از قبل شده است. البته بهتر است بدانید که پلتفرم و اصطلاحا اتاق این خودرو برای چری آریزو7 (خودرو قدیمی چری) بوده و بدلیل زیرمجموعه بودن برند KAIYI، شاهد آن هستیم که محصولات این شرکت اشتراکات فراوانی با محصولات چری دارد.

اما به قسمت کابین می‌رسیم. جاییکه دست خوش تغییرات زیادی شده و نسبت به نسخه قبلی، بروزتر گردیده است.

نسخه جدید و فیس لیفت ریسپکت

 

طراحی داخلی

با نگاهی به کابین نسخه جدید، تعجبمان برانگیخته شد. زیرا کایی در این نسخه تلاش کرده تا در نمای خارجی، طراحی ژوآندو را اسپرت کند؛ در حالیکه در داخل کابین، سعی کرده تا کابین را از حالت اسپرتی بودن خارج کرده و دُز لوکس بودن به آن تزریق کند! البته باتوجه به اینکه لوگو قبلی کایی همچنان برروی فرمان بوده و در بخشی از صندلی‌ها، قسمت‌های قرمز رنگ وجود دارد، احتمالا این نسخه، نهایی نیست.

در کابین نسخه جدید، تریم مشکی رنگ داشبورد تغییر کرده و اکنون جزئیات آن به رنگ احتمالا مارون درآمده است. همچنین، تغییراتی در جزئیات طراحی رودری‌ها اتفاق افتاده است. اما علاوه بر این‌ها، دیگر سر دنده این خودرو مکانیکی نبوده و یک سر دنده اصطلاحا خلبانی جایگزین آن شده و کلاستر هم از حالت نیمه دیجیتال به حالت تمام دیجیتال تغییر کرده است.

فعلا مشخص نیست که این نسخه، قرار است تا در تیپی با عنوان پرستیژ در ایران عرضه شود یا خیر؛ از طرف دیگر، تغییرات آنچنان زیادی هم در نسخه مذکور اتفاق نیفتاده است. درصورتیکه بهمن موتور بخواهد این نسخه را وارد بازار کند و آن را بالاتر از تیپ پرایم عرضه نماید، به نظر می‌رسد که باید نسخه پرستیژ را برای بازار ایرانی، سفارشی سازی کند. لذا می‌توان انتظار داشت تا امکاناتی چون رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از خط، سنسور باران و… نیز به این خودرو افزوده شود.

ریسپکت پرایم

به تازگی پای نسخه پرایم ریسپکت به برخی نمایندگی‌های شرکت بهمن موتور باز شده است. حتی براساس برخی شایعات، حواله این خودرو توسط نمایندگی ها به مردم نیز قابل فروش بوده و قیمت کارخانه ای 737 میلیون تومانی، در بازار آزاد (بازار بهمن موتور…) 950 میلیون تومان اعلام می‌شود!

البته بهتر است بدانید که نسخه بروزتر این خودرو، در اصل چری آریزو6 پرو بوده که در ایران تحت برند فونیکس عرضه می‌شود، قیمتی در حدود 1 میلیارد و 60 میلیون تومان دارد. باتوجه به اینکه پلتفرم ریسپکت پرایم در اصل مربوط به آریزو7 قدیمی بوده، چری بعدها در بروزرسانی‌هایی از آریزو6 پرده برداشت که می‌توان گفت هم زیباتر است و هم ایمن‌تر.

البته همین ریسپکت پرایم برتری‌هایی از آریزو6 پرو هم دارد که از جمله آن می‌توان به سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب خودرو اشاره کرد. سیستم تعلیق عقب خودرو فونیکس آریزو6 پرو از نوع تورشن بیم است که باتوجه به ساختار ارزان قیمت‌تر، عملکرد مولتی لینک را ندارد.

ریسپکت پرایم مجهز به پیشرانه 1/5 لیتری توربوشارژ است که با اتصال به گیربکس 9 سرعته CVT ساخت برند KUNPENG توانایی تولید 154 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد. یعنی با پیشرانه خودروهای آریزو5 توربو جدید و فونیکس آریزو6 پرو یکسان است. البته خوشبختانه بهمن موتور نسخه ارتقاء یافته تر این موتور را در ریسپکت پرایم تعریف کرده و به همین علت، میزان قدرت و خروجی موتور آن از آریزو6 پرو بیشتر است.

نکته مهمی که وجود دارد، این است که در بروزرسانی‌های جدید موتورهای اکتکو که در محصولات چری استفاده می‌شود، خروجی موتور تغییر کرده و هم اکنون موتورهای 1/5 لیتری توربو توانایی تولید 240 نیوتن متر گشتاور را دارند.

البته هنوز پای این نسخه از موتور 1/5 به ایران نرسیده است.

از جمله امکانات مهم ریسپکت پرایم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف
  • سیستم کروز کنترل
  • 6 ایربگ ایمنی
  • تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت و به صورت برقی
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور نور
  • گرمکن صندلی های جلو
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای خودرو
  • نورپردازی کابین
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • فرمان D-CUT
  • سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش و…
  • ترمزهای ABS و EBD
  • تهویه مطبوع الکتریکی
  • تریم چرمی و دو رنگ صندلی ها
  • آینه ها به صورت تاشو برقی همراه با گرمکن
  • دریچه تهویه مطبوع ویژه سرنشینان عقب
  • فرمان کمکی برقی
  • و…

凯翼轩度

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا